FAQ: Konsten att turbokonvertera - Sidan 5
Bilsnack
Sidan 5 av 19 FörstaFörsta 12345678910111215 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 278
  1. #61
    Galen Gnällbälting sirmiros avatar
    Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 301

    intressant läsning

    men går det med nogorlunda händighet att turbokonvertera en Opel Ascona B med 1,2 liters 4cylindrig förgasarmotor?? och hur mycket behöver jag ändra för att bilen ska vara laglig? kommer tyvärr inte ihåg vad det är för årsmodell på den...

    i övrigt tycker jag att det är MYCKET lärorikt att läsa dessa trådar, oavsett vem som var först att skriva texten, då den till slut hamnade här...
    All fakta går att slå upp (men det blir bättre av att fråga andra)

  2. #62
    Turbocharged Mikael Ss avatar
    Namn
    Mikael S
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Gävle
    Jobb
    Nättekniker
    Inlägg
    2 389

    Re: intressant läsning

    Originally posted by sirmiro
    men går det med nogorlunda händighet att turbokonvertera en Opel Ascona B med 1,2 liters 4cylindrig förgasarmotor?? och hur mycket behöver jag ändra för att bilen ska vara laglig? kommer tyvärr inte ihåg vad det är för årsmodell på den...

    i övrigt tycker jag att det är MYCKET lärorikt att läsa dessa trådar, oavsett vem som var först att skriva texten, då den till slut hamnade här...
    Om det är den motor jag tänker på är det bara skit. Tror det är 3lagrad vev till och med?

    Men det går, antingen modifiera förgasaren för tryck eller så kan du ta en strombergare och köra med sugturbo
    Skogen Racing TEAM - Gävle
    Gävle snabbast växande forum för bilintresserade!

  3. #63
    Bannad
    Namn
    Markus S
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skövde / hammerfest
    Inlägg
    336
    kan egentligen bara hålla med h.hureson. fast ändå inte.. det är j
    ävligt bra med en sån här faq till dom som inte är kunniga.

    [Editerat av therealpinto, sånt som inte tillför FAQn något är rensat här]
    Senast redigerat av therealpinto den 2004-02-01 klockan 13:45.
    The answer to your question is..............FUCK OFF

  4. #64
    Galen Gnällbälting sirmiros avatar
    Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 301
    [Editerat av therealpinto, sånt som inte tillför FAQn något är rensat]


    Mikael Skogsberg:
    Jag misstänker att det är den "skräpmotorn"... men jag vill ha och testa med eftersom den knappt har kostat något... bättre att paja en bil för 300kr istället för en som kostar 300 000kr...
    Senast redigerat av therealpinto den 2004-02-01 klockan 13:46.
    All fakta går att slå upp (men det blir bättre av att fråga andra)

  5. #65
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Till att börja med, Sirmiro, en Ascona B blir aldrig "laglig" med en turbokonverterad motor. Det bör framgå ganska klart om man läser hela FAQn.

    Jag har rensat/kommer att rensa kommentarer angånde textens ursprung. Saken är i mina ögon utagerad här och vill ni diskutera det med mig kan vi ta det via pm.

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  6. #66
    RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Norrtälje
    Jobb
    Bilbärgare
    Inlägg
    10 285
    Originally posted by therealpinto
    Jag har rensat/kommer att rensa kommentarer angånde textens ursprung. Saken är i mina ögon utagerad här och vill ni diskutera det med mig kan vi ta det via pm.

    /Gustaf
    Tack. Känns som att det är överspelat. Kort man väl säga att i den här branchen finns det inget "hokus-pokus", otto-motorn fungerar på ett sätt. och det enda man kan göra för att komma till något optimalt är att förfina dess funktion - men det är fortfarande en otto-motor, och fungerar precis lika i alla dess former. Att jag nu var lite puckad och hade görans text i huvudet när jag skrev denna FAQ, var ju lite klantigt. Jag kunda ha förvrängt orden lite till och lagt upp det på ett helt annat sätt - fine! men det är svårt att skriva om fakta, när det inte finns något hokus-pokus för sådana här saker.. Jag har greppat poängen att jag är en skitstövel som har "kopierat" görans text, låt det vara så och läs innehållet. Jag vill inte ha någon ära och berömmelse för detta, dessutom är inte görans text generell utan pekar till att trimma Volvos B23/B230 motorer på ett eller annat sätt. Den här FAQen syftar lite generellt för alla typer av motorer.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

    Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

  7. #67
    Bannad
    Namn
    Markus S
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skövde / hammerfest
    Inlägg
    336

    jag är helnöjd..

    Det inlägget var bra zerial =)..

    en annan sak som kan reflektrear över är det här med Dumpar , MAF ,. och MAF i övrigt..

