Japp och du och gezero bör överväga att byta yrke så man slipper riskera att möta er i trafiken eftersom ni inte uppvisar något som helst sunt förnuft.
Utskriftsvy
Så mycket piss i samma tråd.
Truckers som skriker sig hesa över hur de inte får bli sena etc. Men det blir ni ju ändå om ni blir stående i snökaoset :-)
Ingen skillnad om ni står på Mcd eller 1-km ut på E4an
Mvh en något irriterad flygresenär
När vi ändå pratar om lastbilar, är det nån som är vänlig och kan förklara vad det är för skillnad på boggi axel och puscher axel?
Varför är inte lastbilarna 4wd?
Tycker det är många i tråden som svävar ut hela tiden.
Men också framför allt folk som säger en sak, men inte kan stå upp för den när man väl frågar. Känns ganska meningslöst att ens gå in i en diskussion när man har den inställningen. Slänga ur sig blaha för att de är kul och enkelt.
Det finns de dom som är. Mest schakt och timmerbilar. Sen finns ju robson. Ett "kugghjul" trycks ner mellan driv och stödaxeln, vilket får stödaxlen att snurra den med.
Men på fordon som rullar långt är de ingen större ide. Kostar mer, fler grejer som kan gå sönder och högre förbrukning.
Varför är inte alla personbilar 4wd...?:)
Det finns en hel del lastbilar med tandemdrift. Men i det är som allt annat en kostnadsfråga. Det verkar som att de flesta chaffisarna inte riktigt ser det som sitt ansvar att ta sig fram utan det är övriga bilister som ska visa vördnad o total underkastelse. För alla som inte är dumma i huvudet vet ju att sverige går under om inte ICA Bandhagen får sina fikon i tid. :)
Klart det inte hade varit till dens nackdel. Men de hade knappast varit nån större fördel på is. Då hade jag hellre haft nåt annat hjälpmedel.
Mitt ekipage har rullat över 80 000 mil, de har aldrig varit en situation där tandem hade fällt en avgörande roll. Plus att man fått speca om hela bilen, då de flesta har singel hjul på stödaxlen som är styrande. Skulle gissa på att en tandem bil hade tuggat i sig en hel del extra däck efter 80 000 mil, plus att den inte alls varit lika smidig att köra.
Men det finns väl ingen i den här tråden som har sagt att man inte behöver visa tung trafik hänsyn? Men ni verkar ju inte vara nöjda med det utan dravlar på om att vi alla kommer att dör utan lastbilar. Det enda som skiljer den här tråden ifrån alla andra lastbilstrådar är att ni chaffisar inte har börjat med era rövarhistorier om när ni försöker köra ihjäl bilister som ni inte tycker sköter er.
Vadå dyr? Folk köper väl knappast 4wd för trafiksäkerheten, nu får du förklara.
Sen vill de flesta...både åkare och chaufförer ha en så smidig bil som möjligt. En smaksak vad man vill ha, och vad som passar varje enskild bil. Men jag hade aldrig bytt min styande axel mot en tandem, som sagt helt onödigt. Efter 80 000 mil har jag aldrig behövt den ute på vägarna. Har annat som hjälper istället.
nej, alla hade velat ha 4wd (med 'alla' menar jag inte alla. ni får tänka efter lite själva här) om det inte vore för att den drar mer soppa och kostar mer på precis alla sätt. Samma anledning som lastbilarna.
Om det var så att 2wd personbilar skulle ha det svårt att ta sig upp för backar vintertid, då hade vi haft betydligt fler stillastående bilar i uppförsbackar, inte fler 4wd-bilar.
Du svara på frågan själv...det är halt.
Nu är det ju inte direkt alla lastbilar utan just min som står. Eller att alla hade klarat sig bara för att de skulla ha tandem drift.
Sen skulle jag gissa på att de är rätt många 2 axliga dragare som fastnar...att dom står för rätt många procent. Ska de bli tandemdrift på dessa "lättare" ekipage me? Och hur?:)
Jag tycker det är tråkigt att folk ständigt ska svartmåla en hel yrkesgrupp pga vad de får för sig. Statestiken ser annorlunda ut. Men de är tydligen kul att snacka skit om lastbilar och deras förare. Oavsett om man vet nåt om de man pratar eller inte.
Det blir en väldigt låg och barnslig debatt när man gör så. Jag skulle aldrig drömma om att måla ut alla privatbilister som idioter. Eller ha den kassa människosyn som ofta kommer fram när de gäller vissa yrkesgrupper.
Inte för att jag förstår varför du quotade mig men jag håller med dig helt. Det "agg" jag har mot lastbilschaufförer o deras trafikmoral har jag fått ifrån diverse trådar här på zatzy. Jag hoppas verkligen inte att zatzys chaffisar är representativa för alla som kör lastbil.
Roa dej med att titta vad det är för lastbil som kört fast nästa gång du ser bilder i tidningen eller på TV med fastkörda lastbilar, och inte bara konstatera att det är en lastbil...Annars kan du bara kolla på bilderna och klippen som har lagts ut i den här tråden...Dom flästa som kör fast är inte tankbilar, mjölkbilar, timmerbilar, flakväxlarbilar eller ens styckegodsbilar med släp (även om det naturligtvis förekommer att dom också fastnar), nästan alla som fastnar mitt på vägen är trilerdragare, och nästan osanoligt ofta 2 axliga dragare dessutom (är ju en rätt ovanlig kombination på Svenska bilar).
Jag var så sent som igår ut och skulle värma lös bromsarna på en triler som stog på ett åkeri.Chaufören hade kopplat på trilern och kom inte ur fläcken.Jag sa åt honnom att rucka lite på trilern för att se vilka bromsar som satt fast, men när har ruckade så tycke jag att det såg u som att alla hjulen rörde sej.Chaufören envisades dock med att bromsarna måste sitta fast, för dom hade tydligen försökt dra iväg ekipaget med lastmaskin innan jag kom dit.Så jag lag mej under trilern och värmde trummorna med gasolen.Efter att ha värmt alla trummor en bra stund så sa jag åt honnom att försöka igen, med samma resultat naturligtvis, eftersom lastbilen spunnit gropar i snön.Vi vinkade dit en annan lastbil och satt en stropp till dragaren och ryckte upp den ur groparna.Hjulen på trilern rullade så fint så, men dragaren kunde ändå inte dra trilern på parkeringen där det låg någon dm pudersno...Den andra lastbilen fick bogsera honnom till dom kom ut på nyplogat...Sen skulle trilern lastas och ekepaget ut på vägarna...Vist, förhoppningsvis får han bättre tryck på driven när han får last i trilern, men han får ju mera vikt att dra också...Nu vardet här en Svensk bil med bra däck och boggie axel som givetvis var hissad, en 2 axlig "Europadragare" med nätt och jämt lagliga däck är inget som är byggt för vintrväglag direkt...
Att säkerhet är på tok för dyrt är väl inget unikt för lastbilar ? Nu är det väl mer eller mindre "lag" på att personbilar ska ha ABS , ESP och krockkuddar för att pressen och EuroNcap inte ska gå i taket, men är rätt säker på att många valt att inte betala för detta om det inte vore standard. Går ju att utrusta en vanlig Volvo med antikollision, döda vinkeln varning, avståndsradar bla bla bla för minst 50 000 kr, hur många Volvo har detta ? 5% ? Samma gäller givetvis lastbilsägarna ( förarna har inget val ). Så Rotum ,du har faktiskt helt rätt.
Jag har nog aldrig varit med om en yrkesgrupp som varit så bespottad som just lastbilschaufförer och åkare, inte ens när jag jobbade som bilförsäljare. Bara för att folk är så jävla egoistiska... "snyft snyft, jag kom 20 min försent till jobbet pga 1 (en) lastbil sladdat på tvären" . Att åkare förlorar tusentals kronor varje dag, chaufförer som inte kommer hem till familjen utan får sova i lastbilen mm mm pga ett gäng arslen i personbilar seriekrockat och korkat igen trafiken tänker man inte på. Men det går skitbra att gnälla på leverantören när ens nya dator man beställt via nätet blir några dagar försenad.
Tycker ni i "motståndsrörelsen" skall ta en veckas ledigt och åka med en lastbilschaufför som kör ett större ekipage och se vad som händer där ute i trafiken och hur lite hänsyn det visas gentemot dem. Kanske ni kommer på andra tankar sen, litet hopp kanske det finns.
