handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Nissan 300zx eller BMW M3

Seth
2002-07-08, 19:52
Kommer köpa ny bil till nästa sommar och valet verkar stå mellan dessa två.
Jag kommer att ha ca 120-150k att spendera vilket bör räcka till en M3 utav årsmodell ~93-95.

Det som talar för Nissan är ju att den är så j-la snygg, turbo ger bra trimpotential, targa är ju läckert men jag vet av erfarenhet att jag sällan orkar lyfta av taket... Det gör ju också bilen tyngre.

BMW: Bättre kvalitet? Bör dra mindre soppa...

Motorerna är ju rätt likvärdiga i toppeffekt, finns det nån som testat båda och kan ge en beskrivning av hur dom skiljer sig åt genom hela registret???

Hur skiljer sig bilarna åt vad gäller väghållning?

Ägarkostnader, service, försäkring, reservdelar, etc...?

Bilen kommer att nyttjas till både "vardagskörning" och nöjeskörning.

Ge mig tips nu!

pedro
2002-07-08, 20:02
Originally posted by Seth
Jag kommer att ha ca 120-150k att spendera vilket bör räcka till en M3 utav årsmodell ~93-95.

Det som talar för Nissan är ju att den är så j-la snygg, turbo ger bra trimpotential, targa är ju läckert men jag vet av erfarenhet att jag sällan orkar lyfta av taket... Det gör ju också bilen tyngre.

Motorerna är ju rätt likvärdiga i toppeffekt, finns det nån som testat båda och kan ge en beskrivning av hur dom skiljer sig åt genom hela registret???

Köp mitsubishi 3000 gt så blir du nöjd...:)

Ge mig tips nu!

pedro
2002-07-08, 20:03
Originally posted by pedro

Köp en.... du me....:)

bjornstrom
2002-07-08, 20:43
Min flickväns brorsa har en M3:a till salu som är sjukt välservad osv.

Han är desperat att sälja den - han har fått en ny Volvo V70 ifrån jobbet. Du får den billigt...

M3 Coupé - röd - svart skinn - taklucka - ac osv osv

Seth
2002-07-08, 20:47
Originally posted by bjornstrom

Han är desperat att sälja den - han har fått en ny Volvo V70 ifrån jobbet. Du får den billigt...

Det låter ju bra men mina tillgångar uppgår för tillfället till de tre bilar som är listade här nedanför...
Iofs så kan han få alla tre mot M3:an =)

Spöket
2002-07-08, 21:08
Hmm ålder och mil hade varit intressant att veta.
Kanske intresserad.

Originally posted by bjornstrom

bjornstrom
2002-07-08, 21:25
Den finns tydligen med på Bytbil nu, priset har hoppat upp en hel del. Du får bilen för 129.000 vet jag med ganska stor säkerhet.

Peter (ägaren) har en lista på vad som är servat på bilen som är löjligt lång - allting är servat hos BMW i Östersund och bilen är inte skruvad eller nåt.

http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=1666E9041CF3A2

Z-Thompa
2002-07-08, 22:14

Det låter ju bra men mina tillgångar uppgår för tillfället till de tre bilar som är listade här nedanför...
Iofs så kan han få alla tre mot M3:an =)

offtopic : med oldsen är den en disel och vilken årgång??

TwinDave
2002-07-08, 22:20
hallo... jag är en Nissan 300zx förare:) jag har racat m,ot en bmw m3... på motor vägen så har dom inte mycket att säga till om... men 0-100 så blir det gämnare men nissan bör vinna om allt e skjyst på den. båda bilarna e ju snygga men jag tycker ju så klart nissan är mest värd pengarna. det e sånt jävla skönt sug när turbosana sätter igång.

Nissan är mycket snyggare å mycket snabbare:) kanske inte såp mycket snabbare me snyggare. ser ju för fasen ut som en blaning av en ferrari å lamborgin å grejer:) heh lite av allt asså:) slå till på en fin 300 så blir du garanterat nöjd

Andy*Cupra*
2002-07-08, 22:23
M3 utan att tveka....

Borsta
2002-07-08, 22:40
Köp en M3:a du!!!

TwinDave
2002-07-08, 22:43
köp en m3 om du vill bli ifån åkt:) haha 300zx e ju mycket snyggare

Seth
2002-07-08, 22:58
Originally posted by Z-Thompa

offtopic : med oldsen är den en disel och vilken årgång??

Oldsen är en -74 bensinare 455 cui.
Är du intresserad av ett byte eller?
=)
Du får ju större motor iaf!

Z-Thompa
2002-07-08, 23:31
nä grejen är att brosan har en disel -81 ville bara veta ifall det var en likadan !!

vi kan byta om du lägger 500k imellan ;)

jimbooo
2002-07-09, 01:19
m3:an utan att tveka!

SUPRA
2002-07-09, 02:01
M3

qp3.8
2002-07-09, 02:05
klockrent en m3:a ....

ztd
2002-07-09, 02:06
M3, helt klart.

qp3.8
2002-07-09, 02:06
eller en m5:a ???

WilleW
2002-07-09, 05:13
Definitivt M3!!!!!!!!!
Inte för att jag tror du blir besviken om du köper en 300ZX, men...
Har man börjat köra bayrarnas bakhjulsdrivna raka sexor brukar man fasta i BMW "träsket" :)

RasmusN
2002-07-09, 06:18
Originally posted by TwinDave
köp en m3 om du vill bli ifån åkt:) haha 300zx e ju mycket snyggare

hehe jaha och när började snabhet bero på snygghet ??
:P

RasmusN
2002-07-09, 06:20
jag hade tagit en nissan....
ställ dig vid en korsning och räkna hur många nissan 300 det kommer....skriv upp..
sen kolla hur många m3or det kommer..skriv upp...och gämför..
jag tror att m3orna är ett antal mer

jag skulle gått på en 300

ahnmarker
2002-07-09, 07:48
hmm det där var väldigt svårt val måste jag säga...

Har en känsla av att 300:an är en aning billiagre/mindre dyr, än en M3:a.

Men en M3 är kanske lite mer status (om man nu tänker så).

Har man en M3:a så blir man typ av med speglarna förr eller senare verkar det som.

M3:ans sexa låter väldigt fint.

300:an har en väldigt snygg design...

Kontentan av det hela: Det är för svårt att välja mellan någon av dem.... hehe

Mvh Johan

RacerDude
2002-07-09, 09:24

Jag har kört rödljusrace mot en 300zx och han hängde inte med.

Det jag hört från 300zx-ägare är att det är ytterst svårt att få den att dra under 2l/mil.

Personligen tycker jag om diskreta bilar. Därför har jag M3:a.

/Alex

Coopersweden.se
2002-07-09, 10:17
hallo... jag är en Nissan 300zx förare:) jag har racat m,ot en bmw m3... på motor vägen så har dom inte mycket att säga till om... men 0-100 så blir det gämnare men nissan bör vinna om allt e skjyst på den.

Rätta mej om jag har fel men har inte nissan 280hk orginal, mot bmws 286 på 3.0l motorn och 321 på 3,2l motorn. Då antar jag att din bil inte är orginal? 300:an väger ju för de första bra mycke mer än M3:an, så jag tror om båda bilarna är orginal vinner BMWn. Sen tror jag BMWn är bra mycke roligare bil och köra, 300:an är i mina ögon lite mera glidarbil.

SUPRA
2002-07-09, 10:44
Originally posted by RasmusN

ställ dig vid en korsning och räkna hur många nissan 300 det kommer....skriv upp..
sen kolla hur många m3or det kommer..skriv upp...och jämför..
jag tror att m3orna är ett antal mer

Kanske för att BMW är en bättre bil?

Kanske för att BMW M3 fortfarande tillverkas?

CyprezzQ
2002-07-09, 11:19
Originally posted by Turbosuger

Rätta mej om jag har fel men har inte nissan 280hk orginal, mot bmws 286 på 3.0l motorn och 321 på 3,2l motorn. Då antar jag att din bil inte är orginal? 300:an väger ju för de första bra mycke mer än M3:an, så jag tror om båda bilarna är orginal vinner BMWn. Sen tror jag BMWn är bra mycke roligare bil och köra, 300:an är i mina ögon lite mera glidarbil.

tro inte så jävla mycket !

och du som startade tråden ! köpr en 300 helt klart ! m3 e ju tråkigt vanlig.

