Det är svårt att veta om jag förstod innehållet i ditt inlägg. anyhow har jag aldrig lagt märke till att det frekvent parkeras bilar i uppförsbackar. du menar att folk gör det för att jävlas? kanske är så att de inte tar sig upp dom heller?
Utskriftsvy
Förarna ser jag inte som något problem, det blir väl inte vilken polack som helst som kommer få framföra ett sådant ekipage, utan att det lär bli kunniga och troligen för uppgiften specifikt utbildade förare..
Jag menade snarare hur det kommer gå i daglig trafik, just med halka/snökaos och framförallt tillsammans med den vanliga trafiken; med ETT-ekipagens extra släp och ytterligare 6m längd tillsammans med folks extrema tröghet att alltid göra "som jag alltid gjort"... Och det tar ju en liten extra tid att köra om ett sånt ekipage, i synnerhet i vinterväglag när man inte kan trycka full pelle, och när folk även såsar om i knapp styrfart trots att de kör om.. Många gör ju idiotomkörningar och kastar sig in i glipan mellan dragbilens front och mötande bil som då kanske är precis nätt och jämt att de hinner om utan att fronta med mötande bil..
Det KOMMER till 100% säkerhet ske olyckor när den som kör om plötsligt upptäcker att "Oj, det var ju en vagn till!", och får välja frontalkrock, diket, eller att försöka preja lastbilen av vägen (lycka till)...
Än så länge har det ju gått utan problem på teststräckan de kör nu, vad jag förstått iallafall.
Detta är tydligen en nyhet för zatzychaffisarna. Det är DU som ska framföra din lastbil, gärna på ett säkert sätt. Svensson har ingen aning om hur det är att köra lastbil o han behöver inte ha det heller.
Självklart tycker även jag att man ska man visa varandra hänsyn i trafiken o underlätta för tung trafik men svensson i sin japanska skithög tänker inte så. Varje person som framför ett fordnon är ansvarig för det. Om Menghini med sina 25,25m o 60ton (han gillar att påpeka det) behöver extra utrymme i en korsning så är det inte alla som förstår det men det spelar ingen roll. Om en tradare behöver mer utrymme o ingen vill ge honom det så får han vänta tills det finns. Fel? Möjligen. Sant? Ja!.
Tack alla chaffisar som kör ut allt vi behöver för att leva som vi vill. Ni gör en fin innsats men mänskligheten dör inte ut utan er. Jag förstår inte varför just lastbilschaffisar har fått för sig att de är så mycket viktigare än alla andra.
Jag har glidit av vägen stillastående, som tur var så vart det bara ett staket som fick plikta med livet. Då spelar det ingen roll hur duktig du är, börjar det glida är det oftast kört.
Har även blivit sittandes i hytten för att jag inte kunde kliva ur, släppte jag bromspedalen så gled lastbilen iväg med enbart parkeringsbromsen i.
Samhället ÄR beroende av lastbilstransporterna era jävla gökar!
Ska jag ha en reservdel en viss dag eller tid så ska jag. Får jag inte det kanske min kund skiter i om det är mitt eller en lastbilchaufförs fel. Enligt honom har mitt företag inte levt upp till förväntningarna och då kanske jag förlorat en kund, en kund som i värsta fall kan vara värd flera 100-tusen för mig.
Det kan bli en lååång kedja av drabbade, men det verkar inte riktigt gå in för er som ibland lastar bilen full (för övrigt det tyngsta ekipage ni någonsin kört) och kör som svin upp till sälen på jullovet...
Intressant tråd onekligen :-) Det mest intressanta av allt är att mindre än 10% handlar om det trådstartaren egentligen skrev om. Resten är i princip sandlåda..
Summering av det som inte handlar om ämnet (ja, jag är ironisk..):
Alla yrkeschaffisar är totala jävla idioter som inte fattar att ta det lugnt i skitvädret som råder nu. Dessutom är det helt odödliga och övermänniskor som alltid har rätt.'
Bilistjävlarna är arslen som ínte har en aning om hur det är att framföra 60 ton fordon. Däremot TROR de att de vet precis allt om hur det ligger till..
För att återgåt till vad tråden egentligen handlar om:
tycker att skyltarna som sitter på bussar med långt överhäng inte alls är dum.
Syns klart och tydligt även på lite håll. Är nog lite vanesak för folk innan man snappat det.
Sen kommer det ju alltid finnas de som inte fattar men de kan man aldrig informera tillräckligt oavsett.
Det finns nog duktiga Polacker också. Dock retar sig folk väldigt på dom inte bryr sig i vilotider, skiter i böterna (bränner upp lappen medsamma dom är ute ur landet), och dom där jäkla bränslestölderna för att kunna frakta ännu billigare. Tack vare dom börjar alla rastplatser runt om i Europa var förstörda också.
Själv fick jag nog av dem i somras. Ställt mig för kvällen i Lilla Edet och skall precis dra för gardinerna så slänger man en hastig blick i spegeln står jäveln där med sin jäkla gas och pump.
Hoppade till ratten istället och stack i väg med förstörd vilotid osv. Gasen skulle väll inte vara så farligt, somnar åtminstone snabbt. Men kan snabbt bli lite för mycket och kändes som det finns bättre sätt att avsluta allt på, dom 600l diesel hade jag skitit i.
Märks att du mycket lite erfarenhet av körning i andra länder, främst i Öst. Har varit inblandad i 3-4 olyckor med bil, samtliga i öst, samtliga orsakade av totalt omdömeslösa förare. En ordentligt alkopåverkad, en lastbil som backar rakt ut på huvudled så att andra fordon flyger som brickor i ett spel, en förare av en äldre Fiat vars bromsar fungerat sporadiskt de senaste året och gett upp helt just när jag låg framför. Kan bara tack högre makter att jag slapp nackskador eller annat. Du kan även ta en tripp till nån Italiensk storstad, eller Indien eller vad som helst.
Det här har noll med utbildning att göra, utan är en ren kulturell grej som sitter rätt djup i trafikmönstret.
Med det inte sagt att det inte finn bra förare, men risktagande, omkörningar, tutande, inställning till alkohol och annat ligger på en , för en medelsvensk, fullständig otänkbar nivå.
det här är vardag
YouTube - Crazy polish truck driver
YouTube - Crazy Truckers on European Highway
YouTube - Kamikaze Busfahrer - insane crazy busdriver
Nu har du säker insett att detta är rätt ovanligt här i Sverige. Vad i din fantasi får dig att tro att beteendet ändras när dessa förare kommer hit ?
Kul att du har börjat köra lite extra på ett åkeri :) Är det en jumbotrailer om man får fråga? Eller en vanlig trailer som är med eller utan kran?
Jag praktiserade på ett åkeri i Sthlm för 4 år sen, det var riktigt kul att jobba där :D Första gången man satt i en dragbil var lite läskigt, gamla chefen skulle hämta "lilljumbon" på verkstan och frågade mig om jag skulle med och självklart svarade jag ja :D När vi skulle köra ut från arbetsplatsen så kändes det som att man skulle hamna i diket men noterade samtidigt att man måste köra lite längre fram och sen svänga, det tar en hel del plats så din beskrivning förvånar mig inte. Jag har stor respekt för lastbilsförare, när de ska svänga så behöver de ju ofta korsa 2 filer, då stannar jag såklart så att man inte blir mosad. Tyvärr så finns det bilister som inte har nån förståelse och det är tråkigt.
Mvh
ne det var det inte. När jag var på fabriken så var det en dam i 50-års åldern (som troligtvis rökte för mycket blend och drack för mycket vin på helgerna, det kanske också har relevans?) som stoppade plåtbitar i en maskin som sedan skötte resten.
Vad har det med saken att göra?
Vi pratar transporter...
Jag har väldigt stor erfarenhen av att köra i andra länder. Östländerna begränsar sig faktiskt till typ 100mil i polen. Du har helt rätt i att de är tokgalna när det äller bilkörning där. Polackerna verkar dock ha satsa lite på det här med transporter. Jag kör årligen ca1000 mil i europa o där är det fullt av polskreggade tradare. De verkar dock enligt min erfarenhet lugna sig ordentligt när de är utanför polens gränser.
