Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    XXX
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Skruva

Pris på 1 kubikmeter ved?

Jag skulle vilja veta vad som är ett rimligt pris på en kubik ved.Veden är torr och färdigkluven.Det är blandved,en blandning av dom flesta träsorterna tror jag.Vill bara kolla vad det brukar kosta på ett ungefär så att inte snubben blåser mig

()()()()
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    100 spänn kubiken var det en här på jobbet som köpte. Vet inte om det var billigt eller dyrt, dock.

Dalmas i exil AXL72s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Originally posted by jakestone
    100 spänn kubiken var det en här på jobbet som köpte. Vet inte om det var billigt eller dyrt, dock.
    Det var billigt, har sett priser på 400:-/kubiken för blandved, iofs hos företag, privat blir det väl billigare.

inte som alla andra MagnusSs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2002
    jag kan inte ge dig ett jätterbra svar men iaf. Jag köper björkved i 3m längder. Fin ved alltså. Den ger jag ung. 150:- kubikmetern för. Det är ett bra pris för fin ved.
    Sen är det ju upp till dig vad du tycker att det är lagom att ge killen som kapar och klyver det åt dig. Men räkna att veden är värd typ 150:- okapad.
    Vectra GTS 3.2
    MR2 MK1 AW11

XXX
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Skruva
    Jag har lagt märke till att björkved i regel är dyrare.Vad är det som är bättre med den,ger den mer värme i pannan eller brinner den längre tid eller kanske askar den mindre?

Kan man elda med ved som inte torkat klart än eller blir det bara skit av allt då?

Ska jag bjuda han 250kr/kubiken för veden?

Mvh från en nybliven villaägare med vedpanna i pannrummet = vedeldarnovis

Ska nog vara tidigare ute nästa år tror jag....

Bensin i blodet Yaks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Det som är bra med björkved är att den passar för "myseldning", dvs öppen ugn och kakelugn. Den brinner med fin låga och "sprätter" inte. Dock brinner den ut rätt fort.
    Den passar alltså att sälja till innerstadsbor med kakelugn för hutlösa priser. T ex på en närbelägen statoilmack säljer dom säckar för 100 kr/st (tror jag det var), vad kan det vara i dom? 100 liter kanske. det blir 1000 kr/kbm det.
    Har du vedpanna har du ingen direkt användning av björkved, utan då ska du ha träsorter med mer energiinnehåll, typ tall/gran. Är dessutom billigare, oftast.
    Har du bara en kubik ved i bingen lär du nog få fylla på under vintern, desstuom

(tror vi gjorde av med en 6-8 kbm per år när vi hade vedpanna)
    Det går väl att elda med fuktig ved, men då går det åt energi för att förånga vattnet, dvs du får inte ut lika mycket värme ur den. Plus att det kan va ett h-e att få skiten att tända...
    got boost?

Ge mej fri fart och fri bensin
    ett friare liv och en större maskin

www.vinterbilscupen.se
    -- Stockholms största streetracecup?

inte som alla andra MagnusSs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2002
    Du har visst nytta av björkved i villapanna. Björkved har ett högt energiinnehåll.
    Blöt ved är ingen höjdare dock, iaf kommer inte dina nya grannar gilla dig när du ryker ner hela kvarteret
    250/kbm låter som ett bra pris om det bara är fin ved så.

Jag gör föresten av med runt 30-40kbm ved per år för intresseklubbens anteckningar.
    Vectra GTS 3.2
    MR2 MK1 AW11

Illerjagande Zatzy user alexV6Qs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    eltekniker
    250 kr/kbm låter bra, här nere tar dom ca 350kr/kbm men här bor mest en massa snobbar, ungefär samma som köper ved på statoil så dom kan gott betala
    Soundracers.com (snart)

*alpine PXA-H701 köpes*

XXX
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Skruva
    Yak:Självklart ska jag köpa mer en bara en kubik Hade tänkt köpa tio kubik.Dom säljer även dessa småsäckar med björkved i våran mack.75 spänn för tio st vedklabbar.För det priset så kör jag nog hellre med elkassetten Det värsta är ju ändå att mackarna lyckas sälja skiten.

anp
    Guest
    Räkna 10 meter ved per kubik olja.

Gjorde tidigare ägare av med ex,vis 3m olja sä bör du köpa 35m ved för att vara på säkra sidan.

Beror iofs lite på vilken panntyp du eldar i också, har du en hedenhös panna med rökkanal i toppen av eldstaden går det åt mer ved.
    Har du däremot omvänd förbränning i pannan så blir det ungefär 10m per kubik olja.

Pris på okapad ved i xx längd brukar ligga på ca, 160 - 200 kr metern hemkörd, allt utöver det är ocker tycker jag.

Kapad och klyven ved hamnar runt det dubbla då det är en hel del arbete med dyra maskiner för att klyva ved.

Se till att du beställer rätt längd på veden till pannan också så du inte sitter där med 30m ved som är 5cm för lång för pannan.

Grubbe
    Guest
    Jag tycker att björk är jävla trevligt att elda med, lugn eld som inte sprätter så mycket.

Sen att elda med sur ved gör inte speciellt mycket, se bara till att tända med torra vedträn, gärna rätt små. Sen när du fått fart i pannan så är det bara att mocka in surved som fan. Du får ingen dödseld utav den, men du måste inte fylla på mer ved stup i kvarten heller.

Grubbe
    Guest
    Föresten. Grattis till pannrummet! Finns fan inget manligare än att gå ner till pannrummet och supa när man bråkat med kärringen. =D

Livsnjutare Sodas avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Livsnjutare
    Jag ger 250 kr per kubik ,hugget och hemkört, ren björkved. Eldar ungefär 4 kubik per år i min kakelugn. Mysigt och effektivt.
    Bitte benutzen Sie die Suchfunktion!!

Latmask
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Export
    Köpte ved i höstas, 1600 :- för 6 kubik. Klyvd och hemkörd.
    Bra pris.

// Micke
    Licensierad bäverjägare

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •