Det har hänt mycket på räckviddsfronten de senaste åren. Det är inte alls ovanligt att nya elbilar fixar 30–40 mil på en laddning, om inte mer – även i lilla småbilsklassen.
För att jämföra räckvidden i olika elbilar har vi satt ihop en lista över modellerna med längst räckvidd i förhållande till priset. Det är helt enkelt en lista över elbilarna med mest räckvidd för pengarna.
Nu publicerar vi ytterligare en lista, som riktar in sig mer på tjänstebilisterna. Vi har jämfört räckvidden i olika elbilar i förhållande till bilens förmånsvärde – alltså det belopp du som förmånsbilist skattar för.
Småbilarna förbluffande billiga
Ett lägre förmånsvärde är bättre, och det går att komma förbluffande billigt undan genom att välja en liten elbil. Allra lägst förmånsvräde har Opel Corsa-e med bara 1.296 kronor i månaden. Bäst i förhållande till sin räckvidd är dock Renault Zoe.
Teslas modeller finns en bit ned på listan. Bäst är Model 3 Long Range Dual Motor med samma förmånsvärde som Polestar 2. Men eftersom Teslan har längre räckvidd blir förmånsvärdet per räckviddskilometer något lägre.
De tyska suvarna Mercedes EQC och Audi e-tron är alla ganska dyra i förhållande till sin räckvidd, men billigare än Tesla Model X. Vi kan också se att flera olika versioner av samma bil faktiskt har samma förmånsvärde trots att de är olika dyra och kan ha olika effekt eller räckvidd – se BMW i3/i3s och Hyundai Kona med olika stora batteripaket.
Allra värst är Porsche Taycan Turbo S med ett förmånsvärde på nästan 22.000 kronor i månaden. Kombinerat med en räckvidd som knappast är klassbäst blir kostnaden skrämmande hög.
Hela listan: Räckvidd per tjänstebilskrona
Bilmodell | Förmånsvärde (kr) | Räckvidd WLTP (km) |
Förmånsvärde per km |
Renault Zoe (nya modellen) | 1.382 | 395 | 3,50 kr |
Opel Corsa-e | 1.296 | 330 | 3,93 kr |
Peugeot e-208 | 1.343 | 340 | 3,95 kr |
Kia e-Soul | 1.953 | 452 | 4,32 kr |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 2.000 | 449 | 4,45 kr |
Kia e-Niro | 2.089 | 455 | 4,59 kr |
Nissan Leaf E+ | 1.953 | 385 | 5,07 kr |
Volkswagen e-Up | 1.414 | 260 | 5,44 kr |
BMW i3 | 1.907 | 310 | 6,15 kr |
Nissan Leaf | 1.784 | 270 | 6,61 kr |
BMW i3s | 1.907 | 285 | 6,69 kr |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 3.791 | 560 | 6,77 kr |
Hyundai Kona Electric (39 kWh) | 2.000 | 289 | 6,92 kr |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 2.999 | 409 | 7,33 kr |
Polestar 2 | 3.791 | 500 | 7,58 kr |
Tesla Model S Long Range | 4.743 | 610 | 7,78 kr |
Mini Cooper SE | 2.321 | 270 | 8,60 kr |
Hyundai Ioniq Electric | 1.766 | 204 | 8,66 kr |
Volkswagen e-Golf | 2.096 | 233 | 9,00 kr |
Jaguar I-Pace | 4.658 | 470 | 9,91 kr |
Audi e-tron 50 Quattro | 3.729 | 300 | 12,43 kr |
Mercedes EQC | 6.158 | 470 | 13,10 kr |
Audi e-tron 55 Quattro | 5.400 | 411 | 13,14 kr |
Tesla Model 3 Performance | 8.649 | 530 | 16,32 kr |
Tesla Model S Performance | 9.840 | 590 | 16,68 kr |
Tesla Model X Long Range | 8.826 | 505 | 17,48 kr |
Tesla Model X Performance | 10.417 | 485 | 21,48 kr |
Porsche Taycan Turbo | 14.586 | 450 | 32,41 kr |
Porsche Taycan Turbo S | 21.818 | 410 | 53,21 kr |
Vi har räknat på bilens instegspris (billigaste versionen, inga kampanjpriser) utan extrautrustning. Priserna är hämtade från Skatteverkets webbtjänst för att beräkna förmånsvärde.
Så beräknas förmånsvärdet på elbilar
Förmånsvärdet för elbilar jämkas ned till en nivå som matchar förmånsvärdet för motsvarande vanlig bil. I första hand bör man göra jämförelsen med bilar av samma märke och årsmodell. I andra hand kan man jämföra med nybilspriset för ”närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen”.
Ett exempel är Tesla Model 3 Long Range Dual Motor med ett grundpris på 685.000 kronor. Om den varit en konventionell förbränningsmotorbil skulle den haft ett förmånsvärde på 114.742 kronor per år, ej inräknat fordonsskatt (9.562 kronor i månaden). Men efter jämkning blir det bara 45.503 kronor per år (3.792 kronor i månaden).
Anledningen till att det blir så stor skillnad beror på justeringen av det förmånsgrundande priset.
Skatteverket uppger att de begär in prisuppgifter från generalagenterna och ber dem samtidigt redovisa sin syn på vilken bil med konventionellt drivmedel som är jämförbar med respektive miljöbil som de lanserat. Myndigheten säger att detta är ett komplement till deras egen bedömning.