Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

TEST: Laddbara lyxiga mellanklassuvar – Audi Q4 e-tron, Jaguar F-Pace, Volvo XC60 Recharge

Premium Jaguar ger F-Pace en vitamininjektion i form av ansiktslyftning och batteristöttning. Räcker det för att knuffa en nyputsad XC60 av tronen? Eller lyckas en helelektrisk Audi Q4 bäst med detta?

TEST: Laddbara lyxiga mellanklassuvar – Audi Q4 e-tron, Jaguar F-Pace, Volvo XC60 Recharge
Om du inte riktigt tycker dig känna igen grill och stötfångare så kan du din Volvo XC60 kusligt bra.
Bilarna i detta test:

• Audi Q4 50 e-tron quattro – el 299 hk, 641 900 SEK
• Jaguar F-Pace P400e AWD PHEV – bensin 300 hk, el 143 hk, 820 900 SEK
• Volvo XC60 Recharge T8 AWD – bensin 303 hk, el 88 hk, 657 700 SEK


Det måste finnas en laddhybrid om en modell ska bli framgångsrik. Suvar i mellanklassen är inget undantag. Gissa vad som satt fart på bilar som Ford Kuga, Kia Sorento och Toyota RAV4? För att inte tala om Volvo XC60 som är den näst bäst säljande laddhybriden hittills i år, efter Kia Ceed. 

Volvo var tidigt ute med en laddhybrid i klassen lyxigare mellanklassuvar då 2017. Mercedes hann faktiskt haka på redan samma år med GLC 350 e och sedan dess har BMW X3 och till slut också Audi Q5 tagit upp kampen om kunderna. I fallet Porsche är man hänvisad till klassen ovanför och den som föredragit Range Rover Velar eller Jaguar F-Pace har inte kunnat åtnjuta de ekonomiska och miljömässiga fördelarna som en elkabel till bilen innebär.

Men så är inte fallet längre för någon av de nämnda britterna! I samband med en ansiktslyftning av årets F-Pace har också versionen P400e AWD PHEV tillkommit i programmet. Vi noterar bland annat något så ovanligt som snabbladdningsmöjlighet (DC) och kastar oss över ett testexemplar att möta den storsäljande Volvo XC60, som påpassligt nog också ståtar med nyheter både på in- och utsidan nu som modellår -22.

Ja, faktum är Volvo visade sig ha ännu fler ess i rockärmen för sina laddhybrider om man väntade lite med sin beställning av "MY22". Läs om detta på sista sidan.

Men är en laddhybrid fortfarande bästa valet i denna klass? Hur ska den aningen mindre och helelektriska – men också fyrhjulsdrivna – Audi Q4 50 e-tron quattro klara sig? Den frågan besvaras enklast genom att den får vara med på exakt samma villkor. Test!

AUDI Q4 50 e-tron quattro

Tillvalsposten "S line-exteriör" gör fronten och speciellt grillen tuffare.

Storleksmässigt är Audi Q4 varken en tydlig fågel eller fisk. Med en längd på 4,59 meter är den antigen en stor C-segmentare eller en liten D-segmentare – till skillnad från Q5 som är en tydlig D-segmentare. Audi Q4 får därför finna sig i att jämföras med bilar från båda håll. Den här gången gäller de lite större och lyxigare fläskkotletterna i D-segmentet. Uppsidan är att Q4 får en prisfördel.

TEKNIKEN Att Q4 kan vara med och fajtas i detta lite tuffare sammanhang än vad Q4 40 e-tron gjorde senast, är att Q4 50 e-tron quattro är vassare. Nu finns det också en 109-hästare på framaxeln som komplement till den bibehållna 204-hästaren på bakaxeln. Vips skapades en eldriven quattro.

Som den elbil den är hittar vi ett betydligt större högspänningsbatteri här än i laddhybriderna och det ligger lågt och snyggt placerat mellan hjulaxlarna. Trots goda 82 kWh är Audi faktiskt inte tyngst i trion. Sumopriset tas av Jaguar.

