I dessa tider av dumpventilshysteri och Hx50-prat glöms ofta de små, men ack så viktiga detaljerna bort. Den senaste tiden har vi kunnat iaktta att en mängd olika trådar som egentligen beskriver samma problem har författats. Ofta handlar det om bilar som nästan startar, som hackar, går dåligt, måste köras en evighet på startmotorn innan de startar och som knappt har någon tomgång. Skall man då investera i en dumpventil av monstruösa mått för att få bilen att gå bra? Eller kanske montera ett grönt och fint sporluftfilter? Nja.
Det jag nu kommer att skriva vet de allra flesta, därför väntar jag mig inget större gensvar på tråden, men det tål att upprepas:
De flesta problem som uppstår kring en bilmotor är av enkel karaktär. Bilar har nu funnits i ett antal år och under tiden har utveckligen gått framåt! En normal, genomsnittlig bilmotor är faktiskt en ganska bra och stabil sak! Men motorn har en del slitsaker som måste bytas ut med jämna mellanrum för att grejorna skall lira. Byter man inte ut dem, utan istället lägger pengarna man skulle ha köpt tändstift för på ett så kallat sportluftfilter, då går bilen oftast inte särskilt mycket bättre, hur mycket man än står i för att avskärma sitt fina, gröna luftfilter.
Nog om detta! Vad har vi då för problem? Vi kan ta min bil som exempel! En Audi 90 2,2 -86, en ganska normal, halvgammal bil. När jag köpte den (håll i er)
- knackade motorn som en telegrafist
- drog olja
- behövde 20 sekunder med startmotorn för att starta
- drog misstänkt mycket bensin
- hade en fantastiskt spännande tomgång (läs: instabil)
- kändes misstänkt klen
- startade när den var varm, men motvilligt ibland
- rök otrevligt
- stannade när den behagade
- glödtände som om jag hade haft en turbotimer
- formligen åt säkringar.
Ni är med va? Den gick alltså inte särskilt bra. Nu kändes det ganska rätt i alla fall, på något vis, så jag köpte den - och istället för att köpa ett fint, grönt sportluftfilter, köpte jag vad man kan kalla ett BUK (Basic Upgrade Kit.
Nu kommer det spännande! Jag bytte
- olja
- oljefilter
- tändstift (OBS - rätt stift, inte gubben-i-lådan-stift)
- fördelarlock
- rotor
- luftfilter
Jag köpte även en flaska STP spridarrengöring och hällde i rekommenderad dos och jag kollade även alla säkringar och satte i rätt där det satt fel. Dessutom upptäckte jag att kontakten till pluspolen på batteriet var sprucken och gav dålig kontakt. Därför stannade bilen när det glappade där. Även denna byttes ut. Dock behövde jag inte byta tändkablaget, vilket annars också är att rekommendera. Detta är dock ingen stor kostnad, kanske 60:-/kabeln på Mekonomen.
Jag hade alltså alla vanliga fel på en och samma gång på en och samma bil. Efter att ha bytt allt detta (oljan var tjock som sirap och svart som kaffe) slutade motorn att knacka, den drar normalt med bensin, startar så fort man vrider om nyckeln, rycker inte vare sig den är kall eller varm, drar knappt någon olja, bluddar inte, glödtänder inte, stannar endast när man själv vill - och stannar då direkt, har slutat äta säkringar, ryker och osar inte utan går som en frisk motor skall göra!
Att byta allt detta på min bil tog maximalt en timme, kostade ungefär 700:- och var värt varenda krona. Det garanterar att bilen gör som jag vill! Vad jag menar är att man måste börja i rätt ända. Om bilen går dåligt, skall man inte direkt börja tänka på avancerade åtgärder, utan fundera istället: "När bytte jag fördelarlock, rotor och stift senast?" Om man kommer på att det var samma år som Warzawapakten bildades, bör man prova att byta tänddetaljer innan man pluggar diverse slangar i närheten av sin wastegate, fastän man har hört att bilen skall gå bra mycket bättre om nämnda slangar plötsligt får följa ett annat funktionsmönster. Bara ett exempel.
Normal service gör underverk! Ett BUK är de billigaste hästkrafter Du någonsin kommer att köpa - tro mig!
Nej, nu blev jag väldigt sugen på ett fint, grönt sportluftfilter. Man kanske skulle investera i ett sådant i alla fall...