Nu blir Formel 1 roligare, bullrigare och säkrare

Internationella bilsportförbundet och teamledarna i Formel 1 är i stort sett eniga om nya regler inför säsong 2017. Däcken ökar i bredd, liksom bilarna och downforce – vilket lär kapa tre sekunder per varv. Dessutom ska ett skydd för huvudet införas.
Annons

Öppna formelbilar har bara en liten öppning av cockpit där ovandelen av föraren hjälp sticker upp. Men tyvärr är det tillräckligt mycket för att i värsta fall leda till allvarliga huvudskador om det sker en olycka.

De senaste åren har vi haft tre tragiska dödsfall med formelbilar. I juli 2015 avled den franska F1-föraren Jules Bianchi efter att ha legat i koma under nio månader. Bianchi kraschade i GP-loppet i Japan, hösten 2014. I slutet av augusti 2015 dog britten Justin Wilson i IndyCar under ett lopp i USA. En noskon från en annan bil som kraschat träffade Wilson i huvudet och han fördes medvetslös till sjukhus. Hans liv gick inte att rädda. Det tredje dödsfallet drabbade Maria de Villota, i oktober 2013. Hon dog i sömnen av sviter från en huvudskada som hon ådrog sig i juli 2012 när hon testade en F1-bil för Marussi.

Förarna inom Formel 1 har varit eniga om ett nytt skydd för huvudet behövs och nu har FIA, internationella bilsportförbundet, lyckats ena även teamcheferna om behovet av ett ”cockpitskydd”.

Hur skyddet ska se ut är inte bestämt men man ska utvärdera flera förslag och så här långt ligger Mercedes-konstruktionen bäst till (se bilden ovan). Målsättningen är att vara klara inför säsongen 2017, tvivlarna tror dock att det kan dröja till 2018.

Prestanda på F1-bilarna ska förbättras med flera viktiga förändringar. Däckgreppet ska ökas med två viktiga förändringar: bredare däck och betydligt större downforce (nedåttryck från vingarna). Bland annat blir nosvingen 200 millimeter bredare och bakvingen 150 millimeter bredare, samt lägre placerad.

Yttermåtten på bilarna ändras också tillbaka till ”gamla goda tider”, karossen går från 140 till 160 centimeter i bredd. Framdäcken breddas med 60 millimeter (från 245 till 305 mm) och bakdäcken med 80 millimeter (325 till 405 mm). Bredare däck innebär att den totala bredden (mätt vid däckens ytterkant) växer ut till två meter jämnt (från 180 centimeter). Minimivikten ökar med 20 kilo till 722 kilo.

Därmed närmar sig F1-bilarna det utseende de hade innan de smala vingarna infördes. Bredare, lägre och större vingar – kort sagt fräckare F1-bilar.

Prognosen är att de här förändringarna i utseende och mått leder till cirka tre sekunder snabbare varvtider. Målet är också att det förbättrade greppet gör att förarna har lättare för att köra om.

Regelförändringarna inför säsong 2017 påverkar även årets tävlande. Beroende på hur framgångarna ser ut kan teamen börja styra över utvecklingsresurser till från det här årets bilar till nästa års bilar. Om säsongen inleds dåligt eller Mercedes återigen visar sig svårbesegrade leder det sannolikt till att många team fokuserar på 2017 istället.

Fortsatt arbete ska ske med åtgärder som sänker kostnaderna för F1-teamen, men med de nyss deklarerade förändringarna lär det snarare bli mer utvecklings om behövs. Enligt FIA ska man även fortsätta att arbeta med ett förbättrat ljud från F1-bilarna. Inte heller här är man speciellt detaljerade om hur det ska gå till.

Det slutgiltiga regelverket för 2017 ska klubbas 30 april, en förlängning för att alla parter ska få en chans att diskutera ihop sig. Men från och med maj är det stenhårt arbete som väntar hos de olika teamen för att maximera bilarna till de nya reglerna. Det kan återigen leda till att de större, resursstarka teamen som Ferrari och Mercedes får ett överläge.

Annons
Annons
Rulla till toppen