Bilsnack
Resultat 1 till 10 av 10
    Mr Mix
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    egen företagare

köpa mc från tyskland????

funderar på å köpa en mc från tyskland , men finns de nå bra sidor å kolla på? typ mobile.de fast för mc??
    Bilstereohörnan, nu i flera städer. www.bilstereohornan.se
    Autostudio. Climax. Ground Zero. Indiana Line. Sinfoni. Spl Pro.

Utvecklingsingenjör
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Utvecklingsingenjör
    fråga kay på sidan... han har köpt mc från tyskland. han kan nog hjälpa till...
    It's not that I am smart, It's just that I stay with problems longer

smurf zatzy user GT/Es avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    du kan ju söka MC på mobile.de också.. några andra känner jag dock inte till.
    det är ju förresten nästan löjligt billigt med hojar i tyskland med något år på nacken, så jag går i ungefär samma funderingar
    (ü) Mindre massa = mera bråttom (ü)
    | Min OOpel | Min 200 Skabb X-treme | Gruskrigaren |

Trentemöller!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Musiker och Personalchef
    Skriver ut det jag PMade mrmix, +utvecklat lite och sammanställt ifrån sporthoj.com .

Till att börja med så kolla upp om du verkligen sparar pengar på det så det är värt det... På äldre hojar brukar det skilja väldigt mkt, Men är naturligt vis ett större risktagande gällande skick. Vissa nya hojar kan man också spara massa tusenlappar på, andra modeller mindre... Just R1an som exempel kan du finna lika billigt i sverige. Kolla på mobile.de och jämför. I mitt fall med de 2 hojarna (en fzr 600a 93 och en GSX 750 '98) var det iaf lönsamt! Så kolla upp priserna! Importkostnaden: Färjan t&r me skåpbilen kostar 600.-, +mat o bensin till berlin exempelvis 800:- (från malmö), sen regbesiktning ca 2100.- så 3500. +1000 om ni hyr en skåpbil cirka, så står hojen klar i sverige.

När det gäller pappersarbete (om hojen är äldre än 98, kan vara 99 nu då det är nytt år ) så behöver du endast med dig FZB, fahrzugbrief. Kolla även på sidan 3 att det inte har gjorts några större ändringar på hoj. Den måste vara "enligt svensk standard". I Tyskland så gör man en ändring så skrives det in på sida 3, Tex strypt till 98 hk. Kolla att ramnummer stämmer med papprets. Sen borde det vara fritt fram att importera! Är hojen nyare än 2001 så ska du helst även ha ett annat papper med bullertest och grejjer;

Certificate of Conformity - eller någonting sånt.
    COC, finns till alla hojer som är producerat från 2001.

COC innehåller allt om Buller, Asbest etc., som svenska besigtningen är krakilske med.

KFZ - eller TUV - kanske går bra - kolla med Besightningen i förhand - da unvikar du problem.

Det är väl i det stora hela vad man bör veta!
    Spotify: "Kay Falco"

2QUIQ4U TEDs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Själv passade jag på att hämta en Hayabusa-00 i samband med några bilköp i höstas...

Hojen var i kanon skick & priset var betydligt mycket bättre än här hemma!

Vid köp av ny hoj som ej varit i bruk (Dvs förregistrerad) i Tyskland skall det finnas ett typ intyg från tillverkaren med vid reg. besikningen.

Om den däremot varit i bruk i annat EU land, ex. Tyskland och datum för första registrering står i briefen så är det inga problem att regga denna i Sverige.

Många av reglerna för import av MC ändrades i September så kolla dem noga innan köp så ni slipper strul.

Beträffande ändringar i Briefen har redan nämts i tidi´gare inlägg.

För övrigt är min Hayabusa till salu om nån e intresserad.

Uttagen maj-00.
    1900mil med full servicebok.
    blå/silver. Reg.besiktigad.
    Nytt bakdäck.

Pris: 79000;- ev. byte HD Night train.

Har även en orreggad Yamaha R1-02á.
    Denna går EJ att regga in i Sverige pga. att den ej varit i bruk i Tyskland, och Yamaha Sverige kan inte skriva ut ett typ intyg på denna.

R1-02,
    569 mil.
    Röd/vit.
    Tysk Brief.

Pris: 55000;-

MVH TED
    Senast redigerat av TED den 2004-01-17 klockan 23:47.
    WWW.MATARSERVICE.SE - DIGITALA MÄTARE I BIL & MC.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Du Kay, jag har hört talas om att det finns någon där nere i malmö som jobbar med MC-import, är det något du känner till?
    för 7000:- står hojen besiktad och klar i malmö då, visserligen dubbla priset men i gengäld slipper man ju trasslet och risken att åka ner och göra ett felköp då.

kan upplysa om att den hojen jag kikat på, en Bandit 600n går att hitta för halva priset i Tüskland jämfört med motsvarande i sverige..! men som sagt så varierar det säkert väldigt mkt mellan olika hojar

2QUIQ4U TEDs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Skicken på hojjarna varierar kraftigt...

Man får vad man betalar för!

Mvh TED
    WWW.MATARSERVICE.SE - DIGITALA MÄTARE I BIL & MC.

Trentemöller!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Musiker och Personalchef
    Originally posted by GT/E
    Du Kay, jag har hört talas om att det finns någon där nere i malmö som jobbar med MC-import, är det något du känner till?
    för 7000:- står hojen besiktad och klar i malmö då, visserligen dubbla priset men i gengäld slipper man ju trasslet och risken att åka ner och göra ett felköp då.

kan upplysa om att den hojen jag kikat på, en Bandit 600n går att hitta för halva priset i Tüskland jämfört med motsvarande i sverige..! men som sagt så varierar det säkert väldigt mkt mellan olika hojar
    Finns det säkert. Ingen jag känner... Jag kanske gjort det om jag hade ägt en skåpbil. Du kan säkert spara mycket pengar på en bandit! Jag skulle dock vara lite tvekvam då hojen inte är försäkrad under frakten till sverige. Man vet aldrig vad som kan hända... Kan bli dyrt om man råkar ut för rån eller bilolycka.

Trentemöller!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Musiker och Personalchef
    Originally posted by TED
    Skicken på hojjarna varierar kraftigt...

Man får vad man betalar för!

Mvh TED
    Helt rätt... Även i tyskland kan 2 likadana hojar i samma skick variera i pris som dag och natt. Man ska ha mycket koll och endel tur!

Angående din R1; Riktigt bra pris. Ingen som ska börja med Road racing?

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    TED ja man har ju hört skräckhistorior om hojar som visat sig vara sneda och grejor.. lite därför det kan vara värt att anlita någon som kan marknaden tänkte jag.
    sen är det väl så också att desto hetare hoj, desto svårare att få bra marginal. tex var det ju meningslöst att försöka hitta en billig gixx1000 för ett år sedan, medan de nästan ger bort offroadare och mellanklassare med moderat effekt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •