Proffsen borde ju logiskt sett med sin erfarenhet inte vare sig orsaka eller vara involverade i särskilt många olyckor, men tittar man procentuellt på antalet privatbilister kontra lastbilsförare som är involverade i olyckor får iaf inte jag intrycket av att det är så (dock sagt utan att ha tittat på faktiska siffror, samt utan att ha tagit hänsyn till den stora skillnaden i tillryggalagda mil som genomsnittsprivatbilisten kontra gemonsnittschaffisen kör).
Självklart kan en personbil orsaka stor skada, men jag tror vi kan enas om att skadeverkan av en lastbil är större - oavsett om vi talar personskador eller annat? Personbilar har dessutom krav på vissa säkerhetsbitar som lastbilar verkar sakna (exempelvis vinterdäck). Samma sak vad gäller privatbilisters körprov - tex halkutbildning...
Tyvärr verkar inte kärnan av kritiken nå fram t er - det är "ni" som gång på gång framhäver hur svårt och avancerat det är att framföra era fordon, inte "vi" privatbilister. Jag intalar mig att merparten av privatbilisterna inser att det är skillnad på att köra ett 60-tonsekipage kontra en personbil på 1-2 ton, och att de flesta likaså inser att ni har släp med allt vad det innebär.
Däremot går det ur mitt perspektiv inte att bortse från att personer som har bilkörning som sitt yrke borde vara relativt lågt representerade i olycksstatistiken - vilket jag tyvärr inte får intrycket av när det gäller just lastbilar. Skulle kunna radda ett antal exempel på rent idiotiskt beteende i trafiken från olika lastbilsförare, men det är ju tyvärr lönlöst när det inte är kritik som når just dessa personer - så istället kommer ju förslag på vad vi (ur personbilisters perspektiv) skulle vilja se från er/era arbetsgivares/lastbilstillverkarnas/lagstiftarnas sida.
Om du själv vet med dig att du kör bra och underlättar för privatbilister så förstår jag inte varför du synbarligen tar så illa vid dig när folk ger (i stort) konstruktiv kritik? Ok, en del är sagt med hyfsat vassa tungor (tangentbord), men du har såklart ingen skyldighet att försvara en hel yrkeskår - i synnerhet inte de personer/förare som du vetinte borde få framföra den sorts fordon du har som arbetsplats på allmän väg. Genom att ta hela kåren (inkl. klåparna) i försvar blir dina argument enbart kontraproduktiva, inser du inte det?
Återigen, du är "proffs" och skall rimligtvis klara av saker som amatörer inte gör... En bättre analogi än din vore således om en privatcyklist fnös åt en tävlingscyklist som inte orkade trampa uppför backen, eller kunde hålla sig på hjulen i en snäv kurva. :-)