Nya kampanjer ska locka till bilköp i USA

I USA sjönk bilförsäljningen kraftigt i november. Men åsikterna går isär om hur allvarlig krisen i branschen är. Säkert är dock att amerikanska bilköpare kan...
Annons

I USA sjönk bilförsäljningen kraftigt i november. Men åsikterna går isär om hur allvarlig krisen i branschen är. Säkert är dock att amerikanska bilköpare kan se fram emot aggressiva priskampanjer från GM, Ford och andra biltillverkare för att nå årets säljmål.

GM:s, Fords och Daimler Chryslers marknadsandel i USA föll i november under 60 procent. Något som ses som en psykologisk gräns och ytterligare ett skäl som talar för aggressivare marknadsföring den närmaste tiden.
Men samtidigt skedde en uppgång jämfört med de siffrorna i oktober, och den positiva trenden väntas fortsätta i december.
Därför åsikterna går isär om hur allvarlig krisen är för den amerikanska bilindustrin.
En del bedömare anser att nedgången inte är värre än den som drabbat den amerikanska ekonomin i stort. En vanlig svacka som branschen kommer att ta sig igenom, kanske med hjälp av nya besparingsprogram, av den typ som nyligen drabbade Saabs fabriker i Sverige.
En mer pessimistisk syn är att det krävs betydligt större åtgärder än så. De menar dessutom att de stora kampanjerna som bolagen genomfört sedan förra hösten med räntefria lån och kraftigt nedsatta priser, enbart blåste tillfälligt liv i den amerikanska bilindustrin.
Samtidigt konstateras att det är just de amerikanska biltillverkarna som har problem i USA. Novemberstatistiken visade till exempel att nedgången för japanska märken var betydligt mindre, och europeiska bilar sålde till och med bättre än för ett år sedan.

Annons
Annons
Rulla till toppen