Audi R8 V12 TDI – världens snyggaste och snabbaste dieselbil.
DETROIT: Audi R8 – med V12-diesel
UPPDATERAD Supersportbilen Audi R8 klarar 0 – 100 på 4,6 sekunder och drar 14,6 liter/100 km. Inte särskilt klimatpolitiskt korrekt i dessa dagar. Men nästa vecka sänker Audi förbrukningen till under litern per mil. Ändå förbättras acctiden med 0,4 sekunder. Receptet heter TDI-diesel – i V12-format, med 500 hästar och 1.000 Nm! Dessutom får vi veta varför R8 först lanserades med ”fel” motor!
Konceptbilen med TDI V12-motor utmärker sig på många sätt, inte minst med en hungrigare front med större luftintag. KLICKA FÖR STÖRRE
Porschechefen Wendelin Wiedeking håller styvnackat på att en riktig sportbil inte kan ha dieselmotor. I en sportsuv som Cayenne är det okej, men inte i resten av hans program.
Frågan är om han inte få tänka om nu, när hans dotterbolag Audi ställer begreppen på huvudet i Detroit. Supersportbilen R8 är både snålare och snabbare med diesel än med V8-maskin på 420 hästar.
Konceptbilen är lackad i en halvmatt kulör som döpts till ”Grace Silver”. Låter lite udda men det fungerar verkligen bra på just den här bilen. KLICKA FÖR STÖRRE
Egentligen är det ingen överraskning; Audi har med sina Le Mans-segrar visat att diesel och snabba bilar kan vara en perfekt kombination. Och när nu R8 V12 TDI presenteras kan man undra om modellen verkligen behöver den V10 från släktingen Lambo Gallardo som det ryktats om länge.
R8 V12 TDI är för den som sätter fartresurserna före transportbehovet; den större motorn (68 cm lång) betyder nämligen att det bakre bagageutrymmet har fått offras – det som på bensinversionen rymmer två golfbagar. (Det mindre, främre utrymmet finns dock kvar.)
Men avstår man golfbagstransporten, kan man njuta av prestanda utöver det vanliga bakom den tillplattade ratten: noll till hundra går på 4,2 sekunder om man släpper kopplingen på rätt sätt, och toppfarten ”en bit över” 300 km/h som Audi uttrycker det.
NACA-intaget på taket är fullt funktionsdugligt och leder luften in till den hungriga V12:an. KLICKA FÖR STÖRRE
Det är resultatet av effekten 500 hästkrafter och 1.000 (ettusen!) newtonmeters vridmoment hos sexliterstolvan. Högt effektuttag går dock inte ut över miljön, V12:an uppfyller redan avgaskraven i Euro 6. Den mäktiga motorn ska byggas i Györ, Ungern.
Ett av skälen till att ställa ut diesel-R8:an på North American International Auto show (NAIAS) är att puffa för dieselversionen av storsuven Q7, som ska lanseras i USA efter sommaren med samma ”clean diesel strategy”, men med en V6:a på tre liter som ger 233 dieselhästar och 500 Nm.
Inredningen är lite vildare än på en seriebil, som väntat. Men notera att det på ratten finns möjlighet att ställa karaktär på de elektroniskt styrda stötdämparna, tillsammans med andra funktioner. KLICKA FÖR STÖRRE
Men innan R8 V12 TDI hinner sättas i (blygsam) serieproduktion, som det ryktas, kommer samma urstarka maskin att erbjudas som alternativ i Q7. Under andra halvåret i år släpps Q7 V12 TDI på tyska marknaden.
Det betyder att 2,4-tonnaren klarar 0 – 100 på 5,4 sekunder och når 250 km/h innan fartökningen begränsas elektroniskt. Förbrukningen anges till 11,9 liter diesel per 100 kilometer.