Volkswagen har rekommenderat sina bilmärken Porsche, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche samt motorcykeltillverkaren Ducati att pausa sin annonsering på Twitter tills vidare, rapporterar Reuters.
– Vi övervakar situationen noga och kommer att besluta om nästa steg beroende på dess utveckling, säger Volkswagen i ett uttalande till nyhetsbyrån.
Anledningen är Teslachefen Elon Musks dramatiska övertagande av den sociala medieplattformen i slutet av oktober. Sedan Musk skojsamt vandrade in i Twitters San Francisco-högkvarter med ett handfat i famnen har han låtit sparka hela ledningen och styrelsen samt hälften av de anställda – varav en del av misstag, enligt Bloomberg.
Volkswagengruppen är det senaste storföretaget i raden att pausa sin annonsering på Twitter. Inte minst den amerikanska biljätten General Motors var mycket snabb att lägga sin annonsaffär med Twitter på is efter övertagandet.
– Vi samarbetar med Twitter för att förstå riktningen för plattformen under deras nya ägande. I enlighet med normal företagsverksamhet vid en betydande förändring av en medieplattform har vi tillfälligt pausat vår betalda reklam. Våra kundvårdsinteraktioner på Twitter kommer att fortsätta, uppgav GM i ett mejlsvar till CNBC bara två dagar efter Musks övertagande.