Felsökningens lilla ABC/Grunderna i normal service - Sidan 3
Bilsnack
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 50
    AUDIofil
    Namn
    Magnus Haraldsson
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    maskinställare
    Bytte alla vacumslangar vid förgasaren på min Audi 100 1,8 -87, samt lite andra slangar, blev som en annan bil, de gamla slangar som fanns kvar satt inte ens rätt !

VR6 to the people
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    DHL
    Originally posted by sir_Daniel
    det första jag gör varje gång jag köper en bil är att byta: olja, oljefilter, luftfilter, rotor o fördelare (beroende på skick), kollar tändkablar (rycker och sliter i dem), kollar tändstiften, oljan i vxl-låda, kollar säkringarna (så de sitter rätt o är hela), kollar remmarna i motorn.... basic grejor... som "don baron" skrev, bättre att investera i nya tändstift än ett sprotluftfilter!

Eller som min polare säger varför ska man slänga ut pengar på ngt som fungerar?? Det e bara onödigt man ska lägga så lite pengar som möjligt på bilen...

Jag säger så här även om bilen fungerar när jag köper den vet ju inte jag vad det e för någon som haft den hur han har behandlat den eller ngt ..
    Jag lägger hellre ut dom pengarna för då vet jag att bilen är tipp topp..

Så varje gång jag har en ny bil det första han säger är Ska du köpa nya tändstift och kablar nu. Fett jobbigt.. Min bil mår ju bättre med det.. Så ja..

Men men han har lite konstig syn på bilar ....

Överstyr på gatorna. holcks avatar
    Namn
    Anders H
    Reg.datum
    feb 2002
    Originally posted by kupad
    biltemas suger .köpte ett kitt till en ford å tyckte faan va nice price nu har man råd å serva de bilarna man har på gården.satte dit skiten å startade problemet som va innan va borta.när ja sen åkte ut med bilen så slängde jag på radion men de enda jag fick in på fm var varvet på motorn med lite bakgrundmusik . de kallar jag avstörda kablar.bytte sedan till mekonomen å nu kan ja njuta av radion .dock med lite rassel å knack i bakgrunden men de e en ford ...biltema där kan du köpa bestick å datamusar mer vet ja inte.

Bytte tändkablar i min gamla Ford Sierra.
    Köpte först Biltemas svarta kablar för ~150-160:-
    Bilen gick skitbra men störningar kom i radion..
    Åkte tillbaka med dem och köpte deras lila kablar.
    Fick köpas styck istället men bara något dyrare.
    Blev mycket bättre (=

Så, lägg nån krona till och ta de lila kablarna om besparingar ska
    göras och det ska handlas på biltema (:

Mvh
    Anders
    Armé:
    Audi RS6 Avant & VW Lupo 3L
    Cell: +46709162684

Registered User mattilas avatar
    Namn
    Henri M
    Reg.datum
    mar 2003
    tack för de fina inlägget don baron. det är sånt här som gör det värt att läsa nån rad då och då.
    har själv en nissan micra -95 där fördelaren och tändspolen sitter i en och samma burk.. då undrar
    jag såklart hur jag skall göra?

Mvh Henri
    Suomi till stormakt. Kör Celica GT4 -95

Trött. don Barons avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Herreman
    Citat Ursprungligen postat av mattila
    tack för de fina inlägget don baron. det är sånt här som gör det värt att läsa nån rad då och då.
    har själv en nissan micra -95 där fördelaren och tändspolen sitter i en och samma burk.. då undrar
    jag såklart hur jag skall göra?

Mvh Henri
    Tack!

Du menar om du vill byta fördelarlock? Jag vet faktiskt inte. (: Men om fördelarlocket ser ut som ett helt vanligt fördelarlock och rotorn sitter under det, så är det nog bara att byta. Precis som på vilken fördelare som helst. Ring Nissan om du är osäker.
    Senast redigerat av don Baron den 2005-02-07 klockan 21:42.
    error404: Traction not found

• click here for estimated damage and cost of repair
    Citat Ursprungligen postat av monopol
    Banjotonerna ekar över hela denna tråd.

5,0 V8 Opel Commodore Husse1s avatar
    Namn
    Hans Carlsson
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Driver egen fordons verkstad.
    Citat Ursprungligen postat av Lynxen
    Mina tändkablar behöver bytas, är det stor skillnad på Biltemas sats för 168 mot mekonomens för 480 tror ni? Enorm prisskillnad iaf.
    En sak man skall tänka på, tändkablarna bör ha samma resistans (ohm) och en bra kabel skall ligga på ca 5kohm, detta kan man mäta med en vanlig ohmmätare, är värdet bra behöver man inte byta kabeln.

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av DJ.PAWI
    Eller som min polare säger varför ska man slänga ut pengar på ngt som fungerar?? Det e bara onödigt man ska lägga så lite pengar som möjligt på bilen...

Jag säger så här även om bilen fungerar när jag köper den vet ju inte jag vad det e för någon som haft den hur han har behandlat den eller ngt ..
    Jag lägger hellre ut dom pengarna för då vet jag att bilen är tipp topp..

Så varje gång jag har en ny bil det första han säger är Ska du köpa nya tändstift och kablar nu. Fett jobbigt.. Min bil mår ju bättre med det.. Så ja..

Men men han har lite konstig syn på bilar ....
    Putte-plupp; det beror jo på hur pass beroende man är av 100procentig driftsäkerhet, eller hur?

Kan man ta tricken, eller ge fan i att åka när bilen inte startar så då har man genast lagt sig på en lägre ribba..
    Men som tex mig själv; jag måste ha en bil som alltid startar, oavsett om det är -30 eller +45, snöstorm, veckans solsken, eller nåt där i mellan.

Om man tittar på den Volvo 245 du och stoffe skulle fixa för ett par veckor sedan så var det inget bra typexempel på välservad bil... Visst den funkar ju, men hur länge?
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Opel trimmare
    Namn
    Jhon G
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Tekniker
    litet tipps till

startmotorn vill inte generatorn laddar inte och bilen beter sej almänt konstigt

direkt + på startmotorn gör ingen skilnad

då är det troligen ett jordfell och kollas enklast genom en startkabel på batteriet och till motorn och pröva starta igen

funkar det byt jordflätor

funka det inte så e det bara att leta vidare
    weirdperformance Projekt Bilen Svarvar, Fräser, Helicoils, Chippar

äntligen V8 & 4wd! :-D
    Namn
    Gustav Lindström
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Logistik- & Speditions-ansvarig
    Citat Ursprungligen postat av AX
    bra grejjor o göra det där... har själv en bil som har gått som skit, luktat elfel mm... har inte bytt allt, men iaf fått i ett nytt batteri, bytt olja (fyllt på, var nästan tomt) o bytt luftfilter... tanken är att jag ska byta oljefilter o tändstift inom kort... iaf går bilen helt ok nu, men det beror mest på att jag tankar 98 istället för 95. Har bara tankat 95 en gång (sista), bilen var helt omöjlig att köra... ojämn tomgång, dog vid gaspådrag etc... men nu verkar det löst efter ha tankat i 98 o gjort lite småfix... *hoppas hoppas*
    Så du menar att mina tomgångs-problem med min Saab 9000 kan bero på att jag tankar 95 istället för 98? fan vad jobbigt isf, det kostar ju multum med 98 :/

Bondjävel.
    Namn
    Oscar F.
    Reg.datum
    jun 2005
    Väldigt bra skrivet Baronen,tror du lärde en del "motorburen ungdom" att trim inte är allt. En välskött motor är grunden i allt som har med bilbyggen att göra,något som en del ofta glömmer bort.
    I want something good to die for,to make it beautiful to live...

Håkansson
    Guest
    Mkt bra guide. Bytte just Rotor, Fördelarlock och Tändstift. Gick mkt finare på tomgång och jämnare gång. Nu e tomgången lägre och stabilare. Tack så mkt för guiden, skulle aldrig tänkt på det annars!

import guru
    Namn
    Nicklas A
    Reg.datum
    jun 2003
    volvo 740gl 85;A inköpt som vinter bil, Rotor med varvtalsbegränsning 18-EVL042 138:-
    Rotor utan varvtalsbegränsning 18-EVL029 40 :-

vilken är det man ska ha?

Registered User
    Namn
    Patrik Lappalainen
    Reg.datum
    apr 2004
    Allt måste inte bytas på samma dag va? Bytte nyligen olja och filter på min förstabil (744 GL -88). Har nya stift som jag ska sätta i när jag får tid och byter nog fördelargrejjen när jag har pengar. Men om det går nån vecka mellan de olika bytena gör inte så mycket väll?

Kan inget om bilar, (tog hjälp av haynes "gör det själv" handbok när det var oljebyte på gång), så därför ställer jag denna smått dumma fråga.

Trött. don Barons avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Herreman
    Nej, det gör inte speciellt mycket, men det är ju onekligen smidigare att byta allting på en gång. Om inte annat så slipper man klistra instrumentpanelen full med post it-lappar där det står "1/7: nya tändstift på ettan och tvån", "10/8: nytt tändstift på trean", "13/9: ny doftgran" och så vidare.
    error404: Traction not found

• click here for estimated damage and cost of repair
    Citat Ursprungligen postat av monopol
    Banjotonerna ekar över hela denna tråd.

Registered User
    Namn
    Patrik Lappalainen
    Reg.datum
    apr 2004
    Citat Ursprungligen postat av don Baron
    Nej, det gör inte speciellt mycket, men det är ju onekligen smidigare att byta allting på en gång. Om inte annat så slipper man klistra instrumentpanelen full med post it-lappar där det står "1/7: nya tändstift på ettan och tvån", "10/8: nytt tändstift på trean", "13/9: ny doftgran" och så vidare.
    Menade självklart att man byter de olika "sektionerna", olja på lördag, fördelarlcok på söndag, stft en vecka senare, osv.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •