Hårdare körcykel – då kan populära laddhybrider tappa miljöbilsstämpeln

Den hårt kritiserade körcykeln där bilarnas förbrukning och utsläpp mäts byts snart ut mot en ny. Den 1 september träder WLTP i kraft – en mer...
Annons

Den hårt kritiserade körcykeln där bilarnas förbrukning och utsläpp mäts byts snart ut mot en ny. Den 1 september träder WLTP i kraft – en mer verklighetsnära körcykel som ersätter den nuvarande NEDC-körcykeln.

Vi har tidigare skrivit om hur skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning har ökat ordentligt de senaste åren, och hur ”miljöklassade” bilar är värst. NEDC är också notoriskt ”snäll” mot laddhybrider och elbilar där räckvidd, förbrukning och utsläpp sällan stämmer överens med verkligheten.

Målet med den hårdare WLTP-cykeln är alltså att komma närmare verkliga siffror, men det har också en bieffekt som kan spela stor roll för företag och tjänstebilister som kör laddhybrid.

Med hårdare krav blir det färre modeller som klarar kraven för miljöbil och supermiljöbil, skriver Tjänstebilsfakta. Flera laddhybrider som idag ligger precis på gränsen till att bli godkända som supermiljöbilar (50 gram koldioxid per kilometer) riskerar att förlora sin stämpel som supermiljöbil.

Det skulle i så fall innebära att företag som favoriserar supermiljöbilar, och tjänstebilister som är ute efter rabatterat förmånsvärde genom att välja en laddhybrid, får färre modeller att välja på.

Biltillverkarna jobbar på att anpassa bilarna för WLTP, skriver Tjänstebilsfakta, men innan det är klart riskerar vissa modeller alltså att ”trilla ur” supermiljöbilsklassningen.

Modeller som ligger nära gränsen för supermiljöbil

Audi Q7 E-tron Quattro: 48 g/km
BMW 225xe: 46 g/km
BMW 330e: 44 g/km
BMW 740e: 49 g/km
Mercedes C 350 e: 49 g/km
Mercedes E 350 e: 49 g/km
Mitsubishi Outlander PHEV: 41 g/km
Volvo V60 D5 Twin Engine: 49 g/km
Volvo V60 D6 Twin Engine: 48 g/km
Volvo XC90 T8 Twin Engine: 49 g/km

Källa: miljofordon.se

Hårdare körcykel – då kan populära laddhybrider tappa miljöbilsstämpeln
Illustration: TÜV

Så skiljer sig WLTP från NEDC

I tester som tyska TÜV gjort sjönk faktiskt förbrukningen i en dieselbil med sexväxlad låda från 7,2 l/100 km i NEDC-körcykeln till 6,7 l/100 km i WLTP-körcykeln. Men utsläppen av kväveoxider var betydligt högre i den nya körcykeln: 620 milligram per kilometer jämfört med 178.

För en bensinbil med femväxlad låda var skillnaden i förbrukning liten: 6,5 l/100 km i NEDC mot 6,4 l/100 km i WLTP. Men även här var utsläppen av kväveoxider betydligt högre i WLTP: 11 jämfört med 5 milligram per kilometer.

  WLTP NEDC
Starttemperatur Kall Kall
Längd på cykel 30 min 20 min
Andel stillastående 13% 25%
Sträcka 23,5 km 11 km
Snitthastighet 46,6 km/h 34 km/h
Maxhastighet 131 km/h 120 km/h
Snitteffekt under körcykeln 7 kW 4 kW
Maxeffekt under körcykeln 47 kW 34 kW
Klimatanläggning Avstängd Avstängd
Testtemperatur 23°C 20–30°C
Temperatur för extra EU-test 14°C

Källa: Daimler


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen