Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

TEST: Hyundai Ioniq 5 vs Skoda Enyaq – En ny nivå?

Premium Hyundai Ioniq 5 har fräck formgivning och väldigt imponerande specifikationer. Är detta bilen för alla som kan tänka sig en elektrisk vagn men som inte vågat ta klivet tidigare?

TEST: Hyundai Ioniq 5 vs Skoda Enyaq – En ny nivå?
Förra gången vi testade Skoda Enyaq hade testbilen stora 21-tumsfälgar. Denna gång bad vi om en annan bil och fick 20-tummare. Påverkar det testförbrukningen? Läs i längre fram i testet.
Bilarna i detta test:

• Hyundai Ioniq 5 – 217 hk, batteri 72,6 kWh, grundpris 539 900:–
• Skoda Enyaq iV 80 – 204 hk, batteri 77 kWh, grundpris 571 900:–

✔ ANALYS
✔ EKONOMI
✔ FÖRBRUKNING
✔ KÖREGENSKAPER
✔ LADDHASTIGHET
✔ VÅR FAVORIT

Förväntningarna på Hyundais helt nya elbil är skyhöga, liksom intresset, både hos er läsare och hos oss på redaktionen. Ioniq 5 är utan tvekan en av de mest hajpade bilarna på länge. 

Det finns många och goda skäl till att det är så. Redan från start drar den läckert retromoderna formgivningen till sig uppmärksamhet och väcker nyfikenhet. Men det som gör att aktiviteten bubblar på diverse internetforum är bilens egenskaper och vad den ser ut att lova på pappret. Här är den första elektriska modellen med en någorlunda hanterbar prislapp som på allvar höjer ribban för avancerad teknik och laddningsförmåga. Troligtvis är det därför många känner att de med Ioniq 5 kanske skulle våga ta klivet över till en helt elektrisk bil. Intresset har en logisk förklaring.

Vi på redaktionen har därför också länge sett fram emot att få testa och utvärdera bilen. Klarar den att leva upp till förväntningarna? Ritar den om kartan för elbilar kring halvmiljonen? Har Hyundai skapat vagnen som gör att fler bilköpare nu kan tänka sig att överge förbränningsmotorn, kanske att köra elektriskt som endabil i hushållet?

För motståndet står Skoda Enyaq som vann vårt test mot sina kusiner från Audi och VW (se ams Edition Recharge, temanummer 3/2021). Den är därför det bästa i samma segment som VW-koncernen har att erbjuda just nu. Skodan utsågs dessutom, med det mindre batteriet, nyligen till "Årets miljöbästa bil" av organisationen Gröna bilister.

När man läser specifikationen verkar dock inte Enyaq alls lika imponerande. Den flyttar inte fram positionerna på samma sätt som Ioniq 5. Frågan är om den kommer att bli omkörd redan nu?

Vi kan avslöja att det blir en otroligt jämn match mellan två kompetenta vagnar som har både likheter och olika karaktärer. Häng med bland våra mätresultat, analyser och även subjektiva åsikter om vilken vi skulle välja och varför!

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206