Och så undrar lasbilschaufförer varför de får dåligt rykte... De har fler ursäkter än en otrogen man och lipar och gnäller mer än en tjej med PMS :D
Kan du förklara?
För att vi förklarar att folk ligger ute, inte alltid kommer hem till sina familjer. Eller förklarar andra synvinklar som vanligt folk inte förstår så lipar vi?
De är inga ursäkter varför lastbilarna fastnar, det är så det är. Konstig attityd.
Varför har du agg mot chaufförer efter vad du läst på nätet? Samtidigt som du ändå inte hoppas att de är reprensentativt för alla? Och vad är det du läst?
Sen angående 4wd och trafiksäkerhet. Varför kan vi inte kräva 4wd på alla personbilar, i trafiksäkerhetens namn?
Eller läs detta...då kan man ju tycka att de ska va lagkrav på alkohollås, antisladd, filvarningsystem osv.
Lastbilar sällan orsaken till dödsolyckor i trafiken - BolagsFakta - Sök gratis årsredovisningar, pressreleaser och bolagsinformation:
Kan det komma in en chaffis i denna tråden och säga:
"Jag önskar min chef skulle köpa vinterdäck till min bil så att jag kan köra säkert. Jag måste köra på gränsen på sommardäck och riskera olyckor som det är i dagsläget."
eller
"Jo men visst får man kanske en liten känsla av att man är kungen på vägen när man kör ett så stort ekipage. Det utnyttjar jag i situationer där personbilister kanske inte vet hur de ska manövrera sin bil för att underlätta så mycket som möjligt".
eller
"Jag kör väldigt ansvarsfullt och tar inga onödiga risker. Men jag har ett par polare i samma åkeri som jag vet kör som svin. Bästa sättet att få personbilar att flytta på sig är att ligga 5cm bakom enligt mina polare."
Då skulle jag känna mig lite lugn igen. Det behövs inte mycket, utan bara lite lite lite självinsikt bland de i branschen så skulle nog attityden förändras ganska mycket. För det är FAKTUM att en del chaffisar kör som om de vore helt förståndshandikappade. Ja, jag sa det. Och den som säger emot det tar antingen åt sig själv eller försvarar folk som de vet kör så illa. Jag har ingen anledning att säga något som inte är sant, jag har ju själv sett dessa saker med egna ögon.
Så ett sista förtydligande och en sammanfattning av vad jag vill ha sagt:
DET ÄR EN MAJORITET AV FÖRARNA SOM ÄR MYCKET DUKTIGA. MEN DET FINNS OCKSÅ EN TYDLIG TENDENS TILL ICKE TRAFIKSÄKRA BETEENDEN HOS EN DEL CHAFFISAR.
Väl talat Andreas!
Min chef sätter ALLTID på nya drivdäck (Michelin Ice Grip) och nya framdäck (Michelin XFN 2 Antisplash) i början/mitten av november. Framdäcken flyttas då till tredje axeln på bilen som är styrande.
Själv tycker jag det är ganska stor skillnad mellan ett vinterdäck och ett grovt mönstrat däck.
Men de är väl aldrig nån som sagt att de inte finns idioter bland den tunga trafiken. På just mitt åkeri finns de ingen. De finns dom som är bättre och sämre att köra där de är tajt och så.
Däremot har vi haft VÄRLDENS katastof till förare. Hand körde en två axlig dumper bil. Hade fått sitt körkort av arbetsförmedlingen tror jag. Killen kanske kunde köra, men var ett totalt vrak som människa. Hetsa upp sig för absolut inget, mordhota personal på jobbet. Slog med släggan i lastbilen när han blev arg....en gång körde en kvinna in framför honom i en rondell. Han börja jaga henne med lastbilen (ska man skratta eller gråta?). Hon blev naturligtvis inte specielt glad...och ringde upp företaget. De sluta med att chefen fick komma över med lite blommor och en ursäkt.
Killen gick ju inte att ha bakom ratten längre och fick andra uppgifter, medans man med all kraft försökte bli av med honom. Då kom facket in och ställde sig på tvären. Efter många om och men blev me av med honom. Bland de sjukare människor jag träffat.
