Så utvecklar Michelin ett helt nytt däck

Du kräver ett däck med fantastiska prestanda, lång livslängd och hög komfort – till ett bra pris. Därför lägger Michelin 5.000 testmil på varje nytt däck. Så här går det till.

Så utvecklar Michelin ett helt nytt däck

Att utveckla ett helt nytt däck är inte gjort i en handvändning. I filmen här nedan får du en inblick i hur det faktiskt fungerar i verkligheten hos en stor däcktillverkare.

När Michelin får specifikationerna från biltillverkaren gäller det att skapa ett däck med så bra egenskaper som möjligt utifrån bilens karaktär.

Utvecklingen börjar i datorn, och simuleringen följs sedan av ett antal prototypdäck som testas i en maskin. Men det är ju ute i verkligheten som däckets verkliga styrkor och svagheter avslöjas och därför lägger Michelin drygt 5.000 mil på tester för varje nytt däck.

I testbilarna har Michelin flera övervakningssystem som håller koll på en mängd olika värden för däcken som sedan analyseras noggrant – värden som kurvhastighet, styrvinkel samt krängning i längs- och sidled.

Men testföraren ska också godkänna däcken ur en subjektiv synvinkel. De ska kännas rätt, helt enkelt.

”Utmaningen idag är att hitta en lösning på problemet med bränsleförbrukning genom att minska rullmotståndet ordentligt, samtidigt som vi bibehåller de höga prestandanivåerna för till exempel köregenskaper på torr och våt väg eller däckens livslängd”, säger Jérôme Haslin, däcktestare på Michein.

Läs också: Häng med på vackraste biltävlingen genom Italien
Läs också: Här är doldisföretaget som förvandlar din vanliga BMW
Läs också: Det visste du inte! Här är 10 däckfakta du kan skryta om

Rulla till toppen