XPENG G9 – som alla elbilar borde vara

I broschyrernas värld är alla elbilar fantastiska. Men frågan är om det finns någon elbil som har klarat verklighetens tester bättre än XPENG G9?

Följ med på en 5-punkters resa som visar hur bra en elbil kan vara. Som bonus kommer också en kavalkad över alla riktiga bra detaljer bilen har och en jämförelse av de olika versionerna av XPENG G9, så att det blir enkelt att välja rätt.

1. Blixtsnabb laddhastighet

I det tuffaste vintertest som varje år genomförs av Norska Automobilförbundet (NAF) levererade XPENG G9 den snabbaste laddningen av 23 deltagande bilar. Temperaturen vid testet var mellan två och tio minusgrader och trots det lyckades XPENG G9 ladda sitt stora batteri på 93,1 kWh på 19 minuter.

Det betyder att laddningen, delvis tack vare 800-voltsystemet och den effektiva förvärmningen av batteripaketet, laddade snabbare i vinterväder än vad fabriken uppger att bilen ska klara vid ideala förhållanden – vilket är 20 minuter. Max laddhastighet är uppgiven till imponerande 300 kW.

En förklaring till den mycket snabba laddningen är att den överpresterar och laddar mer än vad XPENG lovar. I auto motor & sports test lyckades bilen ladda med hela 321 kW i fem grader plus – det är den högsta laddeffekt tidningen någonsin uppmätt. På fem minuters laddning kan man få 10 mils körning.

2. Imponerande räckvidd på vintern

Räckvidd är det största orosmomentet för många elbilister, inte minst på vintern.

I samma test av Norska Automobilförbundet hölls också ett ”El Prix” där bilarna kördes till dess batteriet var slut och bilarna stannade. Där tillhörde Xpeng G9 det absoluta toppskiktet med en femteplats, och tillsammans med den snabba laddningen var den totalt sett ohotad etta av alla bilar under vinterkörning. Uppgiven räckvidd vid ideala förhållande för Long Rangeversionen är 570 km. I vintertestet kom bilen 520 km, vilket bara är en avvikelse med 13,1 procent.

När El Prix avgjordes i somras klarade XPENG G9 588 km, vilket är 11,5 procent längre än den redovisade WLTP-siffran, vilket gav bilen en andraplats i det testet, endast slagen av systerbilen XPENG P7 som kom 14,1 procent längre än sin uppgivna WLTP-siffra!

Det goda resultatet är bevis på hur effektiv kupéuppvärmningen, permanentmagnetmotorn och aerodynamiken är – med ett luftmotståndsvärde på cw 0,272.

3. Suverän komfort

I tidningen auto motor & sports test går det att läsa följande under rubriken ”Bilens själ”: 
”Man öppnar den karmlösa dörren och låter den gå igen med den standardmonterade soft close-tekniken. Sätter sig i den nappaläderklädda stolen och slår samtidigt på massagen och ljudanläggningen från Dynaudio med sina 22 högtalare (några i stolen!). Ljudet är kristallklart – och vill du dela det med omgivningen går det bra så länge bilen står still. Nere i de främre hörnen sitter det nämligen högtalare. XPENG G9 vill framför allt skämma bort dig …” ” … och det är den mästerlig på.”

Tilläggas ska att testchef Mikael Johnsson anser att ljudnivån håller högsta lyxbils-klass och att det även gäller för baksätet. Luftfjädringen anses ge fin karosskontroll, men ”kanske är den väl tysk över större gupp” – värre omdöme kan man få!

Testet avslutas med sammanfattningen: Bra garantipaket, extremt vass snabbladdning, ovanligt låg ljudnivå, goda utrymmen och hög utrustningsnivå som standard.

4. Högsta säkerhet för alla

XPENG G9 klarade Euro NCAPS mycket hårda krocktester och säkerhetsbedömningar med glans: fem stjärnor. Bilen fick med marginal väl godkänt i alla kategorier: passagerare, barn, oskyddade trafikanter och säkerhetssystem.

Särskilt omnämnande fick G9 för sitt avancerade e-call-system som larmar i händelse av en olycka. Bilen har också ett system som slår till bromsarna efter en krock för att undvika ytterligare en krock.

Euro NCAP framhåller att den främre krockkudden på passagerarplats kan stängas av om man vill ha en barnstol i framsätet, och bilen fick beröm för den tydliga informationen att krockkudden är urkopplad. Även säkerheten för gående och cyklister fick höga och genomgående ”gröna” betyg, vilket visar att en stor suv kan vara säkrare för oskyddade trafikanter än mindre bilar som är sämre konstruerade. Autobromssystemen och hjälpsystemen fick därtill mycket höga betyg.

5. Högsta betyg i miljövänlighet

Organisationen Green NCAP bedömer hur bilar påverkar vår miljö och testar energieffektivitet, luftkvalitet och koldioxidutsläpp. Även här får XPENG G9 full pott: fem stjärnor.

Organisationen berömmer energieffektiviteten och den snabba och effektiva uppvärmningen och skriver: ”XPENG G9 når ett genomsnittsbetyg på 95 procent och klarar med marginal fem gröna stjärnor.