    Generellt så kan man säga att när någon an nykommlingarna frågar på nätet om öppen dump, så kommer det alltid nån eller några vetare och idiotförklarar killen för han har MAF-sensor och bilen kommer gå skit om han sätter på öppen dump. och använd bosh-orginal och massa skit.

    Nu är det förvisso så att jag skriver om mina erfarenheter på området och det kan ju skilja sig från styrsytem till styrsytem-.

    Bilen är en turbovåldtagen bmw 320 av 91 års modell.. Motorn är en M50B20 . Har i ca tre år kört med MAF-sensor och orginal styrsytem. + ÖPPEN DUMP. först en från dalhems deras största. sedan en herrejöses öppen dump.. med mycket luft som skall evakueras kan det vara bra. Jag har aldrig sett och upplevt några problem med den öppna dumpen i samband med MAFen visst under nån hundradelssekund så fetar den kanske på lite.. men inte at bilen går sämmre..

    men som jag skrev så gäller denna erfarenhet endast den bilen som jag skriver om .. jag kan ta itne ta gift på att det funkar likadant på t.ex volvo s40 som det ofta är mycket snack om.

    det jag ville säga med detta är att det finns så mycket teoretiker på nätet.. det finns även väldigt många som kan som t.ex pinto. men man måste lyssna med urskiljning på folk och även våga skaffa sig lite egna erfarenheter.. sen behöver man ju inte göra som jag att du tar den nya fina inköpta bmwn och turbokonverterar när du knappt kan ett jota om motorer.. men det är jävligt nyttigt..

    en annan sak som kanske itne är uppe så ofta är MAF-sensorns placering. om man frågar en del så säger dom uteslutande INNAN turbon. jag fick inte plats med min innan turbon.. satte den efter istället.. året innan hade jag den före turbon.. nu förra året satt den innan spjället.. ingen skillnad alls.. förutom att bilen gick bättre sommaren 2003. (kan ha nått att göra med större agg och bättre utvalda spridare ocks¨).

    Lite dissekering av myter på nätet.bara. vet itne om du göran tycker att denna text tillför så mycket. men trots allt så rör den en hel del av de frågeställningar som faktiskt finns från NOOBS.

    jaja håll till godo..

    M,v,h Markus
    The answer to your question is..............FUCK OFF

  8. #68
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Diskussionen angående "dump" och placering av luftmassemätare kan göra otroligt enkel eller väldigt komplicerad.

    De enkla svaren är att om man vill vara säker på att det funkar, så kör man med återcirkulerande bypassventil och man suger genom masse/mängdmätaren.

    Det är så biltillverkarna gör, det är så fysikens lagar säger att det bör fungera.

    Nöjer man sig inte med det står det var och en fritt att testa andra lösningar. Diskussion angående den saken kommer vi inte att ta i FAQn - den finns redan i forumet...

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  9. #69
    Galen Gnällbälting sirmiros avatar
    Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 301
    Originally posted by therealpinto
    Hej

    Till att börja med, Sirmiro, en Ascona B blir aldrig "laglig" med en turbokonverterad motor. Det bör framgå ganska klart om man läser hela FAQn.

    /Gustaf

    oki, var lite trött när jag läste reglerna, men då blir det till att bygga, se om det funkar och sedan köra på avlysta ställen... vill ju helst inte ha ett testbygge med stor risk att rasa ute i trafiken...
    All fakta går att slå upp (men det blir bättre av att fråga andra)

  10. #70
    111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Karl-Henrik Johan Söderqvist
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Sala
    Jobb
    Egen företagare
    Inlägg
    778
    En liten Q till er grabbar och tjejer(?) som håller på med turbo konverteringar.

    Kan man på något sätt räkna ut vilka spridare, prog. bränsle trycks reg. osv, mot beräknat hk antal?

    Och få detta att lira någorlunda bra utan att införskaffa sig
    ett styrsystem till bilen.

    Ofta så kan man läsa om dem som monterar dit extra spridare
    med hjälp av tryckvakter, visst det är ju bra!

    Men hur ska detta kopplas ihop? sätter man en T-koppling
    innan orginal bränsletryck regulator, sedan till en egen regulator
    som går till extra spridarna? eller hur ska det kopplas ihop?

    Montering av extra spridare, vart monteras dem? är det i röret
    precis innan insuget, ska dem vara vinklade t.ex 45 grader
    mot insuget, eller kan dem monteras 90 grader, eller som man
    själv vill/får plats med?`

    //K

  11. #71
    Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    4 049
    Hej

    Mängden soppa som behövs till en viss effekt kan man beräkna någorlunda väl. På http://www.mrm-racing.a.se/software.htm finns en del programvara man kan använda.

    Nästan alltid är det mycket lättare att få en tillskottsinsprutning att fungera bra (jfr att labba med större spridare etc.)

    När man kopplar in extraspridare på en bil med elektronisk insprutning, så är det enklast att bara sätta en T-koppling vid ingången till fuelrailen. Ingen extra regulator behövs, den som sitter original reglerar även trycket till extraspridarna. Flödesgången är ju som bekant pump -> filter -> fuelrail -> spridare -> regulator -> retur till tanken

    Monteringen av spridarna kan diskuteras men normalt sett monteras de i röret precis framför spjällhuset. Oftast i cirka 45 graders vinkel, men 90 grader brukar också funka hyfsat. Ibland vänder man till och med spridaren så att den sprutar mot luftriktningen, för bättre spridning. Men cirka 45 grader i flödesriktningen är ett bra grundtips.

    /Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

  12. #72
    111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Karl-Henrik Johan Söderqvist
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Sala
    Jobb
    Egen företagare
    Inlägg
    778
    Originally posted by therealpinto
    Hej

    Mängden soppa som behövs till en viss effekt kan man beräkna någorlunda väl. På http://www.mrm-racing.a.se/software.htm finns en del programvara man kan använda.

    Nästan alltid är det mycket lättare att få en tillskottsinsprutning att fungera bra (jfr att labba med större spridare etc.)

    När man kopplar in extraspridare på en bil med elektronisk insprutning, så är det enklast att bara sätta en T-koppling vid ingången till fuelrailen. Ingen extra regulator behövs, den som sitter original reglerar även trycket till extraspridarna. Flödesgången är ju som bekant pump -> filter -> fuelrail -> spridare -> regulator -> retur till tanken

    Monteringen av spridarna kan diskuteras men normalt sett monteras de i röret precis framför spjällhuset. Oftast i cirka 45 graders vinkel, men 90 grader brukar också funka hyfsat. Ibland vänder man till och med spridaren så att den sprutar mot luftriktningen, för bättre spridning. Men cirka 45 grader i flödesriktningen är ett bra grundtips.

    /Gustaf
    Tack så mycket för infon!
    Hehe ja du ser! Jag är lika grön som 95 blyfri vad det gäller soppa.. :-)

  13. #73
    Registered User jonkos avatar
    Namn
    jonny l
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    uppsala/åland
    Jobb
    studerande
    Inlägg
    7
    hmm ... intresant läsning ... men vad jag har fått ta del av den hårda vägen såå är det inte bara ti attfå motorn att hålla ... koppling, växellåda är ett stoort problem för mig ! i alla fall om jag vill hålla mejj inanför rimliga gränser i pänga väg/ körbarhet

    dvs en sinter lamell får man ju tag på billigt ... men det är ju inte det roligaste att köra med på väg !

    ps kör kompressor matad civic
    /åland

  14. #74
    Marsupilami
    Guest
    Såg att du (therealpinto) rekomenderade exempelvis kallstartsventiler som extraspridare.
    Jag funderade lite angående hur spridarbilden ser ut på dom, förmodligen är dom gasnka blaskiga och ger inte alls lika finfördelad dimma som "riktiga" spridare gör.
    Sätter man sedan en eller flera sådana t.ex. i tryckröret före gasspjället (eller på något annat sätt än jämnt fördelat placerade på insugsrören efter plenumet), finns det inte då risk att den extra soppamängd man tillför kanske inte alls hamnar i cylindrarna som det var tänkt.
    Kanske dom cylindrar som det är kortast väg till får en större mängd soppa och går fett samtidigt som resterande cylindrar går magert och kanske till och med spikar sönder förr eller senare?

    Någon som vet mer?

    /Fredrik

  15. #75
    Bmw abuser
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    up north!
    Inlägg
    380
    Originally posted by Marsupilami
    Såg att du (therealpinto) rekomenderade exempelvis kallstartsventiler som extraspridare.
    Jag funderade lite angående hur spridarbilden ser ut på dom, förmodligen är dom gasnka blaskiga och ger inte alls lika finfördelad dimma som "riktiga" spridare gör.
    Sätter man sedan en eller flera sådana t.ex. i tryckröret före gasspjället (eller på något annat sätt än jämnt fördelat placerade på insugsrören efter plenumet), finns det inte då risk att den extra soppamängd man tillför kanske inte alls hamnar i cylindrarna som det var tänkt.
    Kanske dom cylindrar som det är kortast väg till får en större mängd soppa och går fett samtidigt som resterande cylindrar går magert och kanske till och med spikar sönder förr eller senare?

    Någon som vet mer?

    /Fredrik
    Självklart blir det inte optimalt, men det får man väl leva med om det är ett snikbygge. Annars finns ju riktiga styrsystem om man nu har budget för det.

    mvh/ Christer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •