Bilsnack
Resultat 1 till 4 av 4
    Potent
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002

Vad kräver startmotorn?

Hejsan

Hur mycket ström måste finnas kvar på ett bilbatteri för att startmotorn ska klara av att dra igång en motor? Ta en vanlig motor, t.ex. min.

T.ex. om man har ett 55A batteri som man laddat ur 25A av någon anledning så att det bara är 30A kvar bara, kommer detta räcka för att dra igång motorn eller har spänningen sjunkt allt för mycket vid den här punkten?

Kan tänka mig att ett batteri har en effektivitetskurva också typ spänning/ström/effektivitet eller nåt sånt ..

funderar bara ... om någon har lite att fylla i så gör gärna det.

Thanx
    D

DanceMaster FekZens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-Hora & Design Fjolla,
    Jag kan säga att jag skulle gissa på att startmotorn är det på bilen som drar mest ström, mycket mer än allt annat till och med.

Därmed skulle jag tro att större delen av batteriets strömkapacitet används.

// Fekz.

IT Hora & Design Fjolla - Mjukvarudesign av originalmonterade motorstyrsystem.
    ¤ Fekzen | Grundare av Cityrace 2ooo - 2oo5 | Streetrace.Stockholm ¤

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Notera att det inte är ett 55 amperes batteri du har utan ett batteri med 55 amperetimmar, alltså 55Ah.

För att en startmotor ska orka dra runt en motor så krävs en viss effekt, denna effekt genereras av stöm och spänning från batteriet.
    Nu är det också så att då man tar ut en ström (I) ifrån batteriet så kommer dess spänning (U) att sjunka enligt U=E-RI, då U=0 har man nått kortslutningsströmmen.

Tex så har ett Optima RedTop batteri en elektromotorisk kraft på 12,8 V och en inre resistans (R) på 0,0030 ohm då det är fulladdat.

Om vi har en startmotor på 1,4 kW vilken har en verkningsgrad på säg 85% så då måste batteriet förse motorn med 1,65 kW om vi vill ha ut 1,4 kW. Detta gör att batteriet måste släppa en ström på ca 135 A till startmotorn, detta gör också att batteriets spänning blir ca 12,4 V och ca 55 W blir till värme i batteriet.

Om batteriet är dåligt laddat så kommer spänningsfallet bli större och effekten från batteriet kan bli otillräckligt för att förse startmotorn med den effekt som krävs för att starta motorn.

Potent
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Tack för svaren .. 55Ah var ju det jag menad självklart.

Har nämnligen lite probs med bilen nu. Den stod igång på tändningen igår (ej motor igång) med belysning på fullt och ena stolsvärmaren på max under kanske 20min när jag fotograferade (glömde stänga av stolsvärmaren). Dessutom så spelade jag stereo rätt högt (steg o hela kittet) under kanske 5 min när den var avstängd. Dessutom så gjorde jag korta turer då jag flyttade bilen, starta, flytta 30m och sedan stänga av den några gånger.

räcker det för att ladda ur batteriet eller är det dåligt?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •