FAQ: Konsten att turbokonvertera - Sidan 4
Bilsnack
Sidan 4 av 19 FörstaFörsta 123456789101114 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 278
  1. #46
    2JZ-GTE ArminMKIVs avatar
    Namn
    Armin A
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    Turbocity
    Jobb
    Arbetare
    Inlägg
    2 644
    nån som vet om det går att t-konvertera bilar med single point sprut?? som ex ford fiesta 1,3 och 1,4 osv har själv en clio 1,4 -92 med sånt sprut, det är ju likt förgasare
    www.vsc.nu
    Supra Mkiv 1228Whp 1154Wnm
    best et/topspeed 9,03/262

  2. #47
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Visst går det att konvertera med single-point men man måste kolla upp förutsättningarna för varje enskilt system. Använder det MAP-sensor, aktiv luftmätning, hur är soppatrycket refererat mot trycket i insuget etc.

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  3. #48
    2JZ-GTE ArminMKIVs avatar
    Namn
    Armin A
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    Turbocity
    Jobb
    Arbetare
    Inlägg
    2 644
    ok... min clio har ett sprut med map-sensor det har de flesta bilarna med single point.... soppatrycket har jag ingen aning om...
    www.vsc.nu
    Supra Mkiv 1228Whp 1154Wnm
    best et/topspeed 9,03/262

  4. #49
    111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Karl-Henrik Johan Söderqvist
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Sala
    Jobb
    Egen företagare
    Inlägg
    778
    Zerial och pinto! lite mer undrande frågor, på en sugmotor, måste
    göra något åt vevhusventilationen? generellt alltså, kanske det
    skiljer mellan olika tillverkare, låt oss ta M50b25 motorn som
    ett exempel som sitter i en bmw 325:a E36:a

    tacksam för svar!

  5. #50
    Very Big (not Fat) User
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Göteborg
    Jobb
    Engineer
    Inlägg
    259
    Originally posted by therealpinto
    Hej

    Det går utmärkt att bygga grenrör av vanliga svarta tubrör (finns på Ahlsell och andra VVS-firmor). Det går också fint att svetsa med MIG (egentligen MAG) utan rotgas.

    Rördiametern bör matcha avgasportarnas area men man kan förstås få kona vid inloppet till turbon.

    Själva rören kan ligga på 2-3 mm godstjocklek, flänsarna gärna på 10-15 mm så att man kan planfräsa dem men 6-8 mm fungerar (det är bara inte säkert att det blir tätt).

    Ovanstående gäller så länge man håller sig på sansade avgastemperaturer.

    /Gustaf
    Röröppning en bör vara större för att undvika intern egr, resterande diameter skall anpassas efter effekt behov, ju större (till en viss gräns, använd alltid så liten som möjligt)diameter--- mindre motstånd----mer effekt, mindre diameter och volym ger bättre respons och så vidare, tänk på att kammen skall passa till resten. Undantag har man färre en 3 cylindrar(extrem kamm 2cyl) kopplade till 1 turbo bör man matcha öppningarna
    Senast redigerat av vasa_the_king den 2004-01-14 klockan 10:56.
    I love fast cars and ugly girls ;oP

  6. #51
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Originally posted by rawsezx
    Zerial och pinto! lite mer undrande frågor, på en sugmotor, måste
    göra något åt vevhusventilationen? generellt alltså, kanske det
    skiljer mellan olika tillverkare, låt oss ta M50b25 motorn som
    ett exempel som sitter i en bmw 325:a E36:a

    tacksam för svar!
    Man kan få montera en bättre backventil på slangen mellan vevhus och insug, så att laddtrycket inte går ned i vevhuset.

    (jag kommer också att städa lite i tråden, tn, sorry, men ditt inlägg åker bort - tillför inte FAQn så mycket i mina ögon)

    Angående rördiameter på grenrör - man kan gott experimentera som Vasa föreslår. Men ordet "ska" kan man vara försiktig med...

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  7. #52
    Turbocharged Mikael Ss avatar
    Namn
    Mikael S
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Gävle
    Jobb
    Nättekniker
    Inlägg
    2 389
    Gustaf: Kan du inte lägga upp det du skrev i bilsport. Det om något borde räcka utmärkt som FAQ. Lite mer ingånde på vissa saker bara.
    Skogen Racing TEAM - Gävle
    Gävle snabbast växande forum för bilintresserade!

  8. #53
    Bmw abuser
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    up north!
    Inlägg
    380
    Originally posted by therealpinto
    Hej



    Man kan få montera en bättre backventil på slangen mellan vevhus och insug, så att laddtrycket inte går ned i vevhuset.

    /Gustaf
    Men är det verkligen så klokt att låta vevhusventilationen sitta kvar vid insuget? Med en backventil kommer ju vevhuset inte kunna ventilera vid övertryck. Måste ju vara bättre att dra slangen till en separat avluftad behållare eller till ev luftburk.

    Mvh

  9. #54
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Bilsportsartikeln har kanske nån copyright via förlaget...men den finns väl redan på nätet?

    Bilar med turbo original har oftast vevhusventilationen kopplad på så vis. Men visst kan man dra den till en separat burk men då är det inte sluten vevhusventilation längre. Det är faktiskt inte så bra för miljön att ösa ut oljedimma - och den luktar rätt illa också.

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  10. #55
    Very Big (not Fat) User
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Göteborg
    Jobb
    Engineer
    Inlägg
    259
    Originally posted by therealpinto
    Hej



    Man kan få montera en bättre backventil på slangen mellan vevhus och insug, så att laddtrycket inte går ned i vevhuset.

    (jag kommer också att städa lite i tråden, tn, sorry, men ditt inlägg åker bort - tillför inte FAQn så mycket i mina ögon)

    Angående rördiameter på grenrör - man kan gott experimentera som Vasa föreslår. Men ordet "ska" kan man vara försiktig med...

    /Gustaf
    opps du har helt rätt glömde, har man färre en 3 cylindrar kopplade till 1 turbo bör man matcha öppningarna
    I love fast cars and ugly girls ;oP

  11. #56
    Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    9 309
    Varför just vid 3 cyl? kan någon förklara fenomenet?

    När ska man inte matcha öppningarna och varför?

    (Är inte ute efter att "sätta dit någon" utan vill veta)


    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

  12. #57
    Very Big (not Fat) User
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Göteborg
    Jobb
    Engineer
    Inlägg
    259
    Originally posted by Cobolt
    Varför just vid 3 cyl? kan någon förklara fenomenet?

    När ska man inte matcha öppningarna och varför?

    (Är inte ute efter att "sätta dit någon" utan vill veta)
    Kanten(överskotsdiametern) läggs på grenröretsyttreradie(störst massflöde där) för att undvika att retur pulserna går tillbaka in i förbränings rummet, bara att räkna på durations tider på avgaskammar, om man ska förklara något svårt enkelt
    I love fast cars and ugly girls ;oP

  13. #58
    Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    9 309
    Originally posted by vasa_the_king
    Kanten (överskotsdiametern) läggs på grenröretsyttreradie(störst massflöde där) för att undvika att retur pulserna går tillbaka in i förbränings rummet, bara att räkna på durations tider på avgaskammar, om man ska förklara något svårt enkelt
    Bra förklaring! Thanx =)
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

  14. #59
    RS_Larsson
    Guest
    [qote]Men hur gör alla i Bilsport?
    Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med bortplockad turbo.
    [/qote]

    Gäller det då för laglig körning på allmän väg?

    vad händer om man smäller eller åker på en kontroll av nått slag och har turbo?

  15. #60
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    [QUOTE]Originally posted by RS_Larsson
    Gäller det då för laglig körning på allmän väg?

    vad händer om man smäller eller åker på en kontroll av nått slag och har turbo?
    Om bilen körs i ett annat skick än det den besiktats i så är den "olaglig". Fastnar man i en flygande besiktning får man föreläggande om registreringsbesiktning (vilket oftast betyder att bilen måste byggas tillbaka till 100% originalskick, ibland krävs också intyg på detta från tillverkaren). Det blir sällan några "böter".

    Om man krockar med en bil som ändrats efter besiktning kan ungefär vad som helst hända - det beror på försäkringsbolag och handläggare. Förmodligen kan bolaget helt neka ersättning om man kan anse att ändringen av bilen kan ha påverkat olyckan. Därmed inte sagt att det alltid blir så.

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •