Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid

Porsche Panamera har uppdaterats – en ny laddhybrid i form av Panamera 4S E-hybrid och Panamera Turbo S får 630 hästar!
Annons

Den nuvarande generationen av Porsche Panamera kom 2016 och det var således dags för en mitt i livet-uppdatering för fördörrars-kryssaren från Stuttgart. De stora nyheterna är att Panamera nu kommer i en ytterligare laddhybridform Panamera 4S E-hybrid, samt att det nu kommer att finnas en Panamera Turbo S, alltså utan hybriddrift, att välja.

Om vi börjar med laddhybriden Panamera 4S E-hybrid så placerar den sig mitt emellan de redan existerande laddhybriderna Panamera 4 E-hybrid samt Turbo S E-hybrid. Elmotorn i 4S E-hybrid sitter precis som tidigare integrerad i PDK-växellådan och producerar i sig själv 136 hästar och hela 400 Nm. När man sedan kopplar ihop denna med biturbo-V6:an på 2,9-liter på 440 hästar så skapas en systemeffekt på 560 hästar och 750 Nm.

 

Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera 4S E-hybrid.
Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera 4S E-hybrid.

Sport Chrono-paketet är standard och med Launch Controlsystemet gör att Panamera 4S E-hybrid fixar 0–100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten: 298 km/h.

Batteriet har också blivit 27 procent större och rymmer nu 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh. Detta har man åstadkommit utan att öka batteriets fysiska storlekt, bara genom förbättrad batteriteknik. WLTP-räckvidden på el uppges vara 5,4 mil.

Den blandade förbrukningen för Panamera 4S E-hybrid ligger på 2,0 – 2,2 l/100 km och CO2-utsläppet ligger på från 47 – 51 g/km. För Sport Turismo-versionen har en blandad förbrukning på 2,1–2,2 l/100 km och ett CO2-utsläpp på mellan 49 – 52 g/km.

Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera 4S E-hybrid.
Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera 4S E-hybrid.
Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera 4S E-hybrid.

Panamera 4S E-hybrid kommer också i Sport Turismo-utförande för den som behöver lite extra bagageutrumme. Panamera 4S E-hybrid rymmer 402 liter (1.242 liter med fällt baksäte) och Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo kan lastas med 418 liter (1.287 lite med baktsätet nedfällt).

Priset för en Porsche Panamera 4S E-hybrid börjar på 1.420.000 kronor. 

Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera Turbo S.
Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera Turbo S.

Panamera Turbo blir Panamera Turbo S

Om du har velat köra oelektrifierad Panamera så har Panamera Turbo varit modellen högst upp i näringskedjan. Med denna facelift ändras det och du kan numera äntligen få en Panamera Turbo med ett ”schnell”-S på slutet.

Effektmässigt blir det ett ordentligt kliv upp från gamla värstingen (utan hybriddrift) Panamera Turbo, med nya Panamera Turbo S. Från 550 till 630 hästar. Dessutom med ett ordentligt vridmoment på 820 Nm. Det gör att nya Panamera Turbo S accelererar från 0–100 km/h på 3,1 sekunder och når en toppfart på 315 km/h.

 

 

Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera Turbo S.
Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera Turbo S.
Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
Panamera Turbo S.

Hjärtat bakom allt detta är den 4-liters biturbo-V8:an som sitter i Panamera Turbo S E-hybrid och i Panamera Turbo, men som fått sig en rejäl genomgång. Vevaxel, kolvar, kamkedja och motorfästen har optimerats och turboaggregaten har fått uppdaterade turbiner för att vara skapa högre laddtryck.

Om man nu ska hitta något lite tråkigt med nya Panamera Turbo S så är det att effektökningen jämfört med Panamera Turbo också märks på bränsleförbrukningen. Den blandade förbrukningen för Panamera Turbo S ligger på 10,7–10,8 l/100 km beroende på utrustningsnivå. CO2-utsläpper ligger på mellan 245 och 247 g/km.

Sport Turismo-versionen av Turbo S är ännu lite törstigare – 11,0 – 11,1 l/100 km och 251 – 253 g/km.

Svenska priset på Porsche Panamera Turbo S börjar på 2.020.000 kronor.

Panamera GTS får mer effekt

Med faceliften av Panamera får GTS-verisionen en liten effektboost. Turbo-V8:an ger numera 480 hästar och 620 Nm. Men det är framförallt den linjära kraftleveransen som enligt Porsche är det bästa med uppdateringen och det minimala turbofördröjningen gör att känslan i motorn blir väldigt sugmotorlik. Toppeffekten kommer sent i varvtalsregistret och föraren kommer kunna känna av en acceleration även efter 5.500 varv.

Panamera GTS kommer också med sportavgassystem som standard. 

Snabb är den också. 0–100 km/h går på 3,9 sekunder (0,2 sekunder snabbare än tidigare) och toppfarten ligger på 300 km/h. 

En Porsche Panamera GTS blir din för 1.540.000 kronor. 

Officiella: Porsche Panamera Turbo S – och Panamera 4S E-hybrid
 
Annons
Annons
Rulla till toppen