Film: Se när Mercedes laddhybrid med F1-motor slår rekord på Nürburgring

Hypersportbilen Mercedes-AMG One är nu snabbast runt den legendariska nordslingan.
Annons

Det lär ha tagit några försök – även vi på ams har ändå själva fått köra Mercedes-AMG:s hyperhybrid med galet servicedyr F1-motor på ”Ringen” – men nu har One produktionsbilsrekordet på Nordslingan.

Bilen, som Mercedes vd Ola Källenius skojade att han och styrelsen måste ha godkänt på fyllan, varvar i videon nedan den 20,83 km långa banan på 6 minuter, 35 sekunder och 183 tusendelar – ungefär 8 sekunder snabbare än det gamla rekordet Porsche satte i juni 2021 med specialaren 911 GT2 RS MR.

Kunde ha gått ännu fortare?

Och det låter som att det kunde ha gått ännu fortare. Enligt racerföraren Maro Engel som körde rekordvarvet var delar av banan blöt när han satte rekordtiden strax innan stängning den 28 oktober.

– Det var verkligen en oförglömlig upplevelse. Jag förväntade mig inte att vi skulle kunna sätta en sådan varvtid med dessa banförhållanden. Vissa avgörande delar av banan hade inte torkat helt ännu och var därför knepiga. Det var en speciell utmaning, säger Engel i ett uttalande.

Blixtsnabb men dyr i drift

Mercedes-AMG One är en laddhybrid som gifter en 1,6-liters turbo-V6 tagen från 2017 års Mercedes F1-tävlingsbil med en ”vanlig” automatlåda och totalt fyra elmotorer – en för turbon, en mellan motor och låda och så två till för framaxeln.

Det resulterar i en systemeffekt på 1 063 hästkrafter, en acctid 0–300 på 15,6 sekunder och en toppfart på 352 km/h.

Det ger också en elräckvidd på ynka 1,8 mil och ett serviceschema som inkluderar en 5.000-milaservice där hela drivlinan kontrolleras och i värsta fall byts ut. I sådant fall kostar kalaset 9 miljoner kronor, utöver själva bilen som innan den sålde slut gick loss för motsvarande knappt 30 miljoner kronor.

Film: Se när Mercedes laddhybrid med F1-motor slår rekord på Nürburgring
Idel glada miner hos Mercedes-teamet bakom rekordkörningen.
Annons
Annons
Rulla till toppen