Glöm inte den packade ungrare som körde ihjäl folk för några år sedan. Han satt och söp på färjan till Sverige...
Tredje filmen finns en förklaring till, orsaken är att den infart de kör till går till företaget de ska till. För att komma på rätt sida hade de behövt köra några mil tillbaka för att komma i rätt fil.
Så stressad ska man iaf inte vara, att man inte kan ta sig den tiden.
Om jag inte lastar nåt på min bil så har dom inget jobb, för då har dom nog fullt med det dom behöver på lagret så då blir det stopp i tillverkningen.
Sen lastar jag inget på min bil eftersom jag inte kör lastbil (längre). Jag beställer delar och vill ha dom i tid.
Jag vet alltså vad det innebär att köra lastbil och jag vet vad det innebär att vara beroende av att godset dom kör kommer fram i tid.
Var det nåt mer?
Det är dit jag vill komma. Lastbilar är viktiga men det är även den plåtstansande storöknde damen. Vem är viktigast? Lastbilen har ingen körning utan henne o hon har inget jobb utan lastbilen...
nån måste förklara för mig hur det gick och blev relevant vad som körs på lastbilen och vem som tillverkat den?
Yes, rätt snygg är hon också :)
Det var mer menat att vem som helst lär inte få köra den. Och sen är ju polackerna rätt överrepresenterade i dikena, för nån vecka sen låg det 14 stycken utländska tradare på åkern på Mjölbyvägen här utanför stan, inga svenskreggade :)
Jag har nu dragit slutsatsen att ni söndagsbilister beter er så illa i trafiken pga att ni hatar oss yrkesförare.
Har ni en eller två gånger blivit dåligt behandlade i trafiken är alla yrkesförare idioter tydligen. Därför har ni rätt att köra som dagisbarn gör med sina bobbycars.
Trist att ni är så omogna allihopa.
jag skulle säga att det är så. jag jobbar inom yrket men kör inte lastbil utan en liten smidig budbil.
och inom åkeriet som min far har så får lastbilarna inte köra fortare en 82km/h. det ska va för det ska dra mindre o har med miljö bonusar mm.
men tyvärr fins det dom som kör över sin egen förmåga och va bilen klarar detta gäller både bilar lastbilar och motorcyklar. både vinter o sommar.
man behöver inte köra fort eller slarvigt för att tappa fästet när det e snö o is på vägarna.
Och utan någon som utvinner materialet kan inte materialet komma nånstans ifrån. Alltså är det ägarna till företagen som pysslar med diverse råvaruutvinning som är absolut bäst och viktigast i världen? :)
Å andra sidan kan inte ägarna till råvaruföretagen tjäna några pengar om de inte levererar varor till kunderna, och för att leverera krävs lastbilar. De behöver oxå på nåt sätt få dit alla maskiner som skall se till att de kan utvinna något, och vad är det som fraktar dit dess maskiner ? Jo, lastbilar av olika slag :))
Det är klart att alla komponenter i produktions- och logistikkedjan behövs för att vår produktionsapparat ska fungera. Jag tror dock att de flesta kan vara överens om att konstruktionsingeniörerna och montörerna på ABB Robotics har en lite större del i företagets framgång än killen som kör transportbilen därifrån. Om inte annat så är det brist på ingenjörer trots att de har hög lön medans transportlogistiken i landet inte har fallerat trots att det bevisligen satts in chaufförer med så gott som ingen utbildning bakom ratten på ett stort antal tradare i landet.
Lönenivån i yrket har en tendens att vara ett resultat av hur mycket värde funktionen skapar för samhället i kombination med hur lätt det är för någon att skaffa sig nödvändiga kunskaper för att kunna utföra sysslan på ett tillfredställande sätt. Medelchauffören tjänar 22 tkr/månad och medelingenjören 35 tkr/månad. Marknaden verkar nästan enbart värdera yrkeskategorerna Au-Pair och antikvarie lägre än marknadsvärdet på lastbilschaufförer. Var och en får dra sina egna slutsatser av detta.
Med Vänlig Hälsning,
Dom var 3st och deras engelska brukar inte vara mycket att hurra för så jag flyr hellre än gå ut, polis brukar inte bry sig ett skit.
