Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

Audi tar över gula ledartröjan – större än BMW och Mercedes

Det har hängt i luften länge, men i förra månaden hände det: Audi blev störst i premiumligan. BMW kunde inte hänga med i Audis snabba ökning och får verkligen hålla koll i backspegeln då Mercedes ökar mest av alla de tre varumärkena.

Audi tar över gula ledartröjan – större än BMW och Mercedes
Audi har gjort en lång ökenvandring för att nå fram till position nummer ett. Men glädjen kan bli kortvarig, Mercedes är strax bakom.

Ingen av de tre tunga varumärkena i premiumligan skulle erkänna att det pågår en tävling. Men alla inblandade vet att det ligger en otrolig prestigevinst i att vara störst, och att "leda utvecklingen".

Kampen om ledartröjan har blivit så hård att branschbedömare oroligt undrat om det verkligen är så hälsosamt i längden att trycka ut bilar på marknaden med frikostiga rabatter. Det finns också farhågor för att ett allt för brett modellutbud leder till att varumärket urholkas, som till exempel BMW:s 2-serie Active Tourer med framhjulsdrift och design snubblande nära Kia Carens (därmed inget ont sagt om Carens).

Historiskt sett är det Mercedes som burit kungakronan i premiumligan. Men både BMW och Audi har varit skickliga när det gäller att bredda sitt modellutbud och erbjuda attraktiva bilar i de storsäljande segmenten (A4/3-serie och A6/5-serie). För tio år sedan förbättrade BMW sin försäljning så mycket att man för första gången passerade Mercedes. Sedan dess har BMW kunnat behålla ledartröjan i premiumligan.

Parallellt med BMW:s uppgång och Mercedes fall nedåt ökade Audi. Under 2011 passerade Audi den tidigare ohotade ledaren Mercedes, som plötsligt fick finna sig i att vara "sist". En position som Mercedes förstås inte var nöjda med och det ledde till nya generationer framgångsrika A-klass, B-klass och C-klassmodeller.

Under 2014 kunde Audi öka så mycket att man på allvar hotade BMW:s ledning. Ett nytt, bestående ledarskifte har hängt i luften sedan dess och under april ser det ut som om Audi till slut har segat sig förbi BMW. Audi sålde i april 152.850 bilar globalt (en ökning med 2,5 procent), BMW levererade 148.896 bilar till sina kunder (+5,6 procent) och Mercedes försäljning blev 148.072 bilar (+11 procent). Slår vi samman årets första fyra månader är det dock fortfarande BMW i topp (600.473 bilar, +5,5 procent), Audi är tvåa med 591.050 bilar (+5,2 procent) och Mercedes är trea med 577.674 bukar (+14 procent).

Audi kan alltså glädja sig åt att vara störst men tittar vi på procentsiffrorna är det tveksamt om den glädjen blir speciellt långvarig. Mercedes ökar i dubbel takt jämfört med BMW och Audi, vilket innebär att vi snart kan ha tillbaka "gamlingen" i topp igen efter tio långa år som tvåa och trea.

Om inget oväntat händer i världen pekar allt mot att de tre tyska varumärkena går mot sitt bästa år någonsin i historien. Oavsett vem som blir ny ledare i premiumligan är 2015 redan på väg in i historieböckerna som ett osedvanligt guldkantat år. (Källa: Bloomberg News).

 

Missa inte denna läsning:

Mercedes bästa månad och kvartal någonsin – upp 16 %

 

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206