Så självklart finns de idioter, tyvärr. Men de finns de överallt och är omöjligt att komma ifrån. Blir lagom irreterad när man ser en sån bakom en tung ratt....när de smutsar ner ens ryckte.
Angående däck så har de aldrig varit ett problem där jag jobbat. Fick vinterdäck på driven...men upplevde inte att de gjorde nån större skillnad. Det blev bättre, men kunde inte motivera priset och slitaget. Specielt då jag ändå har slirej på lastbilen. Har man inte hjälpmedel alls så skadar det ju inte direkt med ett par fina vintersulor.
På släpet fick jag grövre timmerdäck. Delvis för att de lätt smälde då jag körde på dåligt städade skrotupplag, men även för att hjälpa till under den värsta vintern.
Angående storleken på ens fordon så måste man ibland ta kontrollen över en situation för att den ska lösa sig. Det kan t.ex. va en tajt kruva där personbilen får backa...för att man själv ska kunna komma fram och inte spärra av hela vägen. Det kan va att man behöver "knö" sig lite om man behöver fart för en mindre uppförsbacke där man inte kan stanna, eller iaf inte kan komma igång sen. Självklart får man ju va me på att de andra förstår vad man gör...när man är tvingad att göra sånt.
Men de kräver också extra uppmärksamhet från privatbilister att hjälpa tunga fordon så gott de går under svåra förhållanden. Som alla andra, man måste hjälpas åt i trafiken.
Har aldrig tappat styrförmågan och dom håller i bra trots att det är mycket halt. "Glider" aldrig med framänden på bilen. Den enda nackdelen jag upplever med dom är att i 1-1,5dm blötsnö så "flyter" man lite uppe på snön. Detta beror ju på att dom är bredare än "normala" framdäck.
Däcken på 3:dje axeln höll i 35-36k mil från att bilen var ny. Nu rullar dom 15k på framaxeln sen 15k på 3:dje axeln. Finns bra med mönster kvar i framdäcken när dom flyttas bakåt. I år tyckte jag att det var onödigt att byta till nya framdäck men chefen resonerar att det är lika bra ändå att byta.
Från:
Totalstopp på E4 och E6 i natt - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
Hårt väderprövade bilister tvingades i natt än en gång genomlida flera timmar i isande kallt trafikkaos.
Snön yrde in över E6 i norra Bohuslän i går kväll och förvandlade vägarna till isbanor. Trafiken kröp fram - vilket fick en otålig lastbilschaufför att försöka köra om hela kön.
- Lastbilen står i en backe och kommer inte upp eftersom det är så halt, säger Lars Tunefjord vid polisen i Västra Götaland.
Det orsakade totalt stopp.
Trafikverket beslöt att stänga av vägen helt mellan Grindmotet och Knäm - en sträcka på några kilometer - i samband med att lastbilen bärgades.
Långa köer ringlade längs den stora vägen sent i går kväll.
Låter mer som han försökte ta sats. Återigen en trailerdragare som fastna.
Men visst, ska vi börja länka varje olycka eller fastkörning?:)
Det e möjligt vi borde. Men en sak e säker iaf, du ska inte komma och lära mig mitt yrke.
Men det är som Menghini skriver lite längre upp. Alla borde ta två veckors praktik på ett åkeri. Så hade ni kanske förstått vad vi pratade om.
Det är tråkigt att många är så negativa till just den yrkesgruppen som mer eller mindre håller Sverige uppe. Sen det där tramset med att allt ska gå på järnväg. Det finns en anledning till att det inte går på järnväg. Lastbil går snabbare och kommer mer eller mindre alltid fram. Skulle allt gått med järnväg denna vintern hade det varit många utan jobb och mat =)
Är du förståndshandikappad?
Hänvisa vart jag har skrivit detta, jag har kommit med förslag om hur man skulle kunna sköta saker bättre enligt min uppfattning eftersom jag anser att vissa yrkeschaufförer inte borde få befinna sig på vägarna eftersom de är trafikfaror.
