Sidokrockkuddar skyddar inte tillräckligt väl.
Eller jo, de skyddar för smällen som kommer från sidan. Men de hjälper inte mot – och förstärker till viss del – en del livsfarliga konsekvenser.
Allra värst är det för den som sitter på motsatta sidan!
Det visar tester som tyska bilistorganisationen ADAC gjort, och som man nu vill att Euro NCAP ska införa i sina normer senast år 2020.
Vad som alltför ofta händer är att de åkande glider ur bältet och skadar sig i huvud-. bröst-, höft- och bäckenregionen mot bilens inredning eller den andra framstolen. Problemet är störst i bilar med smalare innerutrymmen.
I värsta fall slår förare och passagerare ihop och skadar varandra. Det är precis vad som händer i bildserien när VW Golf testas.
Detta beror på att våra trepunktsbälten har axelbandet ”på utsidan” och det blir alltför enkelt för kroppen att glida ur på insidan.
ADAC menar att detta skulle förhindras genom ”enkla åtgärder” som att bältesåtstramarna blir bättre på att känna av sidokrafter. De åkande blir då kvar i sätet, sidoförflyttningen av kroppen minimeras och kontakt mellan de båda åkande eller mellan åkande/interiör förhindras eller minskas. Det visar sig också att de åkande i bilen med högre mittkonsol/lägre sittposition klarar sig bättre vid sidokrockar.
En annan lösning vore om det fanns en krockgardin mellan de båda framstolarna. Något som också några biltillverkare redan börjat med.
Vid sidokrocktestet användes en VW Golf och en BMW Z4. Barriärvagnen som användes väger 1,3 ton, ungefär som en modern kompaktbil, och testet utfördes i 50 och 65 km/h.
Här hittar du hela testet hos ADAC (på tyska).
Här kan du se filmen om sidokrocktestet (tyskt tal).