FRANKFURT: Lamborghini Reventon visad – och slutsåld!

Så kan vi äntligen visa de första bilderna på Lamborghinis specialbil ”Reventon”, baserad på Murcielago LP640. Hela karossen är byggd i kolfiber och designen bitvis...
Annons

Så kan vi äntligen visa de första bilderna på Lamborghinis specialbil ”Reventon”, baserad på Murcielago LP640. Hela karossen är byggd i kolfiber och designen bitvis ny. På insidan utmärker sig instrumenteringen som mest liknar ett jaktplan. Bara 20 bilar ska byggas och de är redan slutsålda! Priset? En miljon euro…

FRANKFURT: Lamborghini Reventon visad - och slutsåld!

Maken till hungrig front har vi inte sett på länge. Förutom den nya fronten är även huvudstrålkastarna försedda med ny ljusteknik. KLICKA FÖR STÖRRE

Ryktesspridningen har varit intensiv trots att de inblandade varit belagda med munkavel. Men nu ställs den ut på Frankfurt-salongen och vi kan första gången titta på bilderna Lamborghini Murcielago Reventon, i väntan på att vårt webtv-team gör klart sitt inslag.
Namnet Reventon kommer tydligen från en berömd tjur som dödade den lika berömda matadoren Felix Guzman, 1943 i Spanien (gör man en tjur förbannad får man räkna med konsekvenser…). Bilen Reventon har förutsättningar att bli lika känd då Lamborghini redan från början gjort det här till en exklusiv samlarbil, tillverkad i bara 20 exemplar – som alla är slutsålda. Priset sägs vara en miljon euro jämnt, det vill säga 9,4 miljoner kronor!

FRANKFURT: Lamborghini Reventon visad - och slutsåld!

Fälgdesignen är unik för ”Reventon” som den här specialmodellen heter. KLICKA FÖR STÖRRE

För den nätta summan får de 20 ägarna en bil med kaross helt i kolfiberarmerad epoxiplast. Kulören på lacken är svår att beskriva med sin speciella lyster men Lamborghini har döpt den till ”Grey Barra due”. Designen är delvis ny, även om yttermåtten är i stort sett intakta från en ”vanlig” Murcielago. Även fälgdesignen är ny och unik för modellen.
Tittar man noga i fronten så syns det att huvudstrålkastarna är nya. Bi-Xenon används för hel- och halvljus med sju lysdioder per sida skapar ett varselljus, som dessutom ger fronten ett karakteristiskt utseende (vissa idéer kommer nog från Audi R8, eller hur?). Ytterligare nio lysdioder skapar blinkersljus och ett liknande system används bak för att bygga upp blink-, broms- och bakljus.

FRANKFURT: Lamborghini Reventon visad - och slutsåld!

Instrumentering som i ett jaktflyg. Notera att växelspaken är borta, växlingen sköts vid ratten. KLICKA FÖR STÖRRE

Inredningen domineras av alcantaraskinn, kolfiber, aluminium och en del vanligt skinn. Instrumenteringen består av tre bildskärmar som kan visa huvudinstrument men även annan information som föraren väljer med en menyratt. Till exempel kan föraren välja att se acceleration, sidokraft och inbromsning med en ”G-Force-Meter”. Växellådan växlas med en ”robot”, därav avsaknaden av växelspak. Två paddlar vid ratten sköter upp- och nedväxlingar.
Motorn är i stort sett oförändrad från LP640 vilket innebär 650 hk (+ 10 hk) från den 6,5 liter stora V12:an. Prestanda är också samma som för LP640, 0 – 100 km/h på 3,4 sekunder och en toppfart på ”över” 340 km/h.
Först kunde vi inte hitta några uppgifter i pressreleasen över CO2-utsläppet men när vi tittade närmare så fanns faktiskt uppgifter. Snittförbrukningen anges till 21,3 lit/mil och CO2-utsläppet är hela 495 g/km. Men i gengäld rullar nog de här 20 bilarna inte så långt…

FRANKFURT: Lamborghini Reventon visad - och slutsåld!

Murcielago börjar bli lite till åren kommen men med ”facelift” som Reventon-modellen går det alltid att sälja några vagnar till. KLICKA FÖR STÖRRE

Annons
Annons
Rulla till toppen