Bil Swedens prognos: I år kan var fjärde köpare välja privatleasing

Statistiken visar att allt fler svenska förare väljer alternativet privatleasing. Mot en fast månadsavgift kan mycket ingå, även kostnaden för bilens värdeminskning. MRF tror att privatleasing kan bli den dominerande ägandeformen inom fem år. För vissa bilmärken är det redan ett faktum – se topplistan.
Annons

Just nu köper vi bilar som aldrig förr. Under förra året slogs ett nytt svenskt rekord med 345 000 nyregistrerade personbilar, och redan i mars reviderade BIL Sweden sin prognos för 2016. Om förväntade 355 000 nya bilar registreras så kommer branschens uppleva sitt bästa år någonsin. I statistiken ingår de privatleasade fordonen, och allt fler väljer lösningen framför att köpa bilen privat. 
”Om vi ser privatköparna som 100 procent så gissar jag att privatleasing kommer utgöra omkring 25 procent av bilarna i år. Men redan inom ett par år tror jag att hälften kommer vara privatleasade”, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Vid privatleasing betalar man en fast månadskostnad under en bestämd tidsperiod, ofta 24-36 månader. Saker som kan ingå i priset är exempelvis service, försäkring och vinterhjul. I avtalet anges en maximal körsträcka för leasingperioden – och att rulla för långt kan bli dyrt. En styrka är dock att man kan köra en ny bil utan att lägga en handpenning. Samtidigt behöver föraren inte oroa sig för bilens värdeminskning. Men det är viktigt att läsa vad som ingår i avtalet. 

Under förra året utgjorde privatleasing 17 procent av de privatregistrerade personbilarna, men i december hade andelen stigit till hela 23 procent. Det visar statistik från Motorbranschens Riksförbund – och MRF bekräftar att intresset bland konsumenterna tilltar. Under det senaste året har lika många bilar privatleasats som det sammantagna antalet under hela 2010, 2011 och 2012. Även förbundet tror att andelen kommer öka.

Bil Swedens prognos: I år kan var  fjärde köpare välja privatleasing
Foto: Istock

”Privatleasing är väldigt praktiskt för konsumenten. I och med att så många märken nu har privatleasing får konsumenten allt fler erbjudanden att välja mellan, och detta ökar i sin tur efterfrågan. Jag tror att privatleasing kommer fortsätta att öka och utgöra en bra del av försäljningen”, säger Johan Holmqvist, bilansvarig hos MRF. 

Förbundet ser det som högst möjligt att detta kommer vara den dominerande formen av bilägande inom fem år. 2015 registrerades 26 946 privatleasade bilar. Trenden är starkast i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Långsammast att haka på trenden är Gotlänningarna, med endast 74 privatleasade bilar under förra året.

För Volkswagen har det lönat sig att vara tidiga på banan. Under 2015 toppade de listan med 24 procent av privatleasing-marknaden. Faktum är att mer än var tredje bil som Volkswagen sålde till privatpersoner var en privatleasingbil. För Volvo var andelen 18 procent, och de tar andraplatsen. För trean Seat ligger andelen privatleasing på hela 66 procent. Se topp-10-listan nedan.  

Andel privatleasing av märkets totala försäljning till privatpersoner 2015

  1. Volkswagen: 6 397 – 32 procent
  2. Volvo: 3 823 – 18 procent
  3. Seat: 1 992 – 66 procent
  4. Audi: 1 843 – 31 procent
  5. Skoda: 1 640 – 20 procent
  6. Renault: 1 551 – 23 procent
  7. Toyota: 1 512 – 13 procent
  8. Kia: 1 206 – 10 procent
  9. Nissan: 1 169 – 17 procent
  10. Mercedes Benz: 960 – 19 procent  

Vad är privatleasing? Hur funkar det? Vilka för- och nackdelar finns det med att leasa sin bil? Det ska vi ta reda på. Under ett antal veckor fokuserar vi på auto motor & sport på temat privatleasing. Satsningen presenteras av Audi, som står bakom texterna som är annonsmärkta. Övriga artiklar har tagits fram av redaktionen och är helt oberoende.

Bil Swedens prognos: I år kan var  fjärde köpare välja privatleasing
Annons
Annons
Rulla till toppen