JSH
2002-07-09, 11:26
Har haft en m3 -96 286hk och nu har jag en 300zx,
Så jag säger bara köp 300:an den klassar ut bmw totalt, snyggare roligare mm och mycket trimmvänligare,men ifall du vill va en i mängden och vara anonym så ta bmw

MFünf
2002-07-09, 11:27
Originally posted by JSH
Har haft en m3 -96 286hk och nu har jag en 300zx,
Så jag säger bara köp 300:an den klassar ut bmw totalt, snyggare roligare mm och mycket trimmvänligare,men ifall du vill va en i mängden och vara anonym så ta bmw

Om du haft en M3 -96 borde du veta att den har 321 hk, luktar lite ljug.......

JSH
2002-07-09, 11:32
opps -95 ska det ju va, och http://www.speedfreak.nu/modules.php?set_albumName=album94&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php finns det bild på den åxå

MFünf
2002-07-09, 11:33
Originally posted by JSH
opps -95 ska det ju va, och http://www.speedfreak.nu/modules.php?set_albumName=album94&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php finns det bild på den åxå

Tänkte väl.

JSH
2002-07-09, 11:37
Jo ,känns lite onödigt och hitta på en massa skit :)
Visst m3:an går ju bra och den e nog en lämpligare allround bil och bmw har ju en jävulsk bra kvalitet,men 300 käns mer som en rigtig racer..

GumZman
2002-07-09, 13:10
M3 såklart..

Inte så svårt att välja.. Tyskt eller Japanskt!!!

Borsta
2002-07-09, 13:18
Originally posted by RacerDude

Jag har kört rödljusrace mot en 300zx och han hängde inte med.

Det jag hört från 300zx-ägare är att det är ytterst svårt att få den att dra under 2l/mil.

Personligen tycker jag om diskreta bilar. Därför har jag M3:a.

/Alex

Och jag har kört ett rödljusrace mot nya M3:an och hade inga som helst problem att haka på... Vart vill du komma??? Allt handlar om vem som kör...

Ang. soppa förbrukningen så har du oxå fel, vid landsvägs körning så drar den 1,2-1,4 lit/mil, och vid rödljuskörning i stan så är det >2,0 lit/mil som gäller!!

Till dig som startade tråden så kan jag bara säga, vill du ha en allroundbil med extra klipp i bitarna så köp en M3:a och vill du ha en riktig sportbil med grym trimpotential som väcker uppmärksamhet så köper du en 300:a!!!!

Det som är lite jobbigt är att folk vill racea vid varje rödljus om du sitter i en 300:a men det är väl saker man får ta!! :D

/D

skylark
2002-07-09, 13:21
300 skäl till att välja Nissan 300zx: ....nä fan det orkar jag inte....men köp den endå.... BRA MYCKET SNYGGARE BIL!!! Verkar gå hyfsat oxå =)

Chrille
2002-07-09, 13:33
Jag har inte kört någon av bilarna men jag förstår inte hur en såpass tung bil som 300:an kan vara roligare att slänga runt på bana eller en kurvig väg än en m3:a.

Borsta
2002-07-09, 14:01
Originally posted by Chrille
Jag har inte kört någon av bilarna men jag förstår inte hur en såpass tung bil som 300:an kan vara roligare att slänga runt på bana eller en kurvig väg än en m3:a.

För att den sitter som en smäck på vägen!!!

RacerDude
2002-07-09, 14:12
Originally posted by Borsta

Och jag har kört ett rödljusrace mot nya M3:an och hade inga som helst problem att haka på... Vart vill du komma??? Allt handlar om vem som kör...

Imponerad att du hängde med en bil som har 60hkr mer än dig och väger mindre.

Ang. soppa förbrukningen så har du oxå fel, vid landsvägs körning så drar den 1,2-1,4 lit/mil, och vid rödljuskörning i stan så är det >2,0 lit/mil som gäller!!

Tja... Det var en 300zx ägare som sa så till mig. Hans kanske inte gick bra. Kör min M3:a hårt och den drar aldrig över 1.4l/mil utom möjligtvis vid bankörning. Bilar med turbo drar MYCKET när de körs hårt.

Till dig som startade tråden så kan jag bara säga, vill du ha en allroundbil med extra klipp i bitarna så köp en M3:a och vill du ha en riktig sportbil med grym trimpotential som väcker uppmärksamhet så köper du en 300:a!!!!

När du säger "riktig sportbil" så menar du en som ser ut som en sportbil? M3:an är lättare och har starkare motor. M3:an har bättre väghållning med? Har aldrig sett några tider för en 300zx runt någon bana (t.ex. Nurburgring). Ingen som kör bana med den? Är det en riktig sportbil då???

SUPRA
2002-07-09, 14:15

För att den sitter som en smäck på vägen!!!

Jag har kört varken eller, men har åkt en del M3 och blir bara mer och mer imponerad. (Jag är ingen BMW-freak)

Det jag såg på lazzat.nu's konbana på Bromma gjorde mig starkt misstänksam till ZX300s vägegenskaper, jädrar vad det krängde!
(Å andra sidan var det en M5 som snurrade, men det är en annan story)

MagnusT's M3 vann väl både stora och lilla klassen, beroende på om han körde med eller utan baksäte. Den är otrimmad men styvad.

I mina ögon är ZX300, GT3000 och Supra T / TT mera ämnade som GT bilar. Underbara att köra långt i, men för tunga för att riktigt konkurrera när det börjar svänga.

Alex
2002-07-09, 14:28
du åf rju en fräschare 300 för dom pengarna än en M3a

Borsta
2002-07-09, 14:35

Imponerad att du hängde med en bil som har 60hkr mer än dig och väger mindre.

Det jag försökte få fram var att han antagligen inte kunde hantera sin bil, och inte att jag är en grym förare som ditt reply försöker framställa mitt svar som...

Det skiljer ju ändå strax över en halv sekund 0-100...

Tja... Det var en 300zx ägare som sa så till mig. Hans kanske inte gick bra. Kör min M3:a hårt och den drar aldrig över 1.4l/mil utom möjligtvis vid bankörning. Bilar med turbo drar MYCKET när de körs hårt.

Ang. bilar med turbo så är det ju tyvärr sant :( men att det är svårt att få den under 2 lit/mil vid vanlig körning e fel..

När du säger "riktig sportbil" så menar du en som ser ut som en sportbil? M3:an är lättare och har starkare motor. M3:an har bättre väghållning med? Har aldrig sett några tider för en 300zx runt någon bana (t.ex. Nurburgring). Ingen som kör bana med den? Är det en riktig sportbil då???

Definitionsfråga!! Som en annan skrev här så är det ju i grund och botten en GT bil, vilket jag räknar som en sportbil!!

Ang. väghållning i båda bilarna så lämnar jag frågan öppen då jag aldrig kört en M3:a.. Kan bara säga att 300:an sitter där den ska när man pressar den mot gränserna.. Kanske ska tillägga att jag har en USA-spec. som har ställbara dämpare org.

SUPRA
2002-07-09, 14:36
Originally posted by AlexL
du får ju en fräschare 300 för dom pengarna än en M3a

Finns det några fräscha 300 kvar? De flesta måste ju snart vara 10 år.

Borsta
2002-07-09, 14:39
Originally posted by SUPRA

I mina ögon är ZX300, GT3000 och Supra T / TT mera ämnade som GT bilar. Underbara att köra långt i, men för tunga för att riktigt konkurrera när det börjar svänga.

Apråpå ingenting så skulle det vara kul att se skillnaden mellan dessa i en konbana.....

Borsta
2002-07-09, 14:41

Jodå, det finns en del kvar!!

SUPRA
2002-07-09, 14:57

Jodå, det finns en del kvar!!

Bara undra, tittade ut genom fönstret och såg precis en röd häck...

Vilken 300ZX årsmodell är den senaste man kan få tag på i Sverige / Europa?

När det gäller vägegenskaper kan jag tala för Supra 3.0T -89.
Bra grepp tills det släpper. Då är det mer eller mindre omöjligt att hämta hem för bilen är för tung. Gjorde en 360 i Enköpingsrondellen... :-)
Antar att det gäller för de flesta bilar med mycket kraft och (oftast) dåligt mönster bak, även M3.
Dock är M3:an inte lika tung så den borde klara sig bättre.

Han som hade min Supra innan hade i vinterhalkan snurrat sådär en 6 varv på motorvägen. Inga skador på bil eller förare, men han ställde den på motorvägen och köpte en Audi quattro istället.
Det gjorde jag också till slut, dock av andra skäl. :-)

JSH
2002-07-09, 16:13

Det finns nog några 300:or som både är fräsha och välvårdade och inte med allt för många mil på mätarn fast den har tio år på nacken,

RasmusN
2002-07-09, 16:20

Kanske för att BMW är en bättre bil?

Kanske för att BMW M3 fortfarande tillverkas?

ja PRECIS
alltså ....det är väl roligare och finare att ha en bil som ingen annan har..

om alla i världen hade haft en ferrari..hade en ferrari fortf varit sådan kult bil ?? nej trpr ej så =)

[sinnes]
2002-07-09, 16:25
självklart en 300 =)

Borsta
2002-07-09, 17:36

Bara undra, tittade ut genom fönstret och såg precis en röd häck...

Vilken 300ZX årsmodell är den senaste man kan få tag på i Sverige / Europa?

När det gäller vägegenskaper kan jag tala för Supra 3.0T -89.
Bra grepp tills det släpper. Då är det mer eller mindre omöjligt att hämta hem för bilen är för tung. Gjorde en 360 i Enköpingsrondellen... :-)
Antar att det gäller för de flesta bilar med mycket kraft och (oftast) dåligt mönster bak, även M3.
Dock är M3:an inte lika tung så den borde klara sig bättre.

Den sista som såldes i Sverige var en 96:a och efter det så har den bara sålts i Japan fram till 99-00, dock med en liten facelift!

JSH
2002-07-09, 18:20

och att hitta en fräch m3 e ju inte heller så lätt, (mång;ínte alla)93-95:or har ju fler ägare än år på nacken och 321hk är ju fortfarande j!"#igt dyr runt 200000:-,,ska du ha en m3:a så köp gt:n den e ju alla fall lite ovanlig

Z-Thompa
2002-07-09, 19:47

ang nubering så ska jag försöka leta upp testet som gordes mellan porsch 928 och 300:an, 90 el 91 med en av porsches kändaste test förare och nån av männen bakom uppbygnaden av bilen(en galen japan ) i 300:an och 300:an klassa ut 928 stort!!!

och om vi ska snacka tävlings bilar så är det en 300zx som har fläst vinster i Imsa gt:s historia!!!sök lite på nätet så kommer du bli förvånad över vad det är för bil och vad den åstakommit!!!

Z-Thompa
2002-07-09, 20:03
och jag har rastat min vid ett par till fällen på bana själv och det ända som jag upplever som riktigt brist fälligt var bromsarna som började fejda efetr ca 3-4 varv på åssen så man kune inte elda på lika mkt som man ville :(

ska dock till läggas att jag har lite uppgraderingar i väg hållningen ;) så en 10 år gamal som dom flästa är med dämpare som är slut kan kännas lite krängig i skarp kurvtagning som nån sa att han sett den göra men för cirkus 10k har du bot mot det!!!!

men att säga vilken bil som är bättre än den andra vill jag inte yttra mig om alla bilar är säkert bra på sitt sätt..

den ultimata biolen är nog en hyundai atos!! bilig att köpa och äga är för ful för att nån ska sno den gör inget om man krockar den eller nån repar den för den är så ful så det kommer inta att synas ja bra listan på den bilen kan göras lång ;)

Trafikfarlig
2002-07-09, 20:12
Valt 300zx !!

Tycker om den bilen som f*n, Visst är ju M3 ok med, men aldrig åkt i en sådan, bara åkt i en M5 som vart "trimmad" & den var brutal

Men även om dom nu skulle gå lika bra så självklart måste ni hålla med om att 300zx ser grymt fräck ut, eller ?

Sedan vad som talar imot M3 enligt mig är ju karossen, Du ser ju 50 likadana varje dag & så fräcka är dom ju inte. Men som sagt, det är ju om man vill vara anonym.

Sedan om vad dom har för vägegenskaper tycker JAG spelar mindre roll, eftersom man kan justera det ganska omg om man inte är nöjd & har lite pengar sparade.

Nog tjötat från mig, Välj den bilen du helst vill köra! den som du har roligast i, så enkelt är det ju :P
// T

MagnusT
2002-07-09, 20:37
IMO:

Vanligast: M3
Sportigaste utseende: 300ZX
Bäst trimpotential: 300ZX
Tyngst: 300ZX
Mesta GT-vagn: 300ZX
Snabbast i konbana: M3
Mest välbalanserad på krokiga småvägar: M3
Snabbast på bana: beror nog lite på banans typ men i de flesta fall M3
Mest praktisk: M3 fyrdörrars med fällbart baksäte

Z-Thompa
2002-07-09, 21:29
i 300:a modellen med backsäte kan man fälla det oxå ;)

SUPRA
2002-07-09, 21:41
i 300:a modellen med backsäte kan man fälla det oxå ;)

Men vart ska du ha baslådan då??? ;-)

Z-Thompa
2002-07-09, 21:46

Men vart ska du ha baslådan då??? ;-)

här har jag min!!!!!

http://www.speedfreak.nu/modules.php?set_albumName=album13&id=abh&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php

Borsta
2002-07-09, 21:55

här har jag min!!!!!

När var det du skulle göra en likadan till min??? :D

TwinDave
2002-07-09, 22:50
va fan ta å kolla på bilarna... Nissan 300zx å BMW m3... M3 an ser ju barslig ut jämförelse mot 300 an... jag kan nästan lova att på 402 meter orginal nissan mot orginal bmw så vinner nissan 8/10...
Visst en bmw m3 e ju inte ful... men inte lika snygg som en 300 a...
Bli nöjd å chakka en 300 a...

Fast bilen väger mera å har mindre hk så vinner den.
En annan sak. bil jäven kan ju ha hur många hk som möjligt. det gäller att få ner skiten i backen oxså. det e nissan jävligt bra på...
Så alla ni som DIZZAR nissan kan ju ringa er själva:) tjara

TwinDave
2002-07-09, 22:52
just d... glömde säga en sak, ni snackar om att bilar hade mindre hk å hur mycket bilen vägde å så vidare å vidare. jag drog en mersa me nästan 330hk å vägde ca lika mycket. oj då... kanske den inte fick ner allt i backen... ni håller på som ett gäng amatörer

M3_Mackan
2002-07-09, 23:08
"mersa" Hmmm....hur var det med stavningen. Mupp?

Svårt att hitta fräscha M3or? Har du verkligen letat...eller kanske bara en "Snackare"

Är inte någon skillnad 300 vs M3 angående att få ner hästarna i backen. Båda är bakhjulsdrivna med likvärdig effekt. Beror i sådana fall på däck respektive förare.

Åk och kolla på några M3or och på någon 300. Provkör och bestäm sedan. PUNKT

ZZ
2002-07-09, 23:11
M3

Borsta
2002-07-09, 23:12
Twin Dave, ta och knapra ett lugna va!

Mitt tips är att provköra båda och bestäm efter det!!

Cederwall
2002-07-09, 23:28
Jag skulle välja Z:an!

men det är ju jag det...

Testa en bra Nissan som fungerar som den ska.
Sen provar du en M3:a som går som den ska.

Du ska med andra ord inte välja det billigaste, du får vad du betalar för.

Efter dessa turer går du hem och funderar på vilken bil som gav dig störst leende bakom ratten.

Välj den som du tycker va roligast och som gav dig mest körglädje. Svårt för andra att veta vilken som ger dig det.

Lycka till och hoppas du hittar bilen för just DIG

Borsta
2002-07-09, 23:45
Ett varningen ord e att om du köper Z:an så kommer du förmodligen bli pank då det finns hur mycket som helst till den när det gäller uppgraderingar!!

JSH
2002-07-10, 08:40
:) precis Borsta .Ät nuddlar och åk kungligt :)

CyprezzQ
2002-07-10, 09:51
finns en fin 300'a till salu i malmö för endast 89k !
den ser riktigt fresh ut !

SpeedAddict
2002-07-10, 10:22
Satsa på en svensksåld M3.. Känns som ett bättre alternativ.. (Tråkigare dock..)

Cederwall
2002-07-10, 11:34
Originally posted by CyprezzQ
finns en fin 300'a till salu i malmö för endast 89k !
den ser riktigt fresh ut !

Hur långt har den gått? Kamrem bytt? Servicebok? Är det den som är Tyskreggad? Frågan är hur motorn är på den om han säljer den för 89'. Om man ska ha en bra nissan som fungerar som den ska får man pynta uppåt 130-150 000:- här i Sverige.

SUPRA
2002-07-10, 11:58
Originally posted by Cederwall

Hur långt har den gått? Kamrem bytt? Servicebok? Är det den som är Tyskreggad? Frågan är hur motorn är på den om han säljer den för 89'. Om man ska ha en bra nissan som fungerar som den ska får man pynta uppåt 130-150 000:- här i Sverige.

Kanske är min polares gamla 300.

Den åt upp ett par bakdäck på 300 mil. Billigt...NOT!

Tror det berodde på slarvig sänkning, spacers, för feta däck etc. etc.

Cederwall
2002-07-10, 12:02

Kanske är min polares gamla 300.

Den åt upp ett par bakdäck på 300 mil. Billigt...NOT!

Tror det berodde på slarvig sänkning, spacers, för feta däck etc. etc.

Hur är skicket?
Är det värd 89'? Finns det nån anledning till att den är så billig?

SUPRA
2002-07-10, 12:04

Hur är skicket?

Fråga inte mig, jag vet inte vad det är för bil.

Men du kanske citerade fel?

Borsta
2002-07-10, 12:25

Hur är skicket?

Du får vad du betalar för!!! Kan du mecka själv så har du mycket att hämta när det gäller 300:an!!

Cederwall
2002-07-10, 13:21

Fråga inte mig, jag vet inte vad det är för bil.

Men du kanske citerade fel?

Var det inte din kompis 300:a?
Tänkte kanske att du visse lite om den.

TwinDave
2002-07-10, 17:07
jaghar inte sagt nått om att d e svårt att hitta fräscha m3 or... m3 e snygg men en nissan 300 e ju fan fetare å snyggare. jo det stämmer d nån sa... 135-150 000 får man lägfga ut om man ska ha en snygg svensk 300 a.

D-ZainT
2002-07-10, 17:11

Ge mig tips nu!

med lite flyt kanske du får en 3000 gt !!!!!!!!!!1

CyprezzQ
2002-07-11, 14:14

den finns ej kvar på blocket.se längre så antagligen såld, den var silver/grå, svensk såld, inga fel, o ja allt värkade super o så skulle odm ha 89:-

det e ju inget omöjligt att hitta fina bilar billigt !!!!

tex ett bra sätt att fixa feta billar billigt e att köpa dom av äldre människor, o detta kanske var det ?

Cederwall
2002-07-11, 19:56
Originally posted by CyprezzQ

den finns ej kvar på blocket.se längre så antagligen såld, den var silver/grå, svensk såld, inga fel, o ja allt värkade super o så skulle odm ha 89:-

det e ju inget omöjligt att hitta fina bilar billigt !!!!

tex ett bra sätt att fixa feta billar billigt e att köpa dom av äldre människor, o detta kanske var det ?

Mycket möjligt.
Var det han som sålde den pga. ändrade planer?
Isåfall vet jag vilken du menar, reagerade själv över priset. Men den va säker bra.

TurboMackan
2002-07-12, 15:16
Slå till på en M3:a grabben! Mycket grymmare bil för pengarna tycker jag!

Billigare att försäkra skulle jag gissa på också!
Den är nog billigare på allt & går ruggigt grymt!

TurboMackan
2002-07-12, 15:23
M3:an e bäst, grymmast & snyggast tycker jag! Den slår nästan allt & alla tycker jag men det kan ju bero på att jag älskar M3:or!!!

Cederwall
2002-07-12, 15:27
Originally posted by TurboMackan
Slå till på en M3:a grabben! Mycket grymmare bil för pengarna tycker jag!

Billigare att försäkra skulle jag gissa på också!
Den är nog billigare på allt & går ruggigt grymt!

Tror du verkligen det?

M3:an är väl inte så känd för att vara så billig i försäkring.
O andra sidan är inte 300:an så billig heller.

Nån av er 300 ägare som kan reda ut det? Borsta? TwinDave

Z-Thompa
2002-07-12, 16:01
försäkring är beroende på hur gammal du är var du bor och hur många skadefria år du har samt om du får nå rabatter för att du har tex hem försäkring i samma bolag!!!

men jag bor i sthlm och skulle få betala 20 500 :- hel året hel förs för min 300zx och det var för 2 ½ år sen När jag var 20 och skulle fylla 21 så jag ställde bilen på mamma och premien blev 5100:- istället men sen ställer man av bilen vinter tid och har en garage/avställnings försäkernig kostar drygt 500:-

nu har jag dock en bilsport& mc försäkring och den kostar 2010 kr hel året hel försäkrad men dom tar inte 300zx i orginal utförande den måste vara speciell på nått sätt!! samt att man måste upp fylla massa krav!!

TwinDave
2002-07-12, 20:05
jo försäkringen på en Nissan 300zx är jävligt dyr, men ska man ha fet bil å om den ska gå utav bara helvete så måste det kosta:) inget e billigt, ska ni ha en bil me billig försäkring får ni nog ta en nissan micra istället för en nissan 300:)

ÅS
2002-07-12, 20:26
vad vet du om försäkringar?

om ja inte misstar mig så är de väl din pappa som betalar allt?

till han som startade tråden: välj M3

men kolla runt bakluckan där brukar dom rosta lite. ;)

TwinDave
2002-07-12, 20:40
och om han pröjsar försäkringen...det e ju kanske därför jag vet att försäkringen e dyr.

Men visst... du som startade tråden, följ osens råd om du vill bli ifrån körd och ångra dig för att nissan e snyggare å roligare

Ekman
2002-07-12, 23:49
Köp en M3 och sätt turbo på den ;)

Richie
2002-07-13, 15:31
Originally posted by Ekman
Köp en M3 och sätt turbo på den ;)

kompressor e bättre på M3...! matar hela tiden, me turbo måste du varva till ca +2k rpm innan du får inverkan!

test satt en 300ZX igår (första ggn), jävligt trevlig bil, hans bil var tysk import för nåra år sen, har gått ca 10k mil men fan va motorn går fint! V6 mullra som in i H*****E! stolarna var orginal o som perfekt anpassade för kroppen! HUR SKÖNT SOM HELST! varvar lätt upp till 7k rpm, han hade maxat den mot arlanda i 270km/h... dock gick den inte på rött på varvmätarn, han våga inte gasa mer!

har inte åkt m3, men just nu e min åsikt 300ZX!

Richie
2002-07-13, 15:34
Originally posted by osen
vad vet du om försäkringar?

om ja inte misstar mig så är de väl din pappa som betalar allt?

till han som startade tråden: välj M3

men kolla runt bakluckan där brukar dom rosta lite. ;)

och orginallacken har en förmåga att bilda "bubblor" vid nederkant! inte fint! men i överigt: FIN BIL! :)

TurboMackan
2002-07-13, 16:13
En M3:a går också utav bara helvete!

Richie
2002-07-13, 16:22
En M3:a går också utav bara helvete!

vem har sagt ngt annat? den måste gå utav bara helvete... de e ju för fan en av BMWs snabbaste standard modeller!?!

farre
2002-07-13, 17:14
M3:an e bäst, grymmast & snyggast tycker jag! Den slår nästan allt & alla tycker jag men det kan ju bero på att jag älskar M3:or!!!

Jag har kört ett par ggr mot en m3 96a 321hk med chipp och avgassystem han hänger inte med från 120 och uppåt, min 300a är ändå orginal förutom ett öppet luftfilter.

Alltså slår den inte allt och alla.

German killer = ZX

jimbooo
2002-07-13, 17:29
köp en bmw du kan ju inte köra en moddad micra heller =)
nää men seriöst en BMW är alltid en BMW vilken går snabbast på bana förresten?

TwinDave
2002-07-13, 19:13
där ser ni... en snubbe me chippad å system på m3an hänger man ifrån me orginal nissan:) den som väger mera å har mindre hk:) haha till alla... å du ritchi eller va du nu hette... 300 sa du bara pröva att köra också:) fett skööööööna:) hehe

TurboMackan
2002-07-14, 13:06
Originally posted by farre

Jag har kört ett par ggr mot en m3 96a 321hk med chipp och avgassystem han hänger inte med från 120 och uppåt, min 300a är ändå orginal förutom ett öppet luftfilter.

Alltså slår den inte allt och alla.

German killer = ZX

Jadu din stekare jag sa inte heller att den slår allt & alla jag sa faktist NÄSTAN ALLT & ALLA! Läs lite tydligare vettu!

Ja Nissan drar den men det vore ju jävligt konstigt om den inte gjorde hallå dubbla turbosar är en jävla skillnad asså!

Richie
2002-07-14, 15:15
å du ritchi eller va du nu hette... 300 sa du bara pröva att köra också:) fett skööööööna:) hehe

richie var de, tack ;)
jo, måste vänta ett halvår på lappen bara... ägaren av den 300an ja tänkte på e inte 23, så ja får inte Ö-köra me honom... han sa dock att ja kanske skulle få testa den på hans parkering... MEN: vågar ja använda all den kraft utan att känna risk att krocka den... :/ nja, får räcka me att åka den tillsvidare... ja kör hellre sönder egna grejer än andras, inte så trevligt att låna å köra slut på... om du fattar...