Vet hur det brukar vara då dom står i hamnen oxå....
BTW, undra vad som skulle hända om man stal varningsblink knappen av dem :D
Edit: Sedan vet man aldrig http://www.youtube.com/watch?v=okuh22qC7L4
Vem har påstått att det är den största funktionen?
Det är en länk av kedjan som för samhället att fungera, en länk som finns i varje livsviktig funktion.
Allt från mat på bordet, bensin i tanken, kläder på kroppen och tak över huvudet.
Transporter är nog det enda som är gemensamt viktigt för alla branscher.
Då inte sagt att det är viktigast, men det är en förutsättning för att vårat samhälle ska fungera, och ska alla transporter tex stå stilla en dag med dåligt väder måste dom ta igen den förlorade tiden nästa dag när nästa leverans egentligen skulle gått ut.
Allt blir försenat vilket gör att varorna i butikerna tar slut, bensinen i på macken tar slut osv, och det räcker med en enda inställd leverans för att det ska bli så då det är planerat så att lagren ligger ute på vägarna.
Med det sagt påstår jag inte att lastbilschafförer får köra som idioter för det får dom inte, men att köra en lastbil skiljer sig markant mot att köra en personbil.
Som ett exempel går en lastbil mycket stabilare i 80km/h an 40km/h i snöoväder och vindar, och man behöver ordentligt med fart inför uppförsbackar.
Vinterdäck på lastbilar är grovt överskattat, viktigare är det med ordentliga mönsterdjup, en lastbil med nya sommardäck gå stadigare än en med 6 mån gamla vinterdäck.
Har du ens läst tråden Pezon? Gör det annars.
Klart det skiljer sig lite på olika bilar liksom på olika väglag.
Förr i tiden bytte jag alltid till nya vinterdäck på driven på hösten men förra året fick jag åka på halvslitna vinterdäck, iår bytte jag till nya sommardäck i somras och jag upplever att dom greppar bättre är dom fullt lagliga vinterdäcken jag hade förra vintern.
Klart det alltid är bättre att köra på sprillans nya vinterdäck varje vinter men man måste inse att det alltid fungerar ihop med ekonomin.
Kör man där det 8 mån av året är vinterväglag så kan jag förstå att man måste satsa på bättre däck men kör man som jag Västerås - Sthlm och söderut så har man inte samma krav.
Så undersköterskor, sköterskor, lärare mm skapar låg funktion i samhället därför dom har så dåligt betalt menar då?
Löner bestäms precis som av som allt annat av tillgång och efterfrågan, trodde att du om nån kände till det.
Jag vet inte en enda chafför som tjänar 22tkr/mån visserligen, låter väldigt lågt, ingångslönen ligger runt 23tkr och blir högre ju mer erfarenhet man har.
Som erfaren och bra chafför kan man få upp sin lön ganska rejält då det tar bra lång tid att lära sig
yrket.
Jag tar ut mer än 22tkr efter skatt.
Tror det beror oerhört mycket på hur man ser på saken "lastbilsförare". Det inkluderar alla typer av transporter och över hela landet . Lönebilden är väldigt skild runt om i landet , uppe i Jämtland , som har den högsta medellönen för truckers är den en bit över 36 000 kr, alltså mer än ingenjörens snittlön. Sannolikt för att det är tuffa förhållanden, långa sträckor och stora och viktiga ekipage. I Storstockholm där det finns åkare i varje hörn är det säkert lägre generellt. Sophämtare har en snittlön på 35 000 kr och är per definition också lastbilsförare, bara att dom hämtar sopor istället för mjölkburar eller träflis . Känner som sagt folk i åkeribranschen plus att man jobbat på posten och ingen som kör ett fullstort ekipage ligger under 30 000 vad jag vet.
Samma princip gäller ingenjörer, de som kommer till tex Sandvik tjänar runt 24-26 i ingångslön. Utbildar mig själv vidare till detta och har flera färdiga vänner och det är oerhört vitt skilt angående lön. Skillnaden är givetvis att du kan arbeta upp din position på ett helt annat sätt, desto mer ansvar desto mer pengar. Det är givetvis bara några få som når dessa positioner.
Lön är ändå långt mer komplext än bara statistik.