TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e

PREMIUM Ett vanligt jämförelsetest låter alltför folkligt. Detta är ett toppmöte mellan nya S-klass och dess två eviga utmanare: Audi A8 och BMW 7-serie. Idag handlar det om inget mindre än titeln som världens bästa bil!
Annons

Framsteg är sällan en homogen process utan snarare som tidvattnet som sköljer över stranden. Perfektion är förgänglig och kan liknas vid ett sandslott som står säkert tills vattnet obönhörligen sköljer över den bräckliga konstruktionen och jämnar den med marken.

Att eftersträva perfektion har alltid varit S-klassens mest högaktade motto och det sedan sjuttio år och över inte mindre än tio generationer. Så länge har S-klass varit ett paradexempel för tidens spjutspetsteknologi och samtidigt en vägvisare mot framtiden. Just därför är nya S-klass en extremt intressant bil. Du känner att vi tar i lite nu, eller hur? Bra, då börjar toppmötet med Audi A8 60 TFSI e och BMW 745e, båda rivalerna har nämligen laddhybriddrivlinor. Det har inte S-klass – än.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Designen är sval och diskret. Dessvärre håller bilens köregenskaper föraren på behörigt avstånd.

Vi startar med Audi A8 enligt alfabetisk ordning men även av dramaturgiska anledningar. Dessutom är Audis ambitioner med sitt flaggskepp på inget sätt lägre än de som Mercedes har. Redan 2017, när den aktuella generationen presenterades, hade A8 kunnat köra autonomt på motorvägen. Teoretiskt, alltså. De tyska lagarna ville annorlunda. Men A8-köparen nöjer sig självklart inte med det. Därför har A8 laserljus, en adaptiv och uppkopplad luftfjädring och inte mindre än 40 assistanssystem.

Audi A8 vill vara en ingenjörsbil in i minsta detalj, vilket naturligtvis omfattar en del nörderier som LED-Matrix-läslampor i baksätet, utfällbara dörrhandtag (som inte är särskilt smidiga) samt dubbla pekskärmar i mittkonsolen. Ytorna kan tryckas in minimalt för att ge haptisk feedback, som förstärks ytterligare av klickljud.

Det dröjer ett bra tag innan man har lärt sig systemets otaliga funktioner – och kommit över besvikelsen att även klimatsystemet styrs via en pekskärm. Dessutom gömmer sig många mer eller mindre viktiga funktioner i olika menynivåer och man får sällan intrycket av att man har nått funktionen på kortast möjliga väg. Visserligen kan man sköta det mesta med hjälp av språkstyrningen, men den funktionen måste alltid aktiveras med en knapptryckning.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
A8 använder inte enbart Matrix-LED-tekniken till strålkastarna utan även till läslamporna i baksätet. Behöver du mer plats? Då kan du med fördel välja långversionen.

Låt oss istället prata om lyxen som omger passagerarna. Fram sitter man i långfärdskomfortabla, kylda och självklart uppvärmda fåtöljer, bak har man det knappast mindre bekvämt med nästan samma utrymme som i S-klass. På grund av batteriet har dock lastgolvet höjts vilket begränsar lastutrymmet ordentligt. 390 ynka liter är till och med 30 liter mindre än i 7-serien och minst sagt skrattretande i en sedan som är 5,17 meter lång.

Man hade kanske kunnat förlåta det minimala bagageutrymmet eftersom Audi A8 faktiskt kan köra helelektriskt men dessvärre räcker batteriets kapacitet på 14,1 kWh endast i 43 km. Man köper ju knappast en A8 för daglig pendling utan snarare för långsträckor och då är den knapra elektriska räckvidden inte något plåster på såren. Men man kan åtminstone ladda batteriet inom 2 timmar och 15 minuter. Alltid något.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Bilens omfattande funktioner sköts i första hand med två pekskärmar med en något överdesignad återkoppling.
TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Testbilen är möblerad med lika bekväma som dyra komfortstolar.

Med tomt batteri fungerar A8 60 TFSI e som en helt vanlig hybrid. Elmotorn, som sitter integrerad i växellådan, försörjer den turboladdade V6:an med extra energi som utvinns genom rekupering med upp till 80 kW. Dock lyckas Audi inte fullt ut med rekuperingen och boostfunktionen, åtminstone inte lika smidigt som BMW.

