Jag tänkte att jag göra en tråd om dessa claybars för det finns bara lite info här och var i flera olika trådar...
Vart man kan köpa dem, vilka som ni sjävla använder, vilka funkar bäst etc.
Så get on it och skriv lite nyttig info nu ;)
Utskriftsvy
Jag tänkte att jag göra en tråd om dessa claybars för det finns bara lite info här och var i flera olika trådar...
Vart man kan köpa dem, vilka som ni sjävla använder, vilka funkar bäst etc.
Så get on it och skriv lite nyttig info nu ;)
Använder själv Zainos ClayBar. Funkar jättebra för mig !
Finns att köpa på http://www.carwaxzaino.fi/sweindex.php
Det viktigaste är att hålla ytan som behandlas hela tiden våt och smörjad så ClayBaren inte repar målytan. Likaså skall man komma ihåg att forma om stången så att man alltid har en ny och ren yta som är i kontakt med målytan.
Om man tappar ClayBaren i marken skall man slänga den direkt !
Meguiars finns på micro.
Hansen racing säljer även mothers clay bar såg jag när jag var där.
Lahega har blå och röd claybar (som förmodligen är magic clay) i sitt sortiment, autoexperten kan ta hem men brukar inte ha i butik.
Själv kör jag med Erazer som jag köpt från autopia shoppen. Gul och ganska billig då jag ändå handlade saker från staterna.
Dock så finns det inte så många olika sorter som man tror, de flesta märker om med eget namn. Tex så skall Zainos clay vara identisk med mothers.
De flesta följer konventionen att standard är blå, röd lite mera aggressiv, såg även att någon hade en grön claybar som skulle vara så snäll att man kan använda den varje gång man tvättar bilen...
Bra med snabba svar ;)
Tror jag ska köra på Meguiars när jag ändå har så nära till Micro. Ska bli spännande och testa om de funkar så bra som folk säger.
Jag köper från www.lj-trading.se/webshop men har även Meguiars blåa. Kul att folk har fått upp ögonen för clay, ger en mkt bättre grund för när man skall försegla. Samt att man sparar in mkt tid på poleringen.
Så... var och köpte Meguiars claybar kit på Micro idag på eftermiddagen. Funkade kanon. Tog ju bort i princip allt småskit. Om man jämförde ytan före vs. efter så var den bra mkt lenare, som den skulle bli.
Med andra ord kan man säga att det var de där 246kr gick inte till nått skäp iaf :P
claybar=?
http://www.autopia-carcare.com/inf-clay.htmlCitat:
Ursprungligen postat av Janne z
jag köpte Meguiars kitt på micro idag o använde på bilen nu ikväll efter tvätt.. fyfan vilken skillnad på lack.. den vart ju så len att man ville börja kela med den. (ja jag är sjuk).
Helt normalt om du frågar mig. :DCitat:
Ursprungligen postat av Danne_F
Är det bara jag som tycker att flera hundra spänn för lite plastlera och lubriceringsmedel är ganska mycket? :/
Kommer nog ändå testa claybar, men förstår inte varför det är så dyrt bara...
Citat:
Ursprungligen postat av Malsa
i kittet som jag köpte var det nån sort snabbvax flaska med, tror den kostade runt 120kr löst på micro. men visst leran är apdyr men en sån claybar går ju o använda nåra ggr innan man kastar o köper ny.
man behöver ju inte använda den varje gång man tvättar bilen precis.
Clay Magic, asbra.
Läste i ett amerikanskt forum om en kille som gick till motsvarande Panduro och köpte modellera. Det funkade nästan lika bra. Har för mig att han använde Meguiars glidmedel till detta.
Ska se om jag hittar länk.
Jag har faktiskt ståt och klämt på ett paket cernitlera på panduro och tyckt att det var bra likt en claybar. Vore bra kul om det funkar.Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Testa och berätta hur det gick...Citat:
Ursprungligen postat av pelle242
Hörde från en bilrekondare att han föredrog den från 3M framför Meguiar, har dock inte hunnit testa själv ännu.
Testa gärna och berätta vad du tyckte ;)Citat:
Ursprungligen postat av Jim Profit
Jag clayade förövrigt min mors Clio igår. Satan vad skit det var på sidorna. Var ju som dit klistrat sandpapper typ :P Men det vart rent och fint efter iaf hehe.
Smaken är som baken.Citat:
Ursprungligen postat av Jim Profit
Kan man gå på lacken med lera trots att man nyss gjort ett jättejobb med cleaner, polish och vax, eller måste lacken vara obehandlad?
Visst kan du göra det !Citat:
Men se till att ha målytan väl smörjad med vatten/tvättmedel så att du inte repar ytan.
För det andra skall du nog vara beredd att vaxa den på nytt. Clayen kommer nog att ta bort största delen av vaxet om du gnuggar hårt.
Annars borde väl målytan vara i ganska gott skick om du nyss har utfört det jobbet. Är du säker på att du behöver Claya ?
Oftast gör man ju det som det första steget, före cleaner, polish etc...
Vet att det är allra första steget men jag drabbades plötsligt av sån inspiration att gno upp bilen ordentligt igen.
La iof. ned ett jävla jobb på den där lacken men känner ändå att det skulle kunna bli lite bättre.
Hej alla!
Tänk bara på att det är mycket lätt att repa bilen när man använder en claybar. Arbetade en del med lera under min til på Mr.CAP och vi gjorde alltid en polering av bilen efter en lerabehandling. Spec mörka bilar är som vanligt grymt känsliga. Även om man inte gör djupa repor så blir det smårepor typ polerrepor.
Vi använde 3M:s lera btw.
/Danne
Vi använder oss av Ditec:s lera, och fungerar kanon!
Mvh/Tobbe
lahega har en kanonlera men den är dyr.
Menar du att det kan bli repor om man gör fel, eller blir det alltid repor?Citat:
Ursprungligen postat av Danne H
Finns det inte olika vassa claybars typ Röd, Gul osv beroende på användningsområde (och tillverkare). Vilken använde ni?
Citat:
Repar alltid mer el mindre, beroende på färg syns det el ej.
Blå från 3M.
Om ni skall ha bra och billig lera så satsa på den gråa som finns på www.lj-trading.se/webshop
Enligt mig är det korkat att köpa "Lahegas" 200grammare för 450+moms
Tja
Jag ser att det redan diskuteras i tråden men har det hänt något nytt på clay bar fronten sen dess? Är billig lera lika bra som dyr sådan?
Vad ska man köpa?
https://www.youtube.com/watch?v=mNcUbHnBe4Y
Och som smörjmedel, vanligt bilschampoo funkar bra.
Jag beställer från en kontakt i Kina via Aliexpress. Dom är märkta med 3M men har ingen aning om dom faktiskt är just 3M.
Betalar 70:- inkl. frakt för 4 stycken "bars".
Tack för svar, har missat det helt.
Jag köpte Biltemas clay bar kit, har en ytterst liten yta att behandla. Samtidigt kan man testa om den är bra för framtida behov.
Kan garantera att det inte är 3m men dom kan ju funka för det.
Duken som visas i filmen är riktigt nice.
Men man ska veta att alla clay sorter eller dukar som avverkar på filmen är rätt så aggresiva, kanske inte i sig själva men skiten man får med repar, mer då med en duk än med lera enlig min erfarenhet.
MVH/