VW:s begvärde är stabilt – men dieslar kan sjunka

Det är kreditvärderingsinstitutet Moody’s som gjort en analys av den europeiska marknaden för begagnade bilar. Moody’s ser inga tecken på att Volkswagens andrahandsvärde försämrats efter att...
Annons

Det är kreditvärderingsinstitutet Moody’s som gjort en analys av den europeiska marknaden för begagnade bilar. Moody’s ser inga tecken på att Volkswagens andrahandsvärde försämrats efter att avgasfusket avslöjades hösten 2015.

Som förut ligger Volkswagen på en relativt hög nivå när det gäller andrahandsvärde, jämfört med flertalet konkurrenter i motsvarande segment. Det så kallade restvärdet har stor betydelse för de företag som leasar förmånsbilar till sina anställda, men enligt Moody’s finns det ingen anledning att revidera kalkylerna som gjordes för två-tre år sedan.

Däremot höjer Moody’s ett varningens finger för dieselmodellerna. I sin rapport skriver Moody’s att man förväntar sig att andelen dieselbilar minskar i nybilsförsäljningen och debatten kring hälsofarliga avgasutsläpp påverkar andrahandsvärdet negativt. Flera stora städer i Europa har aviserat olika begränsningar för dieselbilar, speciellt de äldre modellerna.

Tyska bilistorganisationen ADAC har rått sina medlemmar att avvakta med inköp av dieselmodeller till i höst, då flera biltillverkare kommer med uppgraderade dieselmotorer som ska klara nya avgasnormen Euro 6c – som börjar gälla 1 september. Under hösten inleds också omställningen från nuvarande körcykeln NEDC, till den globala och strängare WLTP.

Som vi berättat tidigare innebär de strängare avgasnormerna att reningstekniken för dieselmotorerna blir dyrare. Det gör det ekonomiskt ogynnsamt att erbjuda dieselmotorer i mindre bilmodeller. Volkswagen har meddelat att de lagt ner utvecklingen av nya, mindre dieselmotorer och satsar istället på bensinhybrider. Även Volvo Cars har meddelat att de inte utvecklar några nya generationer dieselmotorer – även om nuvarande motorer går att uppgradera och förbättra.

Annons
Annons
Rulla till toppen