Så dyr blir Volvos ”instegsladdhybrid”

Efter en ordentlig försening börjar Volvo äntligen sälja den nya ”instegsladdhybriden” XC40 T5 Twin Engine, som får trecylindrig bensinmotor och framhjulsdrift. Sälja och sälja, förresten...
Annons

Efter en ordentlig försening börjar Volvo äntligen sälja den nya ”instegsladdhybriden” XC40 T5 Twin Engine, som får trecylindrig bensinmotor och framhjulsdrift.

Sälja och sälja, förresten – i nuläget går bilen bara att privatleasa i det som kallas Care by Volvo, där det mesta ingår. Prislappen blir därefter: 8.000 kronor i månaden, eller hela 8.600 kronor om även vinterdäck, däckskifte och däckhotell ska ingå. I det här priset ingår 1.500 mils körning per år och leasingperioden är tre år. Bilen har dock utrustningsnivå Intro Edition R-design, så den är ganska välutrustad.

Volvo har fått mycket kritik för att de laddhybridmodeller som säljs idag är prestandamodeller med rejält tilltagna prislappar, och även för att modellerna ofta har lång leveranstid. Volvo XC40 T5 Twin Engine är ett sätt att sänka priserna för laddhybridmodellerna, men i lanseringsskedet är det alltså bara prenumeration som gäller och det blir ganska dyrt.

Volvo XC40 T5 Twin Engine har en trecylindrig bensinmotor plus en elmotor och framhjulsdrift. Systemeffekten ligger på 262 hästkrafter och räckvidden på el blir knappt fyra mil.

Hela den första omgången av XC40 T5 Twin Engine-tillverkningen går åt för prenumerationsmodellen, skriver Dagens Nyheter. Första leveranserna sker efter sommaren.

Den som vill komma billigare undan gör klokt i att vänta in XC40 T4 Twin Engine som ska lanseras senare.

Annons
Annons
Rulla till toppen