Vi kollar in Cupra Tavascan – en körglad elbil

Cupra Tavascan har sportig formgivning – och en underhållande drivlina som vi redan provkört.
Annons

Nästa år är det dags för suvcoupén Cupra Tavascan att rulla ut på vägarna. Det är i princip en Volkswagen ID. 5 GTX där den bakre motorn på 204 hk och 310 Nm ersatts med den nya drivlinan APP550 med 286 hk och 545 Nm som gör debut i Volkswagen ID. 7. Förutom den extra kraften är den nya motorn även mer energieffektiv.

I den fyrhjulsdrivna versionen adderas en elmotor (134 Nm) fram och systemeffekten blir 340 hk. Det räcker till för en 0-100 km/h-tid på 5,6 sekunder. Viktfördelningen är 49/51 procent.

Cupra Tavascan är den första bilen från VAG med upplyst logga.
Även baktill lyser loggan.

Vi har redan fått provköra en bil med denna motorkombination, nämligen konceptbilen Volkswagen ID. Xtreme. Cupra Tavascan blir aningen mer civiliserad, men vi kan förvänta oss ett rejält lyft i körglädje jämfört med VW ID. 4 och ID. 5 GTX tack vare mer kraft och en tydligare bakhjulsdriven karaktär. Den som vågar kan stänga av antisladdsystemet helt.

Cupra Tavasvan har det välkända MEB-batteriet på 77 kWh netto, men det större batteriet i VW ID. 7 får inte plats i Tavascan. Räckvidden anges till cirka 550 km för tvåhjuldrift och 520 km för fyrhjulsdrift enligt WLTP.

Stor 15-tumsskärm och högtalare från Sennheiser bidrar till underhållningen.

Från ID. 7 kommer däremot en stor 15-tums central infotainmentskärm. Högtalarsystemet kommer från den tyska hörlurs- och mikrofontillverkaren Sennheiser. Detta är ett nytt samarbete där Tavscan är den första modellen med Sennheiser-system.

Cupra Tavascan är 464 cm lång, 186 cm bred och 158 cm hög. Axelavståndet är 277 cm. Lastutrymmet är 540 liter under insynsskyddet.

540 liter packning ryms under insynsskyddet.

Laddningen toppar endast 135 kW, men Cupra lovar en plan laddkurva. Att ladda 10 till 80 procent går på 30 minuter.

Det mest slående med Cupra Tavascan är formgivningen som präglas av Cupras triangeldesign. Bilens former är betydligt mer komplexa än VW ID. 5. Tavascan är först inom VAG med upplyst logotype framtill. Det går att välja mellan 19-, 20- och 21-tumsfälgar.

Seat och Cupras vd Wayne Griffiths med Tavascan.

Några prisuppgifter finns ännu inte. Vi väntar också på uppgifter om dragvikt.

Annons
Annons
Rulla till toppen