handdator

Visa fullständig version : Vilken bil skall jag ha?

ThigerN
2010-06-29, 17:42
Hej.

Här kommer ännu en "vilken bil skall jag köpa" tråd. Men vill man ha det bästa så måste man fråga de bästa! =)

Jag skall alltså köpa bil efter flera år av firmaspjut. Det har varit skönt att "äga" firmabil men nu vill jag ha något eget.

I vår familj skall vi snart ha vårt första barn vilket gör att många bilar ur kategorin svinkul tyvärr försvinner helt.

Nedan följer en lista på krav och önskemål K = krav och Ö = önskemål. Efter det listar jag de saker jag absolut inte vill ha..

Ö, Årsmodell 2000 eller nyare
Ö, Kombi, Halvkombi ( = plats för barnvagn och lite packning )
K, Inte dyrare än 55 000:-
Ö, Bra bränsleekonomi
Ö, 170HK eller mer, en turbo funkar bra
K, Avstängningsbar Passagerare Airbag

Bilen skall inte vara:
- Krockad
- Inrökt
- Svår att hitta reservdelar till
- Bensinslukande

Färg spelar inte så jättestor roll.

Tipsa gärna om vad du tycker är ett bra köp i det här segmentet.

Mvh
T

debren
2010-06-29, 18:10
Volvo V40 T4?
Skoda Octavia RS?

EVOSEX
2010-06-29, 18:21
VW Passat 1,8 t med chip. Pålitlig, bra utrymme och helt okej prestanda

ThigerN
2010-06-29, 18:42
Volvo V40 T4
Volvo V40 2.0T
Skoda Octavia RS
VW Passat 1.8T

Bra förslag, jag har tittat lite på V40 2.0T som det verkar finnas en hel del av på blocket.

Skriv gärna en rad om vad man skall tänka på med de olika modellerna, om det är någon årsmodell med facelift som man bör leta efter ( ex Volvo's fas2 på V40'orna)

Perc
2010-06-29, 19:09
Skodans baksäte är bara användbart om dina passagerare saknar ben.

Passaten är ju ett nummer större på alla vis. Den har ju den berömda framvagnen men det är inget oöverstigligt hinder, man lagar bara när det går sönder precis som med alla andra framvagnar.

V40 är ingen kombi med kombimått mätt utan det kallas väl "livsstilskombi" när man tycker man vill se ut som om man har en aktiv livsstil utan att faktiskt behöva lasta nåt ;) Den sväljer inte ens sina egna däck.

Peugeot 406 är rymlig, bekväm och trevlig, dock med ett litet minus för mig personligen eftersom stolarna inte duger till långa människor.

Du säger du vill ha 170hk eller mer och då är det väl bara V6:an som kvalar in. Det finns dock en 2.2:a med 160hk och en tvålitersturbo (fin bruksmotor) på dryga 150hk. Har inte kört 2.2:an men skulle utan vidare tippa att turbon på samma vis som en turbodiesel har mer "brukskraft" trots lägre hk. Den verkar dock vara riktigt ovanlig.

Peugeot 406 Kombi Classic 2,2 160hk - Dragkro | Stockholm | Blocket (http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_406_Kombi_Classic_2_2_160hk___Dragkro_2773 8039.htm?ca=11&w=1) den kanske går att få ner till 55'?

ThigerN
2010-06-29, 21:20
Tack för tipset Perc.

När du säger det så kommer jag faktiskt ihåg en kompis pappa som hade en V40 när de kom. Det var en sorglig ursäkt för en kombi precis som du säger.

Robsarve
2010-06-29, 22:43
406 gillar ju jag. Men den faller lite på motoralternativen.
2,2 an har bara 157 Hk och är definitivt inget fartmonster. Men går att köra på 0,7 l/mil vilket är trevligt för en i den storleken.
Turbon är lite skör, den skall man nog hålla sig ifrån.
Stora dieseln med box rullar på bra och drar runt 0,5.
V6:an är klart trivsam. Kan man leva med en förbrukning på 0,9 så är den kanon.
Stolarna är bättre fr.o.m faceliften 2000 och kvalitén på de två jag har haft har varit riktigt bra, förutom att båda lidit av att hastighetsmätaren har dött någon gång per tusen mil.

Annars så passar ju en Spyker 9-5 beskrivningen, men den lär man få skruva lite mer med.

ThigerN
2010-06-29, 23:17
Vi hade en 406 V6 som poolbil på företaget för många år sedan. Den var fullsmetad och gick faktiskt riktigt skönt och bra.
Hur är de att äga? Dyra i skatt och försäkring? Hur är de servicemässigt? Något speciellt man bör se upp med både på V6 modellen och de mindre motorerna..

Har suttit och tittat lite på Skoda Octavia RS och det verkar som att det går att få ganska mycket bil för pengarna. Har jag fel?

Vad skall man titta efter om man lägger på 20.000:- på prislappen och letar i 70-80 000:- klassen då? Anna bilmodell eller samma modeller i nyare årsmodell?

Om man lägger till 4-hjulsdrift på önskelistan, vad hamnar man på för modeller och märken då?

Mvh
Nicklas

Perc
2010-06-30, 00:13
Octavia är det absolut inget fel på, men den är ju som sagt ett nummer mindre än både Passat och 406. Jag har aldrig haft nåt med kombin att göra men den vanliga halvkombin har gigantiskt lastutrymme för klassen, på bekostnad av baksätesutrymme. Det är ju så det blir när man tagit en småbilsplattform (Golf 4) och försökt göra den större. Man kan ju inte förlänga axelavståndet hur som helst så då har man förstorat baken istället.

Med fyrhjulsdrift som krav tappar du 406 och V40. Octavia finns som fyrhjuldriven, men inte RS. Har dock för mig att vanliga 1.8T finns. Även Golf Kombi kan väl vara ett alternativ men jag vet inte vilka motorer det går att kombinera med fyrhjulsdriften.

Passat finns. Det spelar ingen roll om den heter 4motion eller syncro, så länge det är B5/B5.5-karossen är det exakt samma fyrhjulsdrift som i A4 quattro. Dom bilarna är ju väldigt nära släkt.

A4:an kan väl förresten också vara ett alternativ.

V70 finns ju med AWD i alla årsmodeller och i din prisklass blir det väl en 90-talare. Enda motoralternativet då är 2.5T 193hk. Fyrhjulsdriften är inte särskilt bra (och inte särskilt driftsäker heller nu när bilarna börjar bli gamla) och du lär väl inte få nån vidare bränsleekonomi. Jag stortrivs dock i min vanliga framhjulsdrivna. En del elproblem har jag haft under dom åren jag ägt den, men tycker fortfarande det varit en tacksam bil att äga.

ThigerN
2010-06-30, 01:17
Så Octavian är byggd på Golf chassit, det var fan. Hur står sig det chassit i krocktester med den extra massa det innebär med en tyngre bil som jag förmodar att Octavian är jämfört med Golfen. Den infon hamnade på bilens minussida faktiskt.

Jag har faktiskt tittat lite på Audi A4:an också.

Denna bil (http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A4_Avant_kombi_2_4_V6_proline_27656323.htm?ca =11&w=3) ser ju ut att kunna passa in ganska bra på 70-80 000:- varianten, dock är det inte 4WD.

hur är 1.8T motorn på A4 orna. Är det något kul över huvud taget eller rasslar det mest?

Här är en till (http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_a4_26736570.htm?ca=11&w=3) som kanske skulle kunna vara något. Automatlådan ser jag som ett + så länge det inte är en massa strul med den lådan? Fanns DSG redan på den tiden?

Som ni märker så har jag dålig koll och mina erfarenheter av att äga bil privat är minst sagt tilltörnat. Jag betalar fortfarande på gamla bilaffärer utan att äga en bil idag... Det suger BD

Uppskattar hjälpen jag får.

Mvh
Nicklas

Perc
2010-06-30, 02:07
DSG fanns inte på den tiden, inte i A4 iallafall. Jag kollade faktiskt upp A4:an tidigare idag (annan tråd här) och Wikipedia påstår att alla framhjulsdrivna har en steglös automat som heter Multitronic medan quattromodellerna har en konventionell automat med manuell växling, eller tiptronic som den kallas.

Multitroniclådan lär vara hur bra som helst att köra, om än lite trist kan jag tänka mig. När du lägger i sportläge eller växlar själv har du sju "växlar" att välja på men det är bara sju programmerade fasta lägen på det steglösa "området" så att säga. Folk som körde volvo 343 med remdrift när det begav sig kanske springer iväg skrikande när man nämner att man är spekulant på en remdriven Audi, men det har ju hänt en del sen dess ;) Multitroniclådan lär vara hur fin som helst. Jag har aldrig kört nån dock.

Där kring millennieskiftet kunde man inte välja quattro och automat i kombination med fyrcylindriga motorer, utan bara V6 diesel eller bensin. Det är synd, för jag skulle själv kunna tänka mig en fyrhjulsdriven Passat 1.8T tiptronic om en sån kombination bara existerade.

ThigerN
2010-06-30, 08:07
Jag kan tänka mig att multitronic lådorna är rätt så sköna att köra. Tittade runt lite mer på A4:an igår och måste säga att jag gillar den bilen mer och mer. Det verkar finnas mycket att välja på i många olika prislägen också.

En diesel är väl fortfarande rätt så dyra i skatt på de årsmodellerna runt 2002?

Är det något specifikt på dessa bilar som ni vet man skall se upp med? Vara extra noga med att titta efter i serviceboken?

/ Nicklas

lillstefan
2010-06-30, 14:15
Ford Focus ST170 (finns som kombi) ligger kanske lite högt i pris, men annars tror jag att det är en vettig kombination av bus- och bruksbil.