Skatten på bensin- och dieseldrivna bilar, som har stått för 23 respektive 13 procent av årets nybilsförsäljning till och med mars månad, ska höjas ytterligare den 1 juni. Regeringens mål är att fasa ut bilar som inte kan gå på el eller vätgas och höga fordons- och drivmedelsskatter gör onekligen skillnad.
Under hela fjolåret var 31 procent av nyregistreringarna bensinbilar och 16 procent dieselbilar. Efter den första juni lär andelen rena förbränningsmotorbilar dala ytterligare.
Störst höjning för snåla bilar
I våra listor med de tio mest sålda modellerna i varje kategori sticker följande ut: snåla bensindrivna Ford Focus höjts med 44 procent, medan den törstigare Volvo XC40 ”bara” får en höjning med 19 procent.
För dieselbilar är det samma sak. En sparsam Audi A4 får sin skatt höjd med 37 procent medan Volvo XC60, som drar betydligt mer, får 16 procent högre skatt. Tankegången är givetvis att skattetrycket på de snåla bilarna ska höjas så pass mycket att fler i stället väljer en elbil.
Snart kostar skatten 5 282 kronor per år för en Ford Focus 1,0, mot 3 677 i dagsläget. På tre år blir det 15 846 kronor, vilket ska läggas på en eventuell privatleasingavgift om man väljer att privatleasa sin bil. För en elbil är skatten endast 360 kronor, så visst gör det skillnad.
Lista: Så hög blir skatten
I tabellerna nedan har vi räknat ut vad malussskatten för Sveriges tio mest sålda bensin- och dieselbilar kommer att bli efter höjningen den 1 juni. Utsläppssiffrorna kommer från tillverkarna själva, och om de har redovisat flera siffror har vi använt den lägsta. Malusskatten tas ut de första tre åren, därefter sjunker beloppet.
10 mest sålda bensinbilarna
Bilmodell | CO2 g/km | Skatt idag | Skatt efter 1 juni | Ökning | Skatt under 3 år |
Volvo XC40 B4 | 164 | 9 128 | 10 858 | +19% | 32 574 |
VW T-Roc 1,5 TSI | 140 | 5 960 | 7 690 | +29% | 23 070 |
Ford Focus 1,0 | 121 | 3 677 | 5 282 | +44% | 15 846 |
VW Tiguan 1,5 TSI | 130 | 4 640 | 6 370 | +37% | 19 110 |
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T | 143 | 6 356 | 8 086 | +27% | 24 258 |
VW Golf 1,4 TSI | 121 | 3 677 | 5 282 | +44% | 15 846 |
Renault Clio 1,0 Tce | 116 | 3 142 | 4 747 | +51% | 14 241 |
VW T-Cross 1,0 TSI | 110 | 2 500 | 4 105 | +64% | 12 315 |
VW Taigo 1,5 TSI | 138 | 5 696 | 7 426 | +30% | 22 278 |
10 mest sålda dieselbilarna
Bilmodell | CO2 g/km | Skatt idag | Skatt efter 1 juni | Ökning | Skatt under 3 år |
Volvo V60 B4 | 134 | 7 230 | 8 960 | +24% | 26 880 |
Volvo XC60 B4 | 158 | 10 722 | 12 452 | +16% | 37 356 |
Volvo V90 D4 | 121 | 5 563 | 7 168 | +29% | 21 504 |
VW Passat 2,0 TDI | 118 | 5 201 | 6 806 | +31% | 20 418 |
VW Tiguan 2,0 TDI | 135 | 7 375 | 9 105 | +23% | 27 315 |
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 | 131 | 6 793 | 8 523 | +25% | 25 569 |
BMW 5-serie 520d xDrive | 120 | 5 442 | 7 047 | +29% | 21 141 |
Audi A6 40 TDI | 118 | 5 201 | 6 806 | +31% | 20 418 |
Audi A4 40 TDI | 112 | 4 358 | 5 963 | +37% | 17 889 |
Mercedes C220d | 116 | 4 960 | 6 565 | +32% | 19 695 |