Dags för en titt på några av bilens imponerande fakta:

  1. 0–100 km/h går på 3,9 sekunder – Performance-versionen.
  2. 551 hk och 717 Nm – Performance-versionen.
  3. 661 liters bagageutrymme.
  4. 71 liters utrymme i frunken.
  5. Dragvikt på 1 500 kg.

… och några av funktionerna:

  1. V2L – det betyder att du kan få ström från bilen, för att exempelvis driva elverktyg eller kanske ladda en el-mountainbike.
  2. Dubbla skärmar på hela 15 tum. Från passagerarplatsen fram kan man exempelvis se på streamad film under resan. Men från förarplats syns självklart inget av filmen.
  3. Justerbar markfrigång. Tack var luftfjädringen kan bilen sänka sig på landsväg för lägre förbrukning och höjas vid begränsad framkomlighet, exempelvis i djup snö.
  4. Avancerad röststyrning: Styr navigering, fönster, luftkonditionering, baklucka och taklucka med rösten – från fyra olika passagerarzoner.
  5. Uppdateringar över nätet. Med ny programvara kommer automatiskt förbättrade funktioner som kan bespara dig onödiga resor till din närmaste XPENG verkstad. Bilen blir ständigt bättre!
  6. Appstyrning: Med hjälp av din telefon kan du exempelvis starta uppvärmning eller kylning av kupén i förtid, kontrollera laddnivå, låsa upp bilen eller skapa en navigationsrutt och skicka till bilen. Eller varför inte stå utanför bilen och styra den från din telefon? Praktiskt när du till exempel vill köra ut bilen från en trång parkeringsplats. Självklart uppdateras även appen kontinuerligt, med nya funktioner.
  7. NVIDIA Orin-chip: Från världens främsta tillverkare kommer tekniken som ser till att körsystem, säkerhet- och parkeringsfunktioner utnyttjar kapaciteten från bilens 29 sensorer och kameror.
  8. Xpilot: Autonom körning på nivå 2,5, adaptiv farthållare, automatiska filbyten, filhållning, självparkering, skyltavläsning och kollisionsvarnare gör resan både bekvämare och säkrare.
  9. Sleeping Kit: Som tillbehör finns det en bekväm luftmadrass som gör att två personer kan sova bekvämt i bilen. Givetvis pumpar madrassen upp sig automatiskt och genom det stora panoramaglastaket har du himmelen som utsikt. Självklart ställer du in vilken temperatur kupén ska ha hela natten.

Nyfiken på att testa bilen? Boka en provkörning här.

Till sist – vilken modell passar dig bäst?

Förutom XPENG G9 finns även sportsedanen P7 för dig som vill ha en lägre och sportigare bil. Läs mer om den här.

Under andra halvåret lanseras nästa spännande modell – XPENG G6. Håll dig uppdaterad – kontakta XPENG här eller prenumerera på deras nyhetsbrev.

Just nu har XPENG rabatter på lagerbilar med kampanjränta på 1,95%. Klicka här för att komma till dem!

XPENG G9 Standard

Motor: Elmotor, max effekt 313 hk (230 kW), vridmoment 430 Nm. Batteri 75,8 kW. Laddeffekt AC/DC 11 kW/260 kW.

Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 194, höjd 167. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 2 235, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 500.

Bagagevolym: 660–1 576 liter, frunk (under främre motorhuven) 71 liter.

Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 6,4 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,94 kWh/mil. CO₂ 0 g/km. Räckvidd 460 km.

Garantier: Nybil 7 år/16 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Pris: 699 990 kronor.

XPENG G9 Long Range

Motor: Elmotor, max effekt 313 hk (230 kW), vridmoment 430 Nm. Batterikapacitet (netto) 93,1 kWh. Laddeffekt AC/DC 11 kW/300 kW.

Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 194, höjd 167. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 2 210, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 500.

Bagagevolym: 660–1 576 liter, frunk (under främre motorhuven) 71 liter.

Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 6,4 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,94 kWh/mil. CO₂ 0 g/km. Räckvidd 570 km.

Garantier: Nybil 7 år/16 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Pris: 749 900 kronor.

XPENG G9 Performance

Motor: Främre elmotor, max effekt 280 hk (175 kW), vridmoment 287 Nm. Bakre elmotor, max effekt 313 hk (230 kW), vridmoment 430 Nm. Max systemeffekt 551 hk (405 kW), sammanlagt vridmoment 717 Nm. Batterikapacitet (netto) 93,1 kWh. Laddeffekt AC/DC 11 kW/300 kW.

Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 194, höjd 167. Markfrigång 14,5 (+/- 50 mm med luftfjädring). Tjänstevikt 2 340, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 500.

Bagagevolym: 660–1 576 liter, frunk (under främre motorhuven) 71 liter.

Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 3,9 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 2,13 kWh/mil. CO₂ 0 g/km. Räckvidd 520 km.

Garantier: Nybil 7 år/16 000 mil. Vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Pris: 829 900 kronor.

Konfigurera din XPENG G9 här!

Läs mer om XPENG här!

Rulla till toppen