Egentligen vet jag inte varför jag tänker skriva denna text för.
Känns helt meningslös för jag vet att ingen kommer läsa den eller ta hänsyn till den, men om jag skrivetr den vet jag att jag gjort ett försök i varje fall vilket ändå är bättre än att sitta och vänta på en olycka.

Jag vill säga det att jag förespråkar inte när enskilda privatpersoner frågar om hur intresset är för en träff på arlanda och sen blir det race efteråt utan crew eller någon säkerhet.

Jag tycker också det är kasst att folk tar för sig för mycket av det goda. Jag vet att det kommer sluta med att folk kommer tycka att gatrace är tråkigt inom nåt år. Om ni tittar på nåt race i veckan så lovar jag att ni ser fram emot varje enskilt race mycket mer.
Sen dumheter som att alltid köra på samma sträcka, då frågar man sig, undrar hur jordbro slutade "existera" som en race raka i samma utsträckning och undrar vad som kommer hända med arlanda/knvista. Men det är upp till varje enskild person. Men prova, gå inte på nåt race på två veckor, sen springer ni och tittar på när nåt crew arrangerar, lovar att det blir roligare att titta på då.

Nu till saken, säkerhet och sunt förnuft.

Säkert är det när det kommer en publikvakt och bestämmer ett avstånd som man måste lyda. Låt säga, max 15 meter framför bilarna, och cva 15 meter ut i bredden. Som en kon ut från starten.

Säkert är det när nån i upplajningen håller isär bilarna på längden så det är fritt med utrymme att bränna däck. Som för övrigt är helt meningslöst då det egentligen förstör för vanliga gatdäck då de är varma. Gatdäck ska hålla lagom temperatur för bäst grepp, när de är varma blir de hala och greppar inget alls.
Fast, vem kan dölja att en burnout är kul att se på.

Säkert är det när man har en starter som gör uppsikt bakåt och kollar hela rakan innan man kör, så att inge mötande trafik eller liknande uppkommer.

Att ha en vakt som ser till mötande trafik är också säkert, som har möjlighet att rapportera till startern då startern inte alltid ser.

Nu över till sunt förnuft.

Sunt förnuft är när man utan en vakt går och ställer sig i lagom säkert avstånd för att både föraren och publiken ska känna sig säkra, prova, man ser faktist inte sämre för att man står 15 meter från rakan, är det någon som står i vägen där fram för de inte har hajat? Säg åt de också, ropa till de att backa bak. En vädjan, se till er egen säkerhet, det är inte bra om det sker en olycka, inte för någon alls.

Sunt förnuft är att inte lägga burnouts bland människosamlingar elelr i närheten av andra bilar, man kan faktist mer eller midnre INTE kontrollera bilen till 100% när man gör en burnout. Vill man verkligen ha folk kring sig då? Och respektera andra som inte vill ha stenskott på lack och rutor bara för att någon får för sig att slita sönder sina däck.

Och om det nu blir ett sådant spontanrace, om man har ett sunt förnuft så startar man inget spontant race utan ett crew, DETTA ÄR INTE EN UPPMANING TILL NÅGON ATT SKAPA ETT RACING CREW, även om detta verkar vara nåt typ av modé. Men ska ni köra så välj både en starter och nån som kan vakta rakan. Och de två ska kunna ha någon form av kontakt med varandra.

Tack för mig och jag hoppas att ni läste, det som fick mig att skriva detta var min frustration över alla spontan race och när det skrivs "säkerheten kändes ju inte 100%-ig" och dylikt.

Och som en sista vädjan, ta inte tag i saken med era egna händer nu, låt crews arrangera och det finns faktist tillräckligt mågna för att ni i alla fall ska få se på ett race i veckan, sup er fulla och festa på fredagen, på lördagen går ni och tittar på ett race.

/Ali