handdator

Visa fullständig version : Ventil styrningar/ olja på tänd stiften.

vette461
2002-01-27, 00:22
Morsning.

Min Cheva 350 ger ett blått moln när man starta efter att den stått nån timme med varm motor.
Stiften har också olja på gängan. troligast är väl då styrningarna
och inte dåliga ringar ?
Tog isär topparna ikväll styrningarna var schysta utom en avgas
som det gick att känna att den glappa men knappt se.
Hur stort ska spel kan man tolerera ? jag menar ska man inte känna nåt glapp alls ?
Tätningarna var av den gamla sorten med "splash shield" och en torr gammal o-ring. Trolig orsak till blårök och olja på stiften va?

Om man nu måste byta styrningar vilka gör der bra runt stockholm priset får gärna vara lågt men viktigare är kvaliten. Säj nu inte DIXNER.

Andreas_406
2002-01-27, 01:18
Blått moln vid start är troligtvis orsaken av slitna styrningar ja, som du själv påpekade. Hade ringarna varit slut hade det rykt blått hela tiden och speciellt vid gaspådrag.

Tommy Flitt är ju topp-snubbe, så han kan säkert fixa detta. Sen skulle jag också vilja slå ett slag för Leon i Haninge.

Leon är en klurig kille som egentligen har automatlådor som specialitet men fixar även med topplock. Ber du han byta styrningar så kommer han säkerligen kolla fjädrarna också, vare sig du vill eller inte :-) Han e seriös och lätt att ha å göra med.

Leons nummer 08-7413939

Pris för två toppar ligger nog runt 4 lakan.

/Andreas

Kurgan
2002-01-27, 02:45
Tommy flitt tar ett par hundra för detta jobb.

Helt klart prisvärt.

08-884373

Och bättre killar på toppar får du leta efter... Knappt grottis slår han på fingrarna...

/stefan

e85turbo
2002-01-27, 17:29
Med risk för att verka oseriös kan jag påstå att glappet i ventilstyrningarna kan vara betydligt större än att det knappt känns utan att det ryker blått. Om tätningarna är fräscha. Hur seriös man ska vara beror ju på vad man ska ha motorn till.

Andreas_406
2002-01-27, 20:43
Originally posted by Kurgan
Tommy flitt tar ett par hundra för detta jobb.

Ett par hundra? Att demontera fjädrar, ventiler, knacka i bronsstyrningar, bearbeta dessa så rätt spel uppnås och sedan montera fjädrar & ventliler för ett par hundra spänn låter omöjligt billigt. Speciellt när varje bronsstyrning kostar 80:-

Dessutom måste sätena ses över så ventilen ligger rätt efter man byter styrningar. Ventilen hamnar ju i ett annat läge.

Tommy kanske kör med de där teflonprylarna man klämmer fast i toppen av "orginal"styrningarna?

/Andreas

Kurgan
2002-01-27, 23:39
Läste det som att gå igenom topparna och byta tätningar etc...

*sorry*

Iallafall kosta det mig 3500 första gången och 4000 andra. För fräsning nya säten, nya större ventiler rostfria. Styrningar, tätningar. Allt nerplockat och sedan ihopmonterat efter mätning...

han gröpte även ur grytorna då...

Och tätningar vart teflon på toppen av styrning. För att ge frigång för dubbelfjädrar...

/stefan

SSDD
2002-01-28, 15:43
Det där att Hr Flitt skulle göra bra jobb .....

Vill Jag inte ens kommentera

Men ta Betalt kan han ... Det kan garanteras!

Däremot några som gör bra och schyssta jobb är

värmdö motor ring å snacka med Christer på
08 57034400

Dom gör pannor för båt racing ..Och det är tuffa tag dom maskinerna får stå ut med!

Racing
2002-01-28, 17:07
Visst e något slut i ditt fall.
Vad många glömer av i sammanhanget e att mäta ventilspindeln åxå.
Använde en vanligt micrometer.
Mer än 1/100 i varians=ut med skiten.
Jänkeventiler e dessutom inte direkt av bästa kvalisort om vi säger så.
ÄVEN om du har de bästa styrningar i världen så kommer du få problem med ventilspindlar som ser ut som tillkrökta kantareller..