Nya E-klass All-Terrain blir laddhybrid

Nya Mercedes E-klass All Terrain säljs med tre olika drivlinor: bensin, diesel och diesel-laddhybrid. Alla får dra 2,1 ton.
Annons

Mercedes-Benz går i motsatt riktning jämfört med Volvo. Trots Volvos succéer med tuffa Cross Country-versioner av sina vanliga bilmodeller är alla CC-versioner nerlagda. Och de har tyvärr aldrig gått att få med laddhybrid-drivlina. För Mercedes är det tvärt om.

Nu kommer den nya E-klassen i friluftsmässigt All-Terrain-utförande, och äntligen som laddhybrid. Till skillnad mot vanliga E-klass har All-Terrain-laddhybriden dieselmotor.

Markfrigången är höjd 46 mm och luftfjädring är standard.

Mercedes E300 de 4matic, som laddhybriden heter, har 102 kilometers räckvidd på el och fyrhjulsdrift. Systemeffekten är 313 hk (230 kW) och vridmomentet 700 Nm. Med andra ord en bra dragbil och precis som övriga All-Terrain-versioner är den maximala dragvikten 2 100 kg. 0–100 km/h går på 6,9 sekunder.

De övriga motorversionerna är dieseldrivna E 220 d 4matic med 197 hk och 440 Nm samt bensindrivna E 450 4 matic med 381 hk och 500 Nm. 0–100-tiderna är 8,1 respektive 4,7 sekunder.

Inredningen är svulstigt exklusiv och inte särskilt praktiskt tilltuffad.

Som vanligt innebär All-Terrain luftfjädring och högre markfrigång – 46 mm för att vara exakt.

Några svenska priser finns ännu inte.

Merdeces E-klass All-Terrain i sitt rätta element.
Annons
Annons
Rulla till toppen