Det jag också har skrivit är under rådande väglag/väder så borde onödiga transporter av långtradare undvikas, det är ju bara att läsa tidningar etc. och man ser ganska fort en trend att där det är stopp så har majoriteten varit långtradare, det är fakta även om du och andra tomtar försöker hela tiden hitta ursäkter och skylla på att dessa beror på vanliga bilister och att Sverige skulle stanna om långtradarna höll sig ifrån vägarna när det är som värst och det är BS enligt min mening.
Sedan så fattar jag inte varför man skulle praktisera på åkeri, är väl ganska orelevant, se till själv att praktisera med polisen och med egna ögon se vilket helvete som många långtradare vållar under rådande väder och vilka konsekvenser detta får.
Hoppas att åkerierna ser till att man till nästa vinter sköter saker annorlunda och oavsett vad man har för långtradare etc. ser till att respektive åkeri tillhandahåller godkända vinterdäck och att man planerar körningen istället för vad som skett hittills i år.
Kan inte vara gratis att ha långtradare som kört fast eller kraschat med omlastningar etc. som konsekvens.
Problemet i såhär långa trådar är ju att massor av folk skriver en massa olika grejjer, och när nån besvarar vad någon har skrivit så blir nån annan sur, för at det inte var så han skrev...Tillslut vet man bara vad man själv har skrivit och blandar ihop vad alla andra har skrivit.
Det som har stått i tråden, oavsätt vem som har skrivit det, är bla. att det borde vara förbjudet att köra lastbil när det är dåligt väglag.Hur dåligt väglag det ska vara för att det skulle vara förbjudet och vem som ska avgöra det är det vad jag kommer ihåg ingen som har svarat på.Inte heller vad som skulle hända när det är dåligt väglag en längre tid.
Sen när jag och endel chauförer har påpekat att det minst sagt skulle innebära vissa problem om inga lastbilar tilläts köra för att det var dåligt väglag så har det påståtts att det minsann inte alls skulle bli några större problem.Endel hävdar att all lastbilstrafik skulle kunna stå en dag utan att det skulle märkas särskilt mycket, och någon har påstått att det skulle gå ganska bra en längre tid eftersom nästan alla företag hade lager som räcker en vecka?!?!Och soppan skulle vist inte heller ta slut på mackarna eftersom det fins bränsledepåer!Och bönderna skulle tydligen ha förståelse för att mjölkbilen inte kom när det snöade också.Vet ärligt talat inte om dom påståenderna är skämt eller allvar.
När jag (och andra) skriver som det är, att det företrädelsevis är 2 axliga dragbilar som fastnar i backarna, så är det tydligen bara ett svepskäl för att vi ska slippa köpa dyra vinterdäck till våra lastbilar...Jag äger inget åkeri, är inte äns chauför, men har viss ärfarenhet av lastbilsbranchen.Har jobbat som jourmekaniker på en Scania verkstad i rätt många år och känner både en hel del åkare innom olika branscher och endel bärgare mm.Mej personligen gör det inget om dom inför ett krav på MS märkta däck, men tycker att det skulle vara betydligt vettigare att dom ökade minsta tillåtna mönsterdjup i första hand, helt änkelt för att har man 5mm mönster på däcken så spelar det ingen roll om det står MS på däcksidan...
Jaha, så du tycker bara att onödiga transporter borde undvikas under rådande väglag/väder?
Ja, det kan nog alla hålla med om.Då är ju bara frågan vad som är onödigt (alla tycker ju att just sitt lass är viktigast).Jultrafiken kan väll anses som onödig, men jag antar att det är godstrafik du sftade på...Bryggarbilarna då kanse, alkohol är ju skadligt har jag hört..Annars tror jag ju inte att det är så många som sitter och okynneskör långtradare i snöstorm....I vilket fall som helst så kvarstår ju problemet vem som ska avgöra vad som är en viktig transport och vilka som inte får köra, för utan förbud så försöker "alla" köra, kostar att stå still.Kostar ioförsej ennu mera att lägga i diket, men det är det ju ingen som planerar att göra!
Klart att det finns trafikfarliga chauförer!I en perfekt värd borde dom bli av med behörigheterna och skaffa annat jobb.Men man kan ju inte förbjuda alla att köra för att endel inte kan...
Tillhandahåller godkända vinterdäck?Det är i dagsläget vilka skräpdäck som häls det, med mera än 5mm mönster...Bättre däck än så har nog dom flästa som tur är!