Vi kör Koenigsegg Agera R

Fredrik Langendorf är vår man i Åre – under en specialbyggd takbox – i en Koenigsegg Agera R. Med andra ord en helt ovanlig dag...
Annons

Fredrik Langendorf är vår man i Åre – under en specialbyggd takbox – i en Koenigsegg Agera R. Med andra ord en helt ovanlig dag på jobbet…

Vi kör Koenigsegg Agera R

auto motor & sports rockabillykille Fredrik Langendorf fick det trevliga uppdraget att provköra finansmannen Bård Ekers egen Koenigsegg Agera R.

Tvärtemot vad många tycks tro är det inte alls något glidarjobb att arbeta på auto motor & sport. I alla fall inte alla dagar… Just den här dagen var dock en av de bättre arbetsdagarna för Fredrik Langendorf (dock inte för undertecknad) – flyg till Åre för att köra Konigeggsägarens personliga Koengisegg Agera R.

Hej Fredrik. Hur har du det?
– Tack det är mycket bra. Jag står på Åre torg tillsammans en ganska stor folksamling och vi tittar alla på Koenigsegg Agera R. Det är verkligen häftig. Ett hantverksarbete som inte ens Lamborghini kommer upp i. Och tuffast är takboxen! Nej, det där är inte sant, men den är väldigt häftig.

Vad är det som är så häftigt med en takbox?
– Ja, det kan man undra… Men den här är specialdesignad i kolfiber med plats för två par skidor och två par pjäxor. Självklart vindtunneltestad tillsammans med bilen. Nej, det här är ingen vanlig takbox, jag tror knappt man skulle kunna montera den på en V70 ens. Och även om man skulle kunna så skulle det ju självklart inte bli samma sak.

Vi kör Koenigsegg Agera R

Världens snabbaste takbox?

Okej, vi fattar – takboxen är jättehäftig – men har du kört bilen?
– Ja jag har kört den ett par mil här utanför Åre. På landsväg, på vinterdäck och blöt asfalt. 1.115 hästkrafter… Det gick inte att få ut hela potentialen om man säger så. Men det kändes jättebra. Tyvärr gick det inte att ge fullgas ens på trean för redan då började antispinnsystemet jobba. Man önskar det hade varit torr asfalt…

Har du kört någon Koenigsegg förut som du kan jämföra med?
– Ja det har jag faktiskt, men det tänker jag skriva mer om i tidningen (auto motor & sport nummer 9). Men jag kan säga som så att det är en utmärkt fjädringskomfort. Jag sitter jätteskönt och sätena är tillräckligt stora för mig, det är inte så vanligt. Jag sitter nästan lika bra som i Seat Ibiza – hyrbilen som jag körde mellan flypplatsen och Åre.

Såpass… Men kostar den inte ett par miljoner, det kan man väl nästan kräva?
Jo, den kostar några miljoner. Närmare bestämt elva…

Vad har ni gjort mer under dagen?
– Jo, det här är ju Koenigeggsägaren
Bård Ekers eget exemplar och det är förstås lite extra kul att ha kört just den. Han har varit med hela dagen idag, och han är verkligen en skön typ. Han är extremt teknikintresserad så det har blivit väldigt mycket intressant tekniksnack – och det ska jag givetvis berätta allt om i tidningen. Då blir det även en hel del om drivlinan, som skiljer sig mot föregångarens. Sen blir det även några anekdoter om just det här exemplaret – Eker har avslöjat lite av vad den har varit med om. Och så blir det lite om Koenigsegg i världen.
Nä, nu ska jag gå och leta reda på Bård, han sa att han skulle gå och ta en bärs…

• Läs mycket mer om Koenigsegg Agera R i auto motor sport nr 9-2011, i butik den 20 april.

• Mer information och bilder – se länkar nedan.

Annons
Annons
Rulla till toppen