NYTT: Fakta om nya 7-serien!

Igår, torsdag, kunde vi hänvisa till läckta bilder på nya BMW 7-serien och idag kan vi dessutom publicera en mängd fakta. Exempelvis som att 7-serien...
Annons

Igår, torsdag, kunde vi hänvisa till läckta bilder på nya BMW 7-serien och idag kan vi dessutom publicera en mängd fakta. Exempelvis som att 7-serien till en början kommer med tre motorer varav alla är turbomatade.
Observera att på grund av bildembargo kan vi inte publicera bilder på nya sjuan förrän natt mot lördag, klockan 00:01.

NYTT: Fakta om nya 7-serien!

På Autoblog kan den som vill hitta alla bilder på nya 7-serien. Se länken nedan. Vi har dock förbundit oss att inte publicera några bilder förrän klockan 00:01, natten mot lördag.

Anledningen till att vi kan avslöja fakta redan nu när embargot inte går ut förrän i natt är att informationen finns ute hos andra sidor, däribland våra kollegor på tyska auto motor und sport. Denna information är alltså hämtad därifrån.
Den femte generationens sjuserie har växt något på längden men har å andra sidan blivit lägre än föregångaren, något som är tänkt att ge den ett sportigare utseende. Precis som föregångaren är den dock fortfarande en stor bil på alla ledder med en längd på 5,07 m och en höjd på 1,48 m. De bägge bensinvarianterna erbjuds dessutom i förlängd version där 140 mm har lagts till enbart för att förbättra komforten för baksätespassagerarna.
Glädjande nog har även vikten sjunkit något och ligger nu på ungefär 1,9 ton. Anledningen är att man använt aluminium för viktiga karossdelar som exempelvis motorhuven, taket och dörrarna.
På motorsidan erbjuds till en början tre alternativ. Motorerna i de bägge bensinvarianterna känner vi igen sedan tidigare, treliterssexan med dubbelturbo från BMW 335i används men har här fått effekten höjd med 20 hk till 326 hk. Den säljs under namnet 740i och erbjuder en acceleration till 100 km/h på 5,9 s samtidigt som förbrukningen ligger på 9,9 liter per 100 km.
750i får den 4,4 liter stora dubbelturbo-V8:an från BMW X6 och effekten ligger kvar på 407 hk. Till 100 km/h dröjer det 5,2 s men å andra sidan drar den 11,4 liter per 100 km.
Den enda motorn som inte klarar av att ta bilen till dess fartspärr vid 250 km/h är också den enda dieseln till en början. Närmare bestämt en treliters turbodiesel som faktiskt är helt nyutvecklad. Den levererar en effekt på 245 hk vilket ger en accelerationssiffra på 7,2 s. Just 7,2 betecknar för övrigt hur många liter diesel den drar per 100 km och även om den inte är lika snabb som sina modellsyskon så lär 245 km/h räcka för de flesta.
Tidigare rykten om en åttaväxlad automatlåda har inte besannats utan alla versioner får samma sexstegade låda. Inte heller någon hybridversion är utannonserad utan vi får nöja oss med återvinning av bromsenergin.
Klart är att BMW även fortsatt satsar hårt på att kunna erbjuda den körgladaste bilen i segmentet. Därför kan man nu som tillval få sin 7-serie med fyrhjulsstyrning, fördelarna är främst förbättrade köregenskaper men samtidigt minskas även vändcirkeln.
Stötdämparna styrs elektroniskt och man kan välja mellan tre olika lägen vilka även påverkar drivlinans uppträdande. Liksom tidigare finns Dynamic Drive som tillval vilket bland annat minskar bilens krängning.
Inredningen är utseendemässigt relativt konservativ men är som brukligt i denna klass fylld till bredden med elektronik. Bildskärmen är större än tidigare och styrs fortfarande av Idrive som nu sägs ha uppdaterats rejält, en konkret nyhet är favoritknappar som kan programmeras av ägaren själv.
Antalet hjälpsystem når här oanade höjder och för att ge kunden en chans att kunna hålla koll på dessa utrustas sjuan med headup-display som projicerar information på insidan av vindrutan. Förutom filassistans-system och en farthållare som även klarar kökörning där bilen ibland står stilla kommer den med några än mer avancerade funktioner.
Med kraftfulla motorer hamnar lätt körkortet i fara och därför håller din 7-serie hela tiden koll på hastighetsgränsen, detta sker med hjälp av en kamera och hastighetsgränsen kan därför hela tiden ses av föraren.
Liksom tidigare finns ett NightVision-system som nu kompletterats med en funktion som kan känna igen människor.
Slutligen kommer nya 7-serien även med internet-uppkoppling. Nytt är också att instruktionsboken finns inlagd i Idrive och hjälper därför förutom i skrift även med bilder och ljud.
Inga priser är kända men den väntas komma till tyska handlare den 15:e november enligt auto motor und sport.

Annons
Annons
Rulla till toppen