DETROIT: Mercedes GLK – en mini G-wagen

Det senaste året har vi fått se en mängd spionbilder på Mercedes nya mellanklass-suv, GLK. Här i Detroit står den utställd för första gången, även...
Annons

Det senaste året har vi fått se en mängd spionbilder på Mercedes nya mellanklass-suv, GLK. Här i Detroit står den utställd för första gången, även om Mercedes kallar det för ”Vision”, och naturligtvis hoppar vi in och torrbryter den modell som på allvar ska utmana BMW X3 och alla de andra i klassen.

 

DETROIT: Mercedes GLK - en mini G-wagen

I höst kommer Mercedes GLK ut i bilhallarna men redan nu har vi provsuttit bilen under pågående bilsalong i Detroit. KLICKA FÖR STÖRRE

Starkaste intrycket när man närmar sig GLK för första gången är att bilen ser lite ”upprätt” ut. Vindrutan lutar inte speciellt mycket och de upprättstående C-stolparna för osökt tankarna till den klassiska G-wagen – och sämre förebilder finns ju! Just släktskapet med G-klass är också något som betonas i Mercedes pressmaterial.
Gamla Geländewagen var ritad på rutat papper utan att pennan någonsin lämnade de fördragna linjerna och GLK är förstås mycket mjukare i designen. När man kommer nära bilen blir storleken påtaglig och det ska direkt sägas att GLK känns ganska ”nätt”, inte så klumpstor som många andra suvmodeller. Där har Mercedes träffat rätt i formspråket och GLK kommer att platsa bra i det gäng som numera består av europeiska modeller som till exempel BMW X3, Land Rover Freelander och VW Tiguan, men snart också fylls på av Ford Kuga/Cougar. Volvo XC60 och Saab 9-4X – bara för att nämna några!

DETROIT: Mercedes GLK - en mini G-wagen

Snygga instrumenttavlor med enkel men ändå elegant ergonomi. Typiskt Mercedes, och precis vad man förväntar sig. KLICKA FÖR STÖRRE

På plats i förarstolen infinner sig trivseln rätt fort då det är lätt att hitta en bra inställning. Den något upprätta känslan finns kvar, men den hör ju till biltypen. Inredningen känns sparsmakat stram, som brukligt i Mercedes. Några lekfulla detaljer är svåra att hitta och utan de traditionella träinslagen (här finns dock gott om valmöjligheter) blir det nästan för enkelt och avskalat.
En av få annorlunda och mera påkostade detaljer i inredningen är själva instrumenttavlan, som känns modern och snygg utan att vara jobbig att titta på. Typiskt Mercedes.
På sedvanligt sätt ställer vi in en bekväm förarposition och hoppar sedan in i baksätet för att se hur mycket utrymme som finns kvar. God marginal på nästan en decimeter (med mina 181 centimeter) mellan knä och ryggstöd är ett bra betyg för en bil i den här storleksklassen. Likaså har Mercedes gjort stolsunderredet på ett sådant sätt att fötterna får gott om plats, även med stora kängor.

DETROIT: Mercedes GLK - en mini G-wagen

Huvudstrålkastarna har många detaljer på nya GLK. Fast lysdioderna uppe i takrailsen får vi nog inte se i produktion. KLICKA FÖR STÖRRE

Den utvändiga designen ska vi vara lite försiktiga med att bedöma då detta är en lätt förklädd konceptbil, ”Vision” som Mercedes brukar kalla de showbilar som snart kommer i seriemässigt utförande. Helt klart är dock att GLK, precis som VW Tiguan, kommer i två utförande. Här i Detroit heter modellerna ”Freeside” och ”Townside”, sannolikt blir det modellnamn som får följa med till serieproduktionen. Freeside är alltså den mera friluftsmässiga modellen och Townside ska ha roligare köregenskaper på asfalt.
Här i USA slår Mercedes ett slag för dieseln och speciellt då sitt nya varumärke ”Bluetec”. Vision GLK Bluetec har en 2,2-liters fyra som ger 170 hk och genom att tillföra ”AdBlue” (ureaämne) kan man få ner kväveoxidutsläppet med 80 procent. Med den här tekniken kan Bluetec-motorn uppfylla alla de kommande avgaskraven som europeiska EU6, amerikanska Bin 5 och även Kaliforniens LEV2. Exakta uppgifter om bränsleförbrukning får vi dock vänta på.

DETROIT: Mercedes GLK - en mini G-wagen

Även C-stolparna är ganska rakt placerade, vilket osökt för tankarna till gamla Geländewagen, åldermannen som fortfarande produceras efter 30 år i terrängtjänst. Släktskapet med G-klass är också något som Mercedes själva betonar. KLICKA FÖR STÖRRE

Enligt uppgifter i tyska Auto Motor und Sport kommer de första serietillverkade GLK i höst att ha sexcylindriga motorer och tidningen anger även några (tyska) priser: GLK 350 med 272 hk ska kosta knappt 49.000 euro och GLK 320 CDI med 224 dieselhästar cirka 47.500 euro. Det uppges även att GLK kommer att erbjudas med enbart bakhjulsdrift någon gång 2009. De första fyrcylindriga versionerna väntas också under 2009.
För den svenska marknaden kan vi gissa oss till att man placerar GLK på en nivå som är mycket nära de som BMW X3 har, vilket innebär cirka 340.000 för instegsmodellerna och en bit över 400.000 för dem med V6-motorer.

Annons
Annons
Rulla till toppen