Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

Fords jättetabbe med nya Mondeo

Återförsäljarna skriker efter en ny Mondeo, men den dröjer till hösten 2014. Det är hela två år efter premiären – och motorjournalisten Jonas Fröberg kallar läget för katastrof.

Här har vi den: helt nya Ford Mondeo. Den ser ut att vara klar för produktion, men försäljningen drar inte igång förrän hösten 2014.

Även om en del bilköpare skippar mellanklassbilarna och istället väljer något mindre är det en extremt viktig bilklass med många tjänstebilsköpare. Konkurrensen är hård med flera nya inslag, som Hyundai i40 och Mazda 6.

Ford Mondeo har varit ett självklart inslag i mellanklassen sedan många år och när vi fick en första smygtitt på den helt nya generationen verkade många läsare positiva. Den säljs redan i USA, dock något förändrad, som Ford Fusion.

Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet minns premiären på Parissalongen hösten 2012, när Ford lovade att nya Mondeo skulle börja byggas i april 2013. En lång lucka på sex månader, som dessutom medförde att försäljningen av nuvarande generation Mondeo minskar.

Nu visar det sig att premiären av helt nya Mondeo dröjer till hösten 2014. Det är två år efter premiären.

"Mondeo är en volymmodell som bär upp en stor del av europeiska Ford. Det var alltså en katastrof", skriver Jonas Fröberg i SvD.

Ford Mondeo har sålts sedan 2007 och det är dags för en ersättare.

Enligt honom beror förseningen inte på problem med avgascertifieringen, som Ford uppger, utan om överkapaciteten i Europas bilindustri. Ford ska stänga den belgiska Mondeo-fabriken i Genk, som bara skulle gå på halvfart även om nya Mondeo blir en succé. Den ska istället tillverkas i Spanien – och premiären dröjer alltså till 2014.

"Det innebär flera saker: dels att bilen redan är gammal när den når kunderna. Att Ford får brutalt svårt att sälja den utgående modellen – och bra prutmån för dig som köpare. Men framför allt är det en väldigt konkret följd av bildirektörers förhalande av jobbiga beslut i överkapacitetens Europa", skriver Jonas Fröberg.

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206