När A8 håller avståndet till framförvarande bil med hjälp av rekuperingen bromsar bilen hårt initialt, för att sedan släppa upp så att föraren är tvungen att bromsa själv. Att bromspedalen heller inte är särskilt lätt doserbar gör knappast saken bättre.

Trots att motorn är kultiverad och ger snabbast acceleration infinner sig aldrig det där trycket man förväntar sig av 449 hk och 700 Nm. Dessutom är en testförbrukning på 10,7 l/100 km långt ifrån de officiella siffrorna. Det beror delvis på den något sega automatlådan men först och främst är det vikten som är boven i dramat. Med sina bastanta 2 413 kg väger Audi A8 hela 279 kg mer än BMW:n.

Köregenskaperna hade kunnat vara en aning mer beslutsamma, oavsett om det gäller komforten eller dynamiken. Lyxsedanen uppför sig diffust, svänger in i kurvorna med hög precision och är mindre krängningsbenägen än konkurrenterna men ger inte föraren någon feedback från den annars harmoniska fyrhjulsstyrningen.

Luftfjädringen är å andra sidan lite väl beslutsam, reagerar bitvis barskt och skuttar över korta ojämnheter utan att för den delen påverka körsäkerheten negativt.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e

BMW 745e

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Sedan faceliften 2019 bär 745e en 5 cm högre front med en 40 procent större grill. Fyrhjulsstyrningen ingår numera i grundutrustningen.

Testets andra deltagare presenterades redan 2015 och genomgick en omfattande föryngringskur 2019 – bland annat blev grillen 40 procent större och är nu i monsterformat. Under skalet har man modifierat lyxkryssaren med en ny drivlina. I stället för en fyrcylindrig förbränningsmotor drivs 745e av en treliters radsexa med 286 hk kombinerad med en elmotor som lämnar 113 hk och 265 Nm integrerad i den åttastegade automatlådan.

Under testet lyckades den bayerska laddhybriden ta sig 49 km trots att batteriets kapacitet bara är på 12 kWh. Toppfarten på el är 140 km/h. Däremot laddas batteriet inte lika kvickt. På grund av den låga laddningseffekten på endast 3,6 kWh tar det cirka tre och en halv timme innan batteriet är fulladdat. Nästan lika tråkigt är att 745e inte ens har dragkrok som tillval.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Baksätet är inte fullt så lyxigt som i S 500. Däremot är materialvalen och kvaliteten mycket bra.

Det finns dock annat än tråkigheter (glöm inte att det här är gnäll på högsta nivå). Precis som A8 är laddhybriden nämligen ett billigare och snålare (9,8 l/100 km under testet) alternativ till den marginellt snabbare V8-bestyckade 750i. De två motorerna jobbar i underbar harmoni, accelerationen är omedelbar och kraftfull tack vare den boostande elmotorn och slungar i väg den bakhjulsdrivna kolossen blixtrande kvickt medan automatlådan sorterar kuggarna med makalös precision. 

Det mäktiga trycket framåt passar bilens köregenskaper mycket bra. Fyrhjulsstyrningen, som omfattas av grundutrustningen i laddhybriden, är direkt men inte giftig och leder bilen genom kurvorna med hög precision, men vi hade gärna önskat oss lite mer feedback.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Skärmen är mindre än i S-klass, de digitala instrumenten är märkligt avskalade.
TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e

Körsäkerheten är däremot lika suverän som i fyrhjulsdrivna A8. Visserligen får den stora sedanen ibland kämpa med greppet när man accelererar ut ur svängarna men hållningen förblir alltid makalös, även på riktigt dåligt underlag. Där A8 kan reagera klumpigt på ojämnheter sväljer 7-seriens luftfjädring allt i sin väg utan att kränga.

Komforten förhöjs ytterligare genom superbekväma sportsäten med fint sidostöd som hade lämpat sig utmärkt för att korsa kontinenter – om man inte hade behövt tanka så ofta. Bränsletanken rymmer nämligen endast 46 liter, mindre än i många småbilar.

Baksätet är dessutom hårdare och trängre än i A8. Infotain-mentsystemets pekskärm är aningen för liten men väger upp det genom att kunna styras via språk, gester och med iDrivevredet.

Vilket leder oss till testets tredje deltagare …

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e

Mercedes S 500 4Matic

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
En S 500 fungerar alltid i alla lägen.

Mercedes S-klass. Måttstocken och innovationssprutan bland lyxbilarna och det med all rätt. Svagheter? Icke. Pressmaterialet omfattar inte mindre än 98 sidor och man undrar var man ska börja. Kanske med ytterligare två krockkuddar i baksätet, eller med det digitala LED-ljuset som kan projicera symboler och filmarkeringar på vägen?

Vad sägs om MBUX-systemets språkstyrning som förstår hela 27 språk, eller möjligtvis den enorma head up-displayen som projicerar viktig information framför föraren i samma storlek som en 77-tums-tv? 

Allt det där är imponerande men den största sensationen är ändå hur bilen beter sig på vägen. Låt oss förklara. Vi testar bilar på vägar där vi kan varje kant, varje kurva, varje krön. I nya S-klass känner vi knappt igen sträckan.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Baksätets dimensioner är överdådiga och då är det här den korta versionen. Den långa versionen bjuder på ytterligare en decimeter benutrymme.

Egentligen utgörs lyxbilskaraktären bara av två viktiga faktorer: suveränitet och komfort, och S-klass behärskar båda mästerligt. Visserligen har även A8 och 745e luftfjädring, men ingen av konkurrenterna kommer ens i närheten av S-klass överlägsna fjädringskomfort.

Vägar som består av asfaltsslamsor dekorerade med kraterliknande hål får konkurrenterna att se rött medan S-klass glider över dessa som en flygande matta. Det enda som möjligtvis kan förnimmas är ett bekräftande ”badom, badom” från fjädringen, dock utan att minsta vibration når upp till passagerarna. Långa vågor fångas mjukt av fjädringen och utan efterdyningar eller krängningar.

Den briljanta fjädringskomforten kompletteras av en nästan orubblig körsäkerhet. S 500 tar sig enkelt och säkert genom kurvorna, också i hög fart Den 2,1 ton tunga bilen glider varken över framhjulen eller trycker ut med bakdelen utan följer rattutslaget stoiskt, säkert och rörligare än man hade trott var möjligt.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Förutom de något oprecisa pekytorna på ratten är handhavandet av bilens oändliga funktioner lekande lätt.
TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Massage, värme och kylning. Ultrabekväma stolar med fint sidostöd och med bäst långfärdskomfort.

Det beror till stor del på fyrhjulsstyrningen. I hastigheter upp till 60 km/h styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen (med upp till tio grader), vilket ger S-klass en ytterst kompakt känsla. Trots sina 518 cm i längd lotsar man enkelt lyxsedanen i trånga parkeringshus även om axelavståndet är hela 3,11 meter.

På vägen kan det behövas några kurvor för att man ska vänja sig vid fyrhjulsstyrningen och inte överstyra bilen. Efter ett tag passar allt och en fullständig harmoni infinner sig. Inte heller i luftfjädringens stramare sportläge minskas körkomforten, utan man ”nöjer sig” med att begränsa karosskrängningen. I farter över 60 km/h styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen och skapar ännu bättre högfartsstabilitet.

Men S-klass överlägsenhet slutar inte där. Att man sitter som en kung (eller drottning) på samtliga platser är väl något man förväntar sig, men skillnaden till konkurrenterna är trots allt slående. Även handhavandet av bilens ändlösa funktioner är lekande lätt, trots något tröga pekytor på ratten. Myriaden av assistanssystem med perfekt funktion håller sig diskret i bakgrunden och axlar till och med ansvaret att byta fil i motorvägsfarter. 

Ljudnivån är ytterst låg, precis som det ska vara i en vagn i detta segment. Vindbruset är knappt märkbart och motorljudet från den kultiverade radsexan uppfattas enbart om man anstränger sig. S 500 är testets enda deltagare utan hybriddrift men den har ett mildhybridsystem. Tack vare det och den utmärkta niostegade automatlådan är S-klass nästan lika effektiv (10,2 l/100 km) som sina konkurrenter. 

Att den står i en klass för sig själv är tydligt, avståndet till konkurrenterna är väldigt stort. Detsamma gäller visserligen för prislappen, men det gamla ordspråket ”du får vad du betalar för” har väl aldrig varit mer träffande.

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Klicka på bilden för större upplösning!
TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
Klicka på bilden för större upplösning!
TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e
 
Annons
Annons
Rulla till toppen