Överraskningen: Hyundai utmanar Volkswagen med laddhybrid

Hyundai bjuder på en intressant överraskning på bilsalongen i Detroit: en laddhybridversion av Sonata. På lite längre sikt kan den mycket väl lanseras även i Europa under namnet i40.
Annons

Laddhybrider har snabbt ökat i popularitet hos svenska tjänstebilister – att kunna pendla till jobbet på eldrift och ändå kunna köra långt med hjälp av en förbränningsmotor verkar locka allt fler. Dessutom blir förmånsvärdet ofta lågt, men kostnaden för företaget blir desto högre.

Mitsubishi och Audi är några av biltillverkarna som satsar på laddhybrider. Under bilsalongen i Detroit visade också Mercedes upp nya C 350 Plugin Hybrid som kan köras strax över tre mil på eldrift, och under 2015 lanseras också Volkswagen Passat GTE.

Läs också: Hyundai i40 får ett lyft med ny front och bättre motorer

Nu ger sig även Hyundai in i laddhybridsklassen med mellanklassmodellen i40. Eller nästan, i alla fall. På Detroitsalongen visade Hyundai upp en ny laddhybriddrivlina i den amerikanska modellen Sonata, men samma drivlina skulle mycket väl kunna komma även till i40, som säljs här i Europa.

Hyundai Sonata PHEV har ett 9,8 kWh-batteri som kan laddas på 2,5 timmar och ger en räckvidd på 3,5 mil. Elmotorn på 50 kW kompletteras av en elmotor på 160 hästkrafter.

När tillverkarna själva får uppge förbrukningen för laddhybriderna blir den oftast extremt optimistisk – Hyundai utlovar 2,1 l/100 km för Sonata PHEV och 4,9 l/100 km utan hjälp från elmotorn.

Vi hoppas kunna återkomma med ett test för att se om det stämmer.

Läs också: Glöm biogas och etanol – tjänstebilsdrömmen är en hybridbil
Läs också: Mercedes C 350 Plugin Hybrid utmanar Volkswagen Passat GTE

Annons
Annons
Rulla till toppen