Här är vinnarna när svenskarna ska välja tjänstebil

Klassiska tjänstebilsmärken rasar – uppstickare flåsar i nacken.
Annons

Det rullade ut hela 300.000 nya förmånsbilar på svenska vägar under förra året – fem procent fler än året innan. Det visar nya siffror från tjänstebilskonsulten Ynnor.

”Trots förra årets skattehöjningar är tjänstebilen fortfarande ett attraktivt alternativ”, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

En av tre av alla nya förmånsbilar var en Volvo, som alltså fortfarande har ett starkt grepp om den svenska tjänstebilsmarknaden.

Även Volkswagen ligger bra till. Volkswagen gjorde ett jättekliv in på den svenska tjänstebilsmarknaden med start 2009 och ökade marknadsandelen rejält. Sedan dess har kurvan planat ut men Volkswagen har ändå en marknadsandel på strax under 20 procent.

BMW och Audi tappar båda två, samtidigt som Mercedes ökar. De senaste åren har Mercedes satsat mer på att locka tjänstebilister än tidigare. Nu ska märket lansera dieseldrivna laddhybrider som också skulle kunna locka en del tjänstebilister.

Kia har snott viktiga tjänstebilskunder i Sverige, inte minst med laddhybridversionen av Optima. Men Audi har istället tappat lika många tjänstebilsförare som Kia vunnit.

Här är vinnarna när svenskarna ska välja tjänstebil
Källa: Ynnor
Annons
Annons
Rulla till toppen