handdator

Visa fullständig version : BRA vinterdäck samt bredd till en quattro?

MR_C
2010-08-29, 15:44
Hej på er!

Förhoppningsvis är det en stund kvar tills snön kommer, men i brist på annat funderar jag lite på vad man ska ha för hjul i vinter.

Har en 96- audi s6 , vintern som var hade jag hakka 5or, 225 breda runtom. Tyckte att den plogade rätt mkt i rondellerna så funderar på om de är för breda däck egentligen?

Vad är bäst o köra på? Ska ha nya båda däck o fälgar, bor i mellansverige så vintrarna är väl varierande med snö o slask..

Alrik
2010-08-29, 16:50
Hakka R dubbfritt, gärna 16" om det går över bromsarna. 205 är lagom bredd för ett vinterdäck.

Jag ska satsa på 205/60-16 på min A4-08 i år. Körde Michelin X-ice 225/45-17 i fjol och upplevde att dom var lite breda i vissa lägen samt att 17" drar in så jävla massa snö i fälgarna pga låg profil. Om man åkte i 4-5cm snö så var man tvungen att ta skaftet till borsten och göra rent fälgarna när man parkerade om man inte ville ha obalans nästa gång man åkte bil.

MR_C
2010-08-29, 21:47
Hakka R dubbfritt, gärna 16" om det går över bromsarna. 205 är lagom bredd för ett vinterdäck.

Jag ska satsa på 205/60-16 på min A4-08 i år. Körde Michelin X-ice 225/45-17 i fjol och upplevde att dom var lite breda i vissa lägen samt att 17" drar in så jävla massa snö i fälgarna pga låg profil. Om man åkte i 4-5cm snö så var man tvungen att ta skaftet till borsten och göra rent fälgarna när man parkerade om man inte ville ha obalans nästa gång man åkte bil.

Tack för ett bra svar! :)

Är hakka R ett bra däck? Inbillar mig också att jag klarar mig med dubbfritt, satt dubbat på däcken ja körde med i vintras men e ju bara ett jävla liv o åka på...+ att de flyger dubb rätt hårt när man leker i högre hastighet (A)

16" är de minsta som går på, o känns väl ganska lagom o köra med de på vintern, även om 17-18 är bra mycket snyggare..

Vad för bredd på fälg ska ja leta efter om ja ska köra 205bredd?

Vill ju inte ha för breda fälgar så de blir tyskstuk heller

Lennarduzzi
2010-08-29, 23:54
Vad för bredd på fälg ska ja leta efter om ja ska köra 205bredd?

Vill ju inte ha för breda fälgar så de blir tyskstuk heller

6-7" blir bra.