Forskare slår larm: Förmånliga tjänstebilar är en miljöfara

Det är mer förmånligt än du kanske tror att ha förmånsbil. I själva verket är det lika billigt att ha förmånsbil nu som för 1998,...
Annons

Det är mer förmånligt än du kanske tror att ha förmånsbil. I själva verket är det lika billigt att ha förmånsbil nu som för 1998, enligt uträkningar som tjänstebilskonsulten Ynnor gjort.

Det kan jämföras med kostnaden för att äga sin egen bil – som har ökat med hela 69 procent.

”Förmånsvärdet är inte i närheten av vad det faktiskt kostar att äga en bil. Det har också gjort att antalet förmånsbilar har ökat kraftigt de senaste åren”, har Ronny Svensson, vd på Ynnor, sagt i ett pressmeddelande.

Men de förmånliga reglerna har många nackdelar, skriver tre miljöforskare på DN Debatt. Förarna har inga incitament att byta till cykel eller kollektivtrafik. Stora subventioner leder till att förmånsbilisterna väljer en större bil än de skulle göra om skattesubventionerna inte fanns.

”En bilist som bor i Täby och har en representativ dieselkombi och pendlar till centrala Stockholm betalar i dag cirka 8.250 kronor i månaden jämfört med förmånsbilisten som bara har en kostnad på cirka 2.400 kronor, det vill säga 3,4 gånger högre kostnad för privatbilisten”, skriver forskarna.

De vill bland ha en reform av hela systemet och minska på subventionerna. Men innan det blir gjort vill de ha flera mindre förändringar, som att ta bort möjligheten för arbetsgivaren att betala bränslet för den som är anställd, och att värdet av trängselskatt och fri parkering inte ska ingå i förmånsvärdet.

Forskarna köper inte argumentet att subventionerna för exempelvis elbilar och laddhybrider leder till fler miljöbilar på vägarna.

”Om vi i stor skala ska introducera miljöfordon kan vi inte enbart förlita oss på stora subventioner av bilägande och bilkörning som till synes enkel lösning. Vi måste istället klara av att gynna ny teknik samtidigt som vi stimulerar cykling och kollektivtrafik.”

Annons
Annons
Rulla till toppen