Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Prestandamodellerna av X3 och X4 får den starkaste sexan som BMW byggt. 0–100 går på 4,1 sekund.
Annons

BMW presenterar inte bara en ny prestandasuv utan fyra stycken. Här är BMW X3 M, BMW X4 M, X3 M Competition samt X4 M Competition.

Gemensamt för de nya suvmodellerna är att en ny turbosexa debuterar – med internnamnet S58. Den nya sexan baserar sig på B58-motorn som används i X3 och X4 M40i men är omarbetad och förstärkt för att ge mer effekt. I ”vanliga” BMW X3 M och X4 M ger motorn 480 hk (353 kW) och 600 Nm mellan 2.600–5.600 rpm. I Competition-modellerna höjs siffrorna till 510 hk (375 kW) och 600 Nm i intervallet 2.600–5.950 rpm.

S58-motorn har dubbla turboaggregat som försörjer vardera tre cylindrar. Smidd vevaxel ger extra styrka och oljesmörjningen har förbättrats för att hålla temperaturerna nere vid hård körning.

Standard på dessa fyra M-modeller är att de levereras med åttastegad M Steptronic Sport automatlåda och M xDrive fyrhjulsdrift. Det innebär inte att M-modellerna kan köras som enbart bakhjulsdrivna, som på M5, men de har två körlägen: 4WD och 4WD Sport där den senare får en större andel bakhjulsdrift. Standard är också en sportdifferential bak, Active M Differential.

Den elektroniskt styrda Adaptive M Suspension är standard på BMW X3 M och X4 M, samt Competition-versionerna. Tre körlägen finns: Comfort, Sport och Sport+. 20-tumsfälgar är standard och de behövs för att få plats med 395 millimeter stora bromsskivor fram med fyrkolvsok, 370 millimeter bak. 21-tumsfälgar finns som tillval och de är standard på Competition-modellerna.

På utsidan utmärker sig BMW X3 M (internkod F97) och X4 M (internkod F98) , samt Competition-versionerna, med blanksvarta detaljer. Njurarna i grillen är till exempel blanksvarta. Vill man göra bilarna ännu mera personliga finns det extra kolfiber att tillgå genom att välja till M Carbon exterior package. Mera kolfiber finns även på insidan, liksom M sportratt och M sportstolar.

Det finns inga uppgifter på svenska priser eller lanseringsdatum, ännu.

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk

Officiell: BMW X3 M och X4 M får ny turbosexa med 510 hk
Annons
Annons
Rulla till toppen