Jadu din stekare jag sa inte heller att den slår allt & alla jag sa faktist NÄSTAN ALLT & ALLA! Läs lite tydligare vettu!

Ja Nissan drar den men det vore ju jävligt konstigt om den inte gjorde hallå dubbla turbosar är en jävla skillnad asså!

hur mycket snabbare än 300an blir den om man kompressormatar den?

fotnot: förhoppningsvis inte mycke!

Richie
2002-07-14, 15:28
inte menat att bli två stycken

om ngn admin. vill kan de få ta bort ETT av mina ovanstående inlägg, ja kan inte, vet ej vaför, har ptovat att fylla i den där deleterutan , men de försvinner inte... :(

EDIT: tack!

TurboMackan
2002-07-14, 17:59
Originally posted by richie

hur mycket snabbare än 300an blir den om man kompressormatar den?

fotnot: förhoppningsvis inte mycke!

Då blir det jämt! Jävligt jämt skulle jag tro kanske att M3:an drar Nissan men jag vet inte...

TwinDave
2002-07-14, 18:19
Det e ba stå på dig å låna bilen vettu:) haha nerå sopm sagt man ska paja sina egna grejer inte andras:)

Jah har nu haft körkort å inte sabbat bilen nåt förutom en liten skroma:( men sånt händer d me. men jag övningskörde i bilen ett år innan jag fick körkortet så jag kunde den ganska så bra lixsom.

En sak bara, jag har inte snackat me en enda nissan 300zx ägare som haft problem eller inte vart nöjd. vet inte hur d ligger tiull på m3 fronten. men efetrsom alla värkar va nöjda me sina bilar måste d va en bra bil lixsom:) slå nu till på en 300 a:)))

ÅS
2002-07-14, 18:32
liten skoma?

har för mig att de var mer en bara så.

o nån höll på att skita ner sig =)))

o du ska ha övningskört bilen ett helt år o sen krockar du den då anser inte ja att du kan din bil bra, men de är min åsikt.

vad är din åsikt turbomackan.

TurboMackan
2002-07-14, 18:36
Originally posted by osen
liten skoma?

har för mig att de var mer en bara så.

o nån höll på att skita ner sig =)))

o du ska ha övningskört bilen ett helt år o sen krockar du den då anser inte ja att du kan din bil bra, men de är min åsikt.

vad är din åsikt turbomackan.

Man kanske kan bilen bra men allt kan hända i trafiken!

TwinDave
2002-07-14, 20:57
du ska jui nte säga nått:) hah du har hälften så många hk å ändå så kör du av å sabbar hela bakvagnen:) haha å du har lastbilsnkort å alla andra jävla kort så:) proffsigt:=) mohahah du skulle nog inte sagt så mycket om den saken:) va mera än en skroma blev d??? jo just d en sprika i blikers glaset! men det gick ju å köpa nytt så,det spelade ingen roll....

ÅS
2002-07-14, 21:12
var de inte du som trodde hela framvangsinställningen hade pajat? noji som fan va du minns ja.

ja syfta bara på att du hade övningskört med bilen ett helt år innan o så krockar du. du borde ju ha lärt dig hantera bilen under de där första året, eller?

hela bakvagnen? nä där misstar du dig nog, typ bara ett stag o fälg behövdes byta inge allvarligt.

men ditt var ju bara dumdristigt, leka cool inför alla o visa att du har en snabb bil. men ack vad du misstog dig om kraften under huven...

TwinDave
2002-07-14, 21:30
va då vsa att jag ha snabb bil... jag har aldrig bett om att få visa d för några när vi e ute å åker å så, mig vetligt så är det ni som tjatar om att jag ska dra på,bränna gummi å vidare å vidare. jag behöver inte bevisa att bilen går fort, det vet jag redan å alla andra också... jag har racat 2 gånger ju, det va jhu tytp du som tvingade mig å köra mot mersan me v8 330hk jag sa nej men sen så gav jag mig... men men

Det va ju mera som gick paj på din bil så, jag hade sönder en blinkers som jag köpte en ny... menpå din så gick ju fälgen å stagen eller va du nu sa... aja

framvagnen sa jag att d kunde hänt nått me... men den klarade sig, visst det va jävligt dummt gjort d jag gjorde. men jag hade turen me mig:) å inget hände.

Borsta
2002-07-14, 23:40
Ni kan fortsätta per pm!!!!!!

M3_Mackan
2002-07-15, 00:55
Kompressormatad M3a, då hänger Nissan 300 inte ens på med bogserlina...

Borsta
2002-07-15, 05:42
Originally posted by M3_Mackan
Kompressormatad M3a, då hänger Nissan 300 inte ens på med bogserlina...

Och så moddar man Z:an så blir det samma sak ungefär! Vad som skiljer org. e ju det som e intressant!!

jimbooo
2002-07-15, 16:26
köp en BMW, låter bäst va!? http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?s=&threadid=49247

TurboMackan
2002-07-15, 16:34
Originally posted by jimbooo
köp en BMW, låter bäst va!? http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?s=&threadid=49247

Japp det låter jävligt bra hehe =o)

Tobbe b
2002-07-15, 20:16
Om man jämför en m3 med den här!!! så är det inte så svårt att välja!!!! eller????

http://www.blocket.se/view/601164.htm

TurboMackan
2002-07-16, 20:16
Originally posted by Tobbe b
Om man jämför en m3 med den här!!! så är det inte så svårt att välja!!!! eller????

http://www.blocket.se/view/601164.htm

Nej det är ju klart att det inte e svårt att välja!!!
Självklart tar man ju en M3:a!

Richie
2002-07-16, 21:05

Nej det är ju klart att det inte e svårt att välja!!!
Självklart tar man ju en M3:a!

lr inte... ;)

M3_Mackan
2002-07-17, 01:35
Och vad var det för backspeglar på 300an....

bjornf
2002-07-17, 07:44
Och vad var det för backspeglar på 300an....

he,he.. bra kommentar faktiskt

TurboMackan
2002-07-17, 14:29

lr inte... ;)

Vadå lr inte! M3 POWER!!!

TwinDave
2002-07-17, 16:27
kan ta sig i skitan:) haha ser ju ut som en sportig sko kartong :) dom har ju fy fan inga snygga linjer i karossen eller nått.... men men ;)

M3_Mackan
2002-07-17, 17:32
"Inga snygga linjer eller nått"

Ändå ska var och var annan ha deras backspeglar på sina golfar, Nissan mm.

JSH
2002-07-17, 18:40
Ja man tar väl det snyggaste från båda bilarna, backspeglarna från m3:an och resten från 300:an

FormulaRed
2002-07-17, 21:43
Det lät som en snygg avrundning på den här sandlådedebatten!

TurboMackan
2002-07-17, 22:46
kan ta sig i skitan:) haha ser ju ut som en sportig sko kartong :) dom har ju fy fan inga snygga linjer i karossen eller nått.... men men ;)

Jaja lek inte sköön! =o)

TurboMackan
2002-07-17, 22:47
Originally posted by M3_Mackan
"Inga snygga linjer eller nått"

Ändå ska var och var annan ha deras backspeglar på sina golfar, Nissan mm.

Bra sagt!

TwinDave
2002-07-17, 22:57
backspeglarna e det ju sååååååååå mycket linjer i:) haha nerrå dom e fina, det enda också!!! NIssan kör alla BMW sååååå häääär lätt:) mohahaha

TurboMackan
2002-07-17, 23:09
backspeglarna e det ju sååååååååå mycket linjer i:) haha nerrå dom e fina, det enda också!!! NIssan kör alla BMW sååååå häääär lätt:) mohahaha

Aja tjenare hörru...

MFünf
2002-07-18, 00:50

Du kanske vill ta ett race med mig på valfri bana, du i din Nisse och jag i min M3, eller törs du inte? ;)

Borsta
2002-07-18, 04:21
Originally posted by MFünf

Du kanske vill ta ett race med mig på valfri bana, du i din Nisse och jag i min M3, eller törs du inte? ;)

Org. mot org. e nog mer intressant!!!

MFünf
2002-07-18, 09:39

Org. mot org. e nog mer intressant!!!

Varför det, det snackas ju om hur trimvänlig 300 ZX är så den kan väl trimmas då? ;)

Annars tror jag MagnusT ställer upp med sin bil, den är original.

Coopersweden.se
2002-07-18, 12:53
Hehe skulle vilja se en duell med M3 vs 300ZX med MagnusT bakom spakarna på sin M3:a =)

Borsta
2002-07-18, 13:22

Varför det, det snackas ju om hur trimvänlig 300 ZX är så den kan väl trimmas då? ;)

Annars tror jag MagnusT ställer upp med sin bil, den är original.

Det finns ett par 300:or som du skulle kunna köra mot om du vill racea mot trimmat!!

MagnusT
2002-07-18, 15:17
Alla trimmade och otrimmade 300ZX'or är hjärtligt välkomna till Bromma på lördag kl 12 ! ! !

:-D

MFünf
2002-07-18, 15:45

Det finns ett par 300:or som du skulle kunna köra mot om du vill racea mot trimmat!!

Som sagt, ni väljer racer-bana! ;)

Borsta
2002-07-18, 16:32

Som sagt, ni väljer racer-bana! ;)

Återkommer till dig lite senare!! ;)

FormulaRed
2002-07-18, 16:42
Ha ha ha ha.... ring Sjöö Borsta så blir nog BMW åkarna tysta...

MFünf
2002-07-18, 16:48
Originally posted by Z-force
Ha ha ha ha.... ring Sjöö Borsta så blir nog BMW åkarna tysta...

Du kanske missade att vi inte snackade om strippen. ;)

FormulaRed
2002-07-18, 17:30

Du kanske missade att vi inte snackade om strippen. ;)

Nej nej, bana var det väl eller?
Skulle vara kul att se en sån utmaning, men den här tråden har blivit lite av "min pappa är starkare än din" så något seriöst lär väl knappast mynna ut ur den här disskusionen.

MFünf
2002-07-18, 17:47

Nej nej, bana var det väl eller?
Skulle vara kul att se en sån utmaning, men den här tråden har blivit lite av "min pappa är starkare än din" så något seriöst lär väl knappast mynna ut ur den här disskusionen.

Om ni har några bantider kan vi kanske avgöra det redan här och nu.

Seth
2002-07-18, 20:09
Hmmz...
Vart visst en jävla pajkastning över min enkla fråga...
Inte har man blivit mycket klokare heller, men jag har ju ett halvår på mig att fundera iaf...

...kanske köper en Fiat Panda istället
=)

Richie
2002-07-18, 22:03

Vadå lr inte! M3 POWER!!!

nja, håller mig nog till turboX2 ;)
förresten vilken M3a snackar vi om (så dags att fråga nu...)

EDIT: motoralternativ o karossmodell E3X lr E4X?

MFünf
2002-07-18, 22:12
Det var nog E36 ursprungligen.

Richie
2002-07-18, 22:15
Det var nog E36 ursprungligen.

oki, som ja trodde...

kör inte du M5?

MFünf
2002-07-18, 22:16

oki, som ja trodde...

kör inte du M5?

Och M3 eller rättare körde M3 och M5, numera bara M3 och lite Alfa ibland.

Richie
2002-07-18, 22:21

Och M3 eller rättare körde M3 och M5, numera bara M3 och lite Alfa ibland.

oki... tänkte på ditt nickname ;) fick inte ihop det till m3...

Richie
2002-07-18, 22:21
iaf. en orginal 300zx tar en orginal M3... som jag förstått det

en 300zx trimmad med 200hk extra tar väl en M3 trimmad me 200hk extra... oxå...

några invändningar?

dahlman
2002-07-18, 22:33
Äsh.
Köp nått amerikanskt med V8 i.
Då behöver man ju inte ens köra bilen för att den ska
vara kul...räcker med att ligga o lyssna på mullret :)

Seth
2002-07-18, 22:36
Originally posted by dahlman
Äsh.

Har ju redan en sådan...
Inte världens roligaste iofs, framhjulsdriven och allt, men den kostade noll kr i alla fall.

Richie
2002-07-18, 22:38
Originally posted by dahlman
Äsh.

fast 300ZX V6a mullrar som en jävla V8 iaf han som ja känner, han kanske bytt up sig utan min kännedom... ;)

MFünf
2002-07-18, 23:01

oki... tänkte på ditt nickname ;) fick inte ihop det till m3...

Kan ju inte byta, MDrei är ju upptaget. :)
Fast jag räknar med att ha en M5 igen, kanske om ett och halv år till två år. :)

MFünf
2002-07-18, 23:03
iaf. en orginal 300zx tar en orginal M3... som jag förstått det

en 300zx trimmad med 200hk extra tar väl en M3 trimmad me 200hk extra... oxå...

några invändningar?

Varför skulle en tyngre bil med lägre effekt vara snabbare?

Magnus_L
2002-07-18, 23:11

Fast jag räknar med att ha en M5 igen, kanske om ett och halv år till två år. :)

Troligen har du en hundring att lägga på utrustning också (är mer påläst nu :-/). Undrar vad du kan få? :-)

Emm
2002-07-19, 16:01
*
Jag har haft både 300 ZX (Bilsport 12/96) och M3 (E36 -97; har även haft en E30 -88 och har nu en E46 -02). När jag hade 300 ZX kunde jag inte tänka mig att någonsin mer ha en bil utan turbo, men efter att ha gått över till M3 kan jag nu aldrig tänka mig att ha någonting annat än -- en BMW...

Om du vill ha en hyfsat snabb glidare som väcker allmänhetens uppmärksamhet kan du med gott samvete välja 300 ZX, men vill du ha diskretion och mer körglädje skulle jag rekommendera en M3, och helst då med 3.2-litersmotorn.

300 ZX väger drygt 1,7 ton, har 282 hk original och gör klassiska 0-100 på 6,1 sek. Trim är betydligt billigare i kr/hk räknat, men skall du göra en ordentlig genomgång drar det ändå iväg. Min hade ca 416 hk (Rototest) och var då ganska grym på stan (bland glada amatörer -- mot riktiga kvartsmilsracers fanns givetvis inte mycket att sätta emot med den tjänstevikten...). Körglädjen bestod dock mest i kicken att acca rakt fram (särskilt i söderledstunneln när insugsljudet gjorde en döv i ett par minuter...). När det börjar svänga krävs det att du verkligen lärt känna bilen mycket väl (bankörningserfarenhet), annars kan det gå illa (tänker på olyckan nyligen, men har även egna erfarenheter).

M3 väger drygt 1,5 ton, har 286/321 hk original och ligger på 6,0/5,5 sek. Trim är dyrt, och du kommer med rimliga medel inte i upp i mer än 350 hk (min hade ca 335 hk) utan att montera kompressor eller turbo -- men då är ju hela poängen med den raka sexans reptilsnabba respons borta. Med M3 är körglädjen rakt fram kanske lite mindre, men är å andra sidan flerfalt större när vägen svänger! En bil som i alla fall för mig var betydligt lättare att lära känna och pressa till gränsen.

Man sitter bra och har många bekvämligheter i båda bilarna, och får man bara tag i justa exemplar som man sedan sköter (t.ex. ser till att komma upp i arbetstemperatur innan man gasar på, låter turbon på 300 ZX kylas ned innan man stänger av, o.s.v.) så är det inga större problem med någon av dem. Skall man ändra på något så har har helt klart bättre bromsar på 300 ZX högsta prioritet (redan efter tre varv på Anderstorp var mina helt slut; bara korkat att hårdtrimma utan att göra något åt bromsarna...).

Hoppas denna lilla uppsats är till någon hjälp, men framförallt så skall du provköra båda bilarna själv och dra dina egna slutsatser -- frågar du befintliga ägare till någon av bilarna får du nog bara höra lovord... Lycka till!
*

FormulaRed
2002-07-19, 18:36
*applåd*

Kul med ett vettigt inlägg o inte bara en massa "finnig 18-åring" fasoner!

3000 GT
2002-07-19, 18:42
Har du en svart 300a me 18 eller 19 tummare?

MagnusT
2002-07-19, 18:44
Originally posted by Emm
*
......är det inga större problem med någon av dem. Skall man ändra på något så har har helt klart bättre bromsar på 300 ZX högsta prioritet (redan efter tre varv på Anderstorp var mina helt slut; bara korkat att hårdtrimma utan att göra något åt bromsarna...)....* Tyvärr är det M3'ans akilleshäl osså. Iaf om du kör med r-däck o bankörning... då är det lätt att bromsarna tar slut fort tyvärr (vet av lång erfarenhet så att säga...)

/MagnusT

MagnusT
2002-07-19, 18:47
Men som sagt, ni som har 300ZX och M3'or, kom till Bromma halkbana i morrn och prova en repa i Superstage-cupen!!!

FormulaRed
2002-07-19, 18:49
Originally posted by 3000 GT
Har du en svart 300a me 18 eller 19 tummare?

Japp, den är svart (ett tag till...) med 18" OZ Racing split fälgar. Var på Gälleråsen förra helgen.

3000 GT
2002-07-19, 18:54

Japp, den är svart (ett tag till...) med 18" OZ Racing split fälgar. Var på Gälleråsen förra helgen.

Ok, tror du hamnade bakom oss i nån rondell i finnspång,.. vi åkte en grå 300a me ats fälgar. Vi var förövrigt på gelleråsen oxå

Peter

FormulaRed
2002-07-19, 19:02
Originally posted by 3000 GT

Ok, tror du hamnade bakom oss i nån rondell i finnspång,.. vi åkte en grå 300a me ats fälgar. Vi var förövrigt på gelleråsen oxå

Peter

He he... Jepp! Jag bor i Finspång! =)
Hade precis varit ute o tankat inför dagen! Snacka om förvånad jag blev när den första (och enda) bilen jag mötte på morgonkvisten var en annan Z'a!

Såg er bil bland de andra nizzarna på åsen sen, men det var aldrig någon ägare i närheten... osocial??

3000 GT
2002-07-19, 19:13

He he... Jepp! Jag bor i Finspång! =)
Hade precis varit ute o tankat inför dagen! Snacka om förvånad jag blev när den första (och enda) bilen jag mötte på morgonkvisten var en annan Z'a!

Såg er bil bland de andra nizzarna på åsen sen, men det var aldrig någon ägare i närheten... osocial??

Hehe, kan tänka mig det.

Vi satt mycket å kollade på de som åkte på banan. Sen stog vi och snackade med polarn som var den enda 3000 åkaren.

Vi får snacka nästa gång, kul att vi mötte dig i finspång iallafall! har aldrig varit där tidigare

MFünf
2002-07-19, 19:22
Har ni inga tider från Gelleråsen?

FormulaRed
2002-07-19, 19:36
Nepp... körde inte. Dessutom är jag en usel chaffis! ;-)

Seth
2002-07-19, 20:47
Originally posted by Emm
*
Jag har haft både 300 ZX (Bilsport 12/96) och M3 (E36 -97; har även haft en E30 -88 och har nu en E46 -02). När jag hade 300 ZX kunde jag inte tänka mig att någonsin mer ha en bil utan turbo, men efter att ha gått över till M3 kan jag nu aldrig tänka mig att ha någonting annat än -- en BMW...

Om du vill ha en hyfsat snabb glidare som väcker allmänhetens uppmärksamhet kan du med gott samvete välja 300 ZX, men vill du ha diskretion och mer körglädje skulle jag rekommendera en M3, och helst då med 3.2-litersmotorn.

300 ZX väger drygt 1,7 ton, har 282 hk original och gör klassiska 0-100 på 6,1 sek. Trim är betydligt billigare i kr/hk räknat, men skall du göra en ordentlig genomgång drar det ändå iväg. Min hade ca 416 hk (Rototest) och var då ganska grym på stan (bland glada amatörer -- mot riktiga kvartsmilsracers fanns givetvis inte mycket att sätta emot med den tjänstevikten...). Körglädjen bestod dock mest i kicken att acca rakt fram (särskilt i söderledstunneln när insugsljudet gjorde en döv i ett par minuter...). När det börjar svänga krävs det att du verkligen lärt känna bilen mycket väl (bankörningserfarenhet), annars kan det gå illa (tänker på olyckan nyligen, men har även egna erfarenheter).

M3 väger drygt 1,5 ton, har 286/321 hk original och ligger på 6,0/5,5 sek. Trim är dyrt, och du kommer med rimliga medel inte i upp i mer än 350 hk (min hade ca 335 hk) utan att montera kompressor eller turbo -- men då är ju hela poängen med den raka sexans reptilsnabba respons borta. Med M3 är körglädjen rakt fram kanske lite mindre, men är å andra sidan flerfalt större när vägen svänger! En bil som i alla fall för mig var betydligt lättare att lära känna och pressa till gränsen.

Man sitter bra och har många bekvämligheter i båda bilarna, och får man bara tag i justa exemplar som man sedan sköter (t.ex. ser till att komma upp i arbetstemperatur innan man gasar på, låter turbon på 300 ZX kylas ned innan man stänger av, o.s.v.) så är det inga större problem med någon av dem. Skall man ändra på något så har har helt klart bättre bromsar på 300 ZX högsta prioritet (redan efter tre varv på Anderstorp var mina helt slut; bara korkat att hårdtrimma utan att göra något åt bromsarna...).

Hoppas denna lilla uppsats är till någon hjälp, men framförallt så skall du provköra båda bilarna själv och dra dina egna slutsatser -- frågar du befintliga ägare till någon av bilarna får du nog bara höra lovord... Lycka till!
*

Jag tackar och bockar för vettiga synpunkter!

MFünf
2002-07-19, 20:57
Nepp... körde inte. Dessutom är jag en usel chaffis! ;-)

Men på ngn annan 300ZX då?

Z-Thompa
2002-07-19, 22:14
var ingen tidtagning !!! och själv hade jag inget stopp ur med mig trots att jag agera bänkvärmare hela dan :(

men ena polarn som hade bytt bromsar till i år gick det mkt snabbar för än förra året!! han kunde bla utnytja rakan fullt ut!!men jag vågar inte utala mig om några tider

Borsta
2002-07-20, 00:04
Har hört 1,17 på Gälleråsen som bäst med en 300:a, vet ej dock hur det står sig??

MFünf
2002-07-20, 00:05
Har hört 1,17 på Gälleråsen som bäst med en 300:a, vet ej dock hur det står sig??

1.17 är väldigt bra, vem har kört det?

Borsta
2002-07-20, 00:06

1.17 är väldigt bra, vem har kört det?

En kille som heter Thomas Sjöö, du har nog hört namnet förut!! :D

MFünf
2002-07-20, 00:09

En kille som heter Thomas Sjöö, du har nog hört namnet förut!! :D

Näe men vad har han gjort med den 300ZX:en?

Borsta
2002-07-20, 00:12
Inte en aning faktiskt!! Dock så vet jag att han e en jävel på att ratta och det är ju där avgörandet ligger!!

Tror att det var förra året som han körde med en 200sx (S13) som bara hade uppgraderade bromsar och lite väghållning, med vilken han sopade banan med retsen av de som var där oavsett trimmningsgrad!

Borsta
2002-07-20, 00:14
Kan även tillägga (vet ej om jag får säga detta) att han har en raceklar 300:a i garaget där det bara saknas sponsorer!! Vet ej vilken serie men jag tippar på GT!!

MFünf
2002-07-20, 00:18
Inte en aning faktiskt!! Dock så vet jag att han e en jävel på att ratta och det är ju där avgörandet ligger!!

Tror att det var förra året som han körde med en 200sx (S13) som bara hade uppgraderade bromsar och lite väghållning, med vilken han sopade banan med retsen av de som var där oavsett trimmningsgrad!

Visst beror det mest på chauffören men bland de blinda så är den enögde kung. ;)

Sen vet alla som kör bana att det är viktigare med bromsar och väghållning en massa effekt. När vi var där med BMW Sport Club var den näst snabbaste BMW:n en E30 M3 med ca 210 hk, gissa vem som var snabbast?

1.17 låter alldeles för snabbt med tanke på att Fredrik Ekblom körde såna tider med en M3:a på R-däck men med tillräckligt mkt lättning, effekt, bättre bromsar och väghållning samt R-däck så kanske det går.

Borsta
2002-07-20, 00:21
1.17 låter alldeles för snabbt med tanke på att Fredrik Ekblom körde såna tider med en M3:a på R-däck men med tillräckligt mkt lättning, effekt, bättre bromsar och väghållning samt R-däck så kanske det går.

You may be surpised!!!

Näe, nu ska jag sticka iväg till jobbet! -Peace!

MFünf
2002-07-20, 00:25

You may be surpised!!!

Näe, nu ska jag sticka iväg till jobbet! -Peace!

Menar du att han kör bättre en Ekblom?

MagnusT
2002-07-20, 01:00
Om du banpreppar en 300 (lättar den, chassieuppgradering, r-däck, o liiiite trim (mår man bra av på Gelleråsen)) så låter det väl fullt rimligt med en bra chafför? Men gatdäck o originaltrim... nepp!

MagnusT
2002-07-20, 01:01
...bland de blinda så är den enögde kung. ;)Hehe!!

MFünf
2002-07-20, 01:04
Originally posted by MagnusT
Hehe!!

Tack förresten! :)

MFünf
2002-07-20, 01:05
Originally posted by MagnusT
Om du banpreppar en 300 (lättar den, chassieuppgradering, r-däck, o liiiite trim (mår man bra av på Gelleråsen)) så låter det väl fullt rimligt med en bra chafför? Men gatdäck o originaltrim... nepp!

Men då snackar vi en rejäl lättning också typ 400 kg minst, eller hur?

Hultqvist
2002-07-20, 01:29
är det bara jag som tycker 300 ser gammal ut??

iofs så har m3an några år på nacken också men ser helt klart bättre ut.

FormulaRed
2002-07-20, 09:59
Originally posted by Hultqvist

Japp, det är bara du...

Z-Thompa
2002-07-20, 10:10
Jag käner Tompa sjöö och hans 300zx är lättad 1430 eller 1340??tror jag den väger med han och full tank. och hade 6kolvs insx ok 330 skivor då och ca 400hk imotorn och säkert slicks sitter även båge ibilen.. han låg på 1.20 förra året med sin 200sx (s14) då satt insx bromsarna på 200:an och lite styvare fjädrar samt slicks och orginal motor....

300:an står på pallbockar nu och har gort det i 4år killen drog igång lite förstora projekt när han blev sugen på att köra en i sportvangns serien men nu är snart motorn klar så för hoppnings vis får vi se den nästa år

ang den 300:an som saknar sponsorer !! det är en helt annan bil en ren banrace bil byggd av nissan kungsängen byggd för slc(svenska långdistans cupen)grejen var att sjöö skulle köpa loss den bygga klar den och köra 24h nyburgering men fick inte tag i tillräkligt med stålar !!!

ska tillägas att killen är runt 45 och har väll syslat med banracing hela livet typ ;) och tävlar aktivt med hundkoja och tror hemma banan för klubben är just gälleråsen!!

MagnusT
2002-07-20, 10:17
Jag käner Tompa sjöö och hans 300zx är lättad 1430 eller 1340??tror jag den väger med han och full tank. och hade 6kolvs insx ok 330 skivor då och ca 400hk imotorn och säkert slicks sitter även båge ibilen.. han låg på 1.20 förra året med sin 200sx (s14) då satt insx bromsarna på 200:an och lite styvare fjädrar samt slicks och orginal motor....

300:an står på pallbockar nu och har gort det i 4år killen drog igång lite förstora projekt när han blev sugen på att köra en i sportvangns serien men nu är snart motorn klar så för hoppnings vis får vi se den nästa år

ang den 300:an som saknar sponsorer !! det är en helt annan bil en ren banrace bil byggd av nissan kungsängen byggd för slc(svenska långdistans cupen)grejen var att sjöö skulle köpa loss den bygga klar den och köra 24h nyburgering men fick inte tag i tillräkligt med stålar !!!

ska tillägas att killen är runt 45 och har väll syslat med banracing hela livet typ ;) och tävlar aktivt med hundkoja och tror hemma banan för klubben är just gälleråsen!! Två kuliga bilar som längtar ut på banorna!!! Ajajaj vad jag blir sugen på att köra racing på riktigt!!!

JSH
2002-07-20, 10:37
Originally posted by Hultqvist

skulle vilja påstå det motsatta,att 300 ser otroligt modern ut med 12 år på nacken,jämför med andra bilmodeller från -90

MagnusT
2002-07-20, 10:40
Originally posted by JSH

skulle vilja påstå det motsatta,att 300 ser otroligt modern ut med 12 år på nacken,jämför med andra bilmodeller från -90 Smaken är ju som baken o tur är väl det! :-D Ställer du en E46 M3 o en E36 M3 bredvid varandra så ser onekligen E36 inte helt ny ut!

Mr2Calle
2003-05-30, 14:10
Orkade inte läsa alla inlägg men kan konstatera ) religions skilnader )

Gör som någon skrev tidigare : Prova båda bilarna och köp den som känns bäst !

Egen åsikt : Z syns du mer i och har roligare på sommarn eftersom det finns targa på den.

Lycka till nya bilen..

NewfarM
2003-05-30, 14:13
Skulle jag stå i det valet så hade det blivit en 300ZX, M3 verkar ha blivit var mans bil! = trist!

Seth
2003-05-30, 14:15
Originally posted by Mr2Calle
Orkade inte läsa alla inlägg men kan konstatera ) religions skilnader )

Gör som någon skrev tidigare : Prova båda bilarna och köp den som känns bäst !

Egen åsikt : Z syns du mer i och har roligare på sommarn eftersom det finns targa på den.

Lycka till nya bilen..

Hehe, den här tråden var ju inte sprillans ny direkt =)

Ny bil införskaffades redan förra hösten, och det blev varken M3 eller 300zx...

Edit: Kan ju passa på att tacka för alla svar.

Liljan
2003-05-30, 16:04
Som jag har förstått det så har de allra flesta tester på 300ZXTT visat på at de rent generellt gör 402.33 meter på allt från 13.9 till 14.5sekunder(till och med över 15 sekunder med Automatlåda) beroende på årsmodell.

Till och med den amerikanska M3 versionen med 240 häst har ett snitt på ca 14.0 i tester. 321 hästarn har testats till 13.6 ett flertal gånger.

Zrob
2003-05-30, 23:26
Jo 14,0sek på 402m är inte så upphetsande, men lägg 20-30 000kr på lite gosaker på dom båda modellerna så kan vi ju kolla skillnaden sen!!
Zan kommer rocka!!

Liljan
2003-05-31, 01:00
Det var väl mer en pik mot dem som paraderar 300'ans orginalprestanda.

Men man skulle ju då även kunna resonera så att t ex en C4 eller C5 Corvette med 20-30papp under huven skulle även röra på sig ganska frisk, eller varför inte en bubbla med samma pengar ujujuj.

NORMIND
2003-05-31, 02:05
min uppfattning är att nissan bilen är billigare att äga ? har jag fel. då jag nu sist kollade försäkring på en Bmw M3 -93 så hade den blive höjd med 4k per år vilket resulterade i att den skulle kosta ca 13500kr per år vilket då är lite i överkand bara för att få åka en bil med dom där tre sån betydelse fulla bokstäverna BMW

sen har man åkt turbo sen man började köra bil typ och då uppskattar man inte en M3 så mycke då jag provkörde en M3 -96
med 321hk 6växlad och blev besviken den började ju aldrig dra iväg utan bara smög på visseligen rätt fort men saknade turbon endå

min slutsats är du Turbo eller Sugmotor, det är frågan.
en sak till ska du trimma = turbo, för att sugisen blir så dyr att trimma om du ska ha många HK

sen har jag för mej att nissan 300ZX TT skla gå att få upp i 400hk ganska enkelt

Richie
2003-05-31, 09:42
flyttad :P

Zrob
2003-05-31, 10:13
Originally posted by NORMIND
min uppfattning är att nissan bilen är billigare att äga ? har jag fel. då jag nu sist kollade försäkring på en Bmw M3 -93 så hade den blive höjd med 4k per år vilket resulterade i att den skulle kosta ca 13500kr per år vilket då är lite i överkand bara för att få åka en bil med dom där tre sån betydelse fulla bokstäverna BMW

sen har man åkt turbo sen man började köra bil typ och då uppskattar man inte en M3 så mycke då jag provkörde en M3 -96
med 321hk 6växlad och blev besviken den började ju aldrig dra iväg utan bara smög på visseligen rätt fort men saknade turbon endå

min slutsats är du Turbo eller Sugmotor, det är frågan.
en sak till ska du trimma = turbo, för att sugisen blir så dyr att trimma om du ska ha många HK

sen har jag för mej att nissan 300ZX TT skla gå att få upp i 400hk ganska enkelt

Ja, närmare 400hk är lätt att få upp en 300a i. Luftfilter, grövre avgas med rensade kattar och uppställt laddtryck till ca 1,05bar (0,65bar orginal). Men då måste man köpa en bättre koppling också!!

Proppen
2003-05-31, 17:53
300:an

E36 är alltför uttjatad.

NORMIND
2003-05-31, 19:07
Originally posted by Zrob
Ja, närmare 400hk är lätt att få upp en 300a i. Luftfilter, grövre avgas med rensade kattar och uppställt laddtryck till ca 1,05bar (0,65bar orginal). Men då måste man köpa en bättre koppling också!!

måste man säkert det vet jag inget om...