Ford satsar hårt på nya Edge

Just nu är Ford i desperat behov av nya storsäljare och Edge, en ny crossovermodell, kan bli just det. Edge är Fords viktigaste introduktion i...
Annons

Just nu är Ford i desperat behov av nya storsäljare och Edge, en ny crossovermodell, kan bli just det. Edge är Fords viktigaste introduktion i år och den är aggressivt lågt prissatt.

Ford satsar hårt på nya Edge
Ska det här blir amerikanska familjers nya drömbil? Ford hoppas på Edge och lutar sig mot interna marknadsundersökningar när de säger att det här blir en succé. (klicka ovan för skrivbordsbild 1024×768)

Att Ford Motor Company haft en skakig resa den sista tiden har väl inte undgått någon. Kraftiga nedskärningar i lönelistorna och färre fabriker ska kapa utgifterna men det behövs också nya, attraktiva storsäljare för att Ford ska klara sig. Edge kan vara en av dessa, tillsammans med systermodellen Lincoln MKX, och nu satsar Ford hårt för att introduktionen ska bli lyckad.
Segmentet för CUV, Crossover Utility Vehicle, är det snabbast växande i USA och bedömare tror att volymen kan stiga till tre miljoner bilar i slutet av decenniet. Det blir i så fall en femtedel av den amerikanska marknaden. Förlorarna är mellanstora och stora SUV-modeller som minskat betydligt det senaste året. Ett tydligt exempel på det är Fords SUV-modell Explorer, som började lovande i sitt senaste utförande men varit försatt i fritt fall neråt det senaste året. 2006 kan bli det första året då det säljs fler CUV än SUV i USA.
Ford Edge är aggressivt lågt prissatt och basmodellen ska kosta 26.000 dollar i USA. Det är dessutom Fords förhoppning att introduktionen ska bli så lyckad att man får bra fart hos bilhandlarna, utan att locka med olika rabatter. Amerikanska bilköpare är numera ganska bortskämda och förväntar sig gratis utrustningspaket, kraftiga rabatter och räntefria lån när de ska köpa ny bil.
Designmässigt är Edge ett exempel på Fords nya, amerikanska ansikte med tre horisontella ribbor i krom. Peter Horbury, tidigare designchef på Volvo och numera ”överstepräst” hos Fords designfolk är mycket stolt över det nya formspråket som är mera traditionellt, bredaxlat och rättframt amerikanskt än tidigare modeller som mest försökte se europeiska ut.

Ford satsar hårt på nya Edge
Ford Edge får den nya 3,5-liters V6:an på 265 hk, kopplad till sexstegad automatlåda. (klicka ovan för större bild, 1024×768)

Standardmotorn i Edge är de nya Duratec 35 V6 på 3,5 liter och 265 hk, 340 Nm – ganska höga siffror i den här storleksklassen. Standard transmission är nya sexstegade automaten 6F, som Ford utvecklat i en ohelig allians (!) med General Motors – för övrigt det första stora utvecklingsprojekt som de två biljättarna gjort ihop. Det lär även komma en hybridmodell, men den verkar ligga längre bort än man tidigare trott. Räkna inte med någon hybrid-Edge innan 2008, kanske inte förrän 2010. Framhjulsdrift är standard, AWD finns som tillval.
Edge är femsitsig, även om den med europeiska mått mycket väl skulle kunna ha rymt sju personer. Som option finns ett stort panoramatak, ”VistaRoof”, i glas. Inredningen har gjorts flexibel och som tillbehör finns en passagerarstol fram som går att fälla ner och därmed få ett lastutrymme som är 2,5 meter långt.
Säkerhetsmässigt är Edge utrustad med dubbla krockkuddar och sidogardiner som standard. Antispinn är också standard men ESP blir inte standard förrän 2009, då det införs på alla Ford-modeller.
Ford hoppas som sagt på att Edge ska bli den nya favoriten för amerikanska familjer. Kanske får de rätt, då nästan en miljon besökare har surfat in på Fords hemsida för Edge sedan den startade för några månader sedan. Målgruppen är de som vill ha en mera rymlig personbil och de som söker SUV-bilens praktiska fördelar men vill ha bättre bränsleekonomi. De uppskattningar som marknadsundersökningarna gett visar att nästan hälften av de tilltänkta Edge-köparna är personer som tidigare inte köpt Ford-produkter. Stämmer de prognoserna har Ford verkligen lyckats!

Ford satsar hårt på nya Edge
Lincoln MKX marknadsförs som det lyxiga märket, och det syns på inredningen. (klicka ovan för större bild)

Parallellt med Ford Edge lanseras också systermodellen Lincoln MKX. Den ligger betydligt högre i pris, 35.000 dollar, men har mera påkostade material och högre utrustningsnivå än sin Ford-broder. I inredningen hittar man till exempel läder, äkta träpaneler och nickelpläterade dekorlister. Med på utrustningslistan finns samma stora panoramatak i glas som Edge har, men dessutom framstolar som både har kylande fläktar och värmande el. Aktiva strålkastare som ”svänger med” i kurvorna är också unikt för Lincoln, liksom fler kromdetaljer och lysdioder i inredningen som underlättar insteg och orientering under mörker.
Drivlina och chassi är i stort samma som på Edge, med 265 hk V6 och sexstegad automat. Framhjulsdrift eller AWD, 18-tums fälgar är standard (17 tum på Ford Edge) och i dessa sitter det däcktrycksövervakning (som är på väg att bli ett lagkrav i USA). Den som är musikintresserad hittar en kontakt för mp3-spelaren som standard men kan dessutom välja till en värstingstereo i sin Lincoln med 14 högtalare och 600 watt uteffekt i slutstegen.
Både Edge och MKX byggs i Fords fabrik i Oakville, Ontario, i Kanada. Plattformen heter CD3, och är alltså gemensam med Mazda CX-7, CX-9, Ford Fusion, Mercury Milan och även Mazda 6. Det var den här plattformen som Volvo också skulle ansluta sig till men tvärt vägrade, och istället utvecklade EUCD (C1-Plus) med tvärställda motorer.
En detalj i listan över sådant som är ”onödigt vetande” är det faktum att MKX är den första Lincoln-modellen som inte har ett riktigt namn, utan en bokstavs- eller sifferkombination (som är så vanligt på europeiska och japanska bilmodeller).
Försäljningen startar i sista kvartalet av 2006. Ford håller tummarna. Snart vet vi om Edge lyckas.

Ford satsar hårt på nya Edge
Mellan-lyx-SUV, det är så som Lincoln MKX ska säljas i USA.
Annons
Annons
Rulla till toppen