Nya Mazda 6 Sedan visas i Detroit

Mazda 6 Kombisedan hade premiär på bilsalongen i Tokyo i höstas. På den internationella bilsalongen i Detroit i januari kommer sedan-versionen att få världspremiär. Mazda...
Annons

Mazda 6 Kombisedan hade premiär på bilsalongen i Tokyo i höstas. På den internationella bilsalongen i Detroit i januari kommer sedan-versionen att få världspremiär.

Mazda 6, i Japan blir namnet Atenza, är byggd på en helt ny bottenplatta och kommer att produceras vid Mazdas fabrik i Hofu, Japan.
Mazda 6 blir den första bilen i Mazdas nya varumärkesstrategi som innebär att varumärket riktas in mot sportighet och körglädje.
Mazda 6 kommer i tre karossversioner; 5-dörrars Kombisedan, 4-dörrars Sedan samt Kombi.
Designen utmärks av en överdel vilande på en bredare underdel med distinkta hjulhus.
Mazdas ”familjeface” – den femuddiga grillen – har vässats knivskarpt till något som Mazdas designers liknar vid ett aggressivt leende.
Mazda hoppas att man med den vridstyva karossen i kombination med nyutvecklade hjulupphängningar fram och bak kommer att kunna tillfredsställa förare som uppskattar dynamiska och sportiga vägegenskaper utan att behöva försaka åkkomfort som håller för långkörning.
Den nya motorfamiljen understryker Mazdas roll som Ford Motor Companys utvecklare av större 4-cylindriga motorer. De kommer att användas i ett flertal bilmodeller med början i Mazda 6. Motorerna kommer i tre olika cylindervolymer, inklusive en 2,3-liters med Mazdas sekventiella ventilstyrning S-VT.
För den starkt växande europeiska dieselmarknaden kommer Mazda att kunna erbjuda två nya versioner av Mazdas 2-liters DIRECO-D dieselmotorer på vissa utvalda marknader. Dessa motorer klarar emissionsnivåerna för Euro Step 4.
Mazda 6 har utvecklat ett flertal nya säkerhetsteknologier för att möta alla olika marknader och att uppnå höga poäng i bland annat Euro-NCAP, JNCAP och USNCAP.
Bland annat ett nytt tvåstegs krockkuddsystem som fungerar så att en krocksensor i bilens front mäter graden av krockvåld och sänder sedan en signal till kontrollenheten som reglerar krockkuddens utveckling för optimalt passagerarskydd.
Dessutom har man utvecklat ett pedalställ som vid en kollision, kraftig nog att pressa in de nedre karossdelarna mot fotutrymmet, dras bort från förarens fötter upp till 80 mm. Detta för att motverka skaderisken för anklar och fötter.
Introduktionen av Mazda 6 startar för Europa sommaren 2002.

Annons
Annons
Rulla till toppen