Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

Glöm biogas och etanol – tjänstebilsdrömmen är en hybridbil

Gasbilar är inget för tjänstebilisten – åtminstone inte enligt en ny undersökning som Ynnor gjort. Dieselbilarna håller ställningen men framöver kommer hybridbilarna bli allt viktigare.

Smartast för tjänstebilisten är en hybridbil, enligt Ynnor.

Det är hybrider som gäller i framtiden – inte gas- eller etanolbilar, enligt Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor. På Stora Tjänstebilsdagen presenterade han en bedömning som Ynnor gjort, som visar att även om bensin- och dieselbilar kommer vara populära även i framtiden är det hybridbilar som blir de stora vinnarna – åtminstone för företagen. 

Inom några år kommer betydligt fler hybrider, med bensin- eller dieselmotor samt elmotor, rulla som tjänstebilar. Många av dem kommer vara laddhybrider som går att köra längre på eldrift. De är fortfarande dyrare än en vanlig bensin- eller dieselbil, men drivmedelskostnaden minskar och det innebär ingen omställning för tjänstebilsföraren att köra en hybrid.

Läs också: Biogas är bäst – rapsdiesel allra sämst
Läs också: Diesel och fyrhjulsdrift när tjänstebilisterna får välja

Helt eldrivna bilar är oftast inget alternativ för tjänstebilisten – i alla fall inte de förare som åker långa sträckor. Kort räckvidd kombinerat med osäkert andrahandsvärde och högt inköpspris i relation till hybridbilar gör att elbilarna i nuläget mest blir "av akademiskt intresse", enligt Ronny Svensson.

Han påpekar att Tesla är ett undantag, men att det heller inte är särskilt många som kan välja en Tesla som tjänstebil på grund av inköpspriset. 

Att köra en gasbil som tjänstebil är inte heller något rimligt alternativ för företagen, enligt Ynnor. Dålig tillgänglighet på tankstationer, extremt osäkert andrahandsvärde och högt pris hör till nackdelarna. Gasbilar är ofta dyrare än motsvarande bensinbil, men den kostnaden får du aldrig igen, snarare tvärt om.

"Som privatperson är gasbilarna säkert jättebra och jag förstår att tjänstebilsföraren kan vara lockad. Men det är företagen som får ta kostnaden. Det är ett nischbränsle som passar vissa förare utmärkt, andra inte alls. Marknaden är väldigt liten", säger Ronny Svensson.

Läs också: Bensin och diesel är borta 2030
Partikelchock: Bensinbilar smutsigare än dieselbilar!


Fördelar och nackdelar med olika bränslen

Ur företagets perspektiv. Betygsättning på skala 1–5. Högre betyg är bättre. Källa: Ynnor

Teknik Bensin Diesel Gas Etanol Hybrid
Tillgänglighet 5 5 1 4 5
Teknikpris 4 4 2 4 1
Användning 5 5 2 4 5
Andrahandsvärde 5 5 1 2 4
Förbrukning 3 5 2 1 5
Drivmedelspris 3 4 1 2 5
Produktstabilitet 2 3 1 1 3
Internationellt 3 5 2,5 0,5 4

Läs också: Försäljningen av etanolbilar har havererat

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206