Laddeffekten på 125 kW vid snabbladdning är acceptabel jämfört med andra elbilar. Men jämfört med att hälla bensin i laddhybriderna är det långsamt. Hemmavid laddar däremot alla tre elektricitet. Då är det Audi som laddar nya kilometrar fortast. Detta då elbilen är snålast på el och AC-laddeffekten 11 kW är högre än både 7 (Jaguar) och 3,7 (Volvo).

"Energiåtervinning är ett viktigt kapitel för elbilar och i Q4 är vi nöjda."

ATT KÖRA När det är så bra kalibrerat som i Audi Q4 finns det en smidighet i drivlinan som inte ens en så fin laddhybrid som Volvo XC60 kan matcha. Här finns ju bara en växel och trots en god, men inte överdriven, portion av hästkrafter och newtonmeter är känsligheten och doserbarheten i gaspedalen magnifik.

Energiåtervinningen är ett viktigt kapitel för elbilar och i Q4 är vi nöjda. Här finns tre olika nivåer (med tillräcklig decceleration i det starkaste) samt frirullning att snabbt välja mellan med paddlarna på ratten. Därtill ett smart läge som bromsar in bilen automatiskt bakom andra trafikanter samt inför rondeller och (sänkta) fartbegränsningar.

Styrningen är naturlig och bra utan att vara fullt så lätt och smidig som Volvos. Svensken har också fått till bromsar som är ännu lättare att dosera perfekt till stillastående. Audis växelreglage är bra utan att vara elbilsvärldens bästa men oavsett går en snabb fram-back-fram-manöver vid en vändning blixtrande smidigt och snabbt.

När vi sedan kör snabbt längs en rolig väg trivs vår Q4 precis lika bra. Den direkta styrningen kommer här ännu mer till sin rätt och testbilens sportchassi spjärnar emot fint i kurvorna. Bilen drar åt det överstyrda hållet och är överraskande kul – trots att det inte finns något spännande motorljud att lyssna till.

Att med precision skrolla med detta pekreglage är inte det lättaste...

ATT ÅKA Att komfortmatchen skulle bli tuff var väntat – speciellt mot den luftfjädrade Volvon. Det passiva sportchassit vickar och nickar, avsluten är korta och karaktären helt annorlunda än i de andra två, men vi ger Q4 godkänt i avdelningen fjädringskomfort. 

Baksätet är lite för lågt för att riktigt hävda sig mot de andra två, men godkänt är det och fram sitter man utmärkt. Ljudkomforten är riktigt imponerande och till saken hör att testbilen hade akustikglas fram vilket kostar måttliga 1 500 kronor extra. Totalt sett är komforten bra i Q4, även i detta småsportiga utförande med 21-tums RS-fälgar.

FÖRNUFT Varför bagagerumsbetygen inte blir bättre än vad de är beror på bilar som Skoda Kodiaq och Kia Sorento också finns i D-segmentet. Det största bagageutrymmet i detta test hittar vi här i Audi. Att både 40/20/40-delning och skidlucka finns att köpa är bra men känns inte direkt generöst. Testbilen är för övrigt extrautrustad för 196 300 kronor.  

Det är dock med god marginal elbilen som är förnuftigast mot plånboken i detta test. För privat- såväl som för tjänstebilisten. Grundpris, förmånsvärde, bränslekostnad, servicekostnader och andrahandsvärde är alla faktorer som drar sitt strå till stacken.

...men vi gillar att man enkelt kan prioritera i instrumenten.

Pekknapparna har gjort sitt intåg även i Audi Q4, men ändå inte lika resolut som i kusinen ID.4. Vi tycker att menyerna i bland annat infotainmentsystemet är enkla att sätta sig in i.

BILENS SJÄL På det känslomässiga planet har Audi Q4 lite svårare att nå exakt samma höjder som de två dyrare bilarna. Jo, den är välbyggd, men det märks ändå att det är lite mer standardbil i botten än i till exempel stora e-tron.

Till det kommer elbilens naturligt knäpptysta drivlina som innebär en utmaning när man ska skapa karisma. Istället har Q4 en speciell fräschör som bara en elbil utan avgasrör kan skapa. Den väger säkert lika tungt, eller tyngre, beroende på vem man frågar. En fin bil är det absolut.

Mikael Johnsson

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206