Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

Vi provkör nya Audi A6: "Det mest intressanta finns under skalet"

Joakim Dyredand är i Tyskland för att provköra uppdaterade Audi A6, en av Sveriges största tjänstebilsfavoriter. Utseendemässigt är förändringarna blygsamma, i sedvanlig Audi-stil. De intressanta nyheterna finns under skalet.

Vi provkör nya Audi A6: "Det mest intressanta finns under skalet"

Hej Joakim! Hur mycket nytt ser vi i Audi A6?

"Det är en minimal facelift. Ett par designförändringar, väldigt på sedvanligt Audi-manér. Men den är snålare med effektivare motorer. Det mest intressanta finns under skalet. Multitroniclådan är helt borta och har ersatts av S-tronic. Det är vi glada för, om den nu bara håller, med tanke på alla problem vi sett med DSG."

Vilken eller vilka bilar har du kört?

"Audi har tyvärr gjort en liten miss här i Dresden, 150-hästaren 2,0 TDI Ultra finns nämligen inte på plats. Den har visserligen samma snittförbrukning och koldioxidutsläpp som motsvarande 190-hästarsbil. Dessutom saknas själva alfahannen, Audi A6 3,0 TDI Competition med en herrejössesdiesel på 346 hästar. Väldigt synd."

"Men jag har kört 190-hästaren, den förväntade storsäljaren. Och det är den enda av A6:orna som får en ny typ av fjäder i glasfiberförstärkt polymer. Den är 1,1 kilo lättare än motsvarande stålfjäder, alltså totalt 4,4 kilo lättare. I tidningen (nummer 24, i butik 13 november) berättar hag vad det betyder för körkänslan. Jag vill påstå att det är en väldigt spännande liten fjäder…"

Fick du några frågor från läsarna?

"Ja, det fick jag, och de kommer jag att svara på i tidningsartikeln (nummer 24, i butik 13 november)."


Uppdatering 31/10: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att Audi ska lansera en ny version av A6 med en fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor och fyrhjulsdrift – något som vi och många Audiköpare efterlyst länge. Uppgifterna kom från en tekniker hos Audi som råkade försäga sig.

Men nu hävdar Audi i Sverige att någon sådan modell inte kan bekräftas enligt den information som Audi Sverige har från fabriken i dagsläget.

"Det vi definitivt vet är att den inte kommer i början av nästa år i alla fall", skriver Irene Bernald, informationschef på Audi Sverige i ett mejlsvar.

Hon hänvisar istället till sexcylindriga Audi A6 3,0 TDI Quattro Sport Edition med 218 hästkrafter.

Utseendemässigt ingen större förändring på